Sturen op kosten verlaagt kwaliteit...

"Sturen op kosten verlaagt de kwaliteit, sturen op kwaliteit verlaagt de kosten." Duidelijker kan het niet zou je zeggen, en wanneer een huisarts dit voorschrijft na een uitgebreide diagnose dan moet het helemaal waar zijn.

Ik las het op twitter, en deed me denken aan de onderstaande post, uit 2009 alweer. Want toen is dat profileren begonnen, ik schreef toen over de productiviteit van het ziekenhuis.

In die tijd is er niet veel veranderd. We zoeken nog steeds naar de heilige graal van management en besturen, zonder rekening te houden met common sense.

Maar het gezegde, klopt helaas niet. "kosten" en "kwaliteit" zijn - ideologisch - niet van dezelfde orde.

.. toch prima dat een huisarts initiatieven neemt om te ondernemen in de zorg, dat vind ik wel goed. Dan zal hij zien dat wanneer hij succes heeft, afgemeten aan kwantitatieve targets zoals opbrengsten, aantal patiƫnten, de omvang van het netwerk, dat dat nog niks zegt over de kwaliteit.

Betere kwaliteit begint bij meer kwantiteit, dat is een gezegde waar wel waarheid in zit. Iemand die veel knieoperaties doet is beter dan diegene die dan een knie opereert en de volgende dag consult houdt voor een schildklierafwijking, die met pillen opgelost kan worden. 

...

-- ooit schreef ik dit over kwaliteit versus kwantiteit (quantity first (improve) quality later):

"Weet je het zeker, zou dit niet andersom moeten zijn?"

Nee, eerst de kwantiteit, daarna de kwaliteit is een logische en verstandige bedrijfsregel.

Maar in de eerste plaats gaat het hier niet om strategie, want zelfs als je

strategische richting is gericht op kostenleiderschap, u kunt niet zonder

kwaliteit. Het gaat ook niet om wat belangrijker is.

Deze kwestie van kwantiteit en kwaliteit gaat over de prioriteit in zaken en

activiteiten organiseren. Het betekent dat u een significante moet produceren

hoeveelheid producten (hoeveelheden) voordat u de kwaliteit van kunt verbeteren

deze producten. Het is onmogelijk om de kwaliteit van een product te verbeteren

is uniek op de markt en vooral (nog) niet eens door een grote gebruikt

aantal mensen.

De echte uitdaging — Nadat je een product hebt ontworpen, getest en

tot productie gebracht – – is de acceptatie van het product in de markt.

Dit begint met iemand die het product koopt, en iemand anders, etc... En

pas na een bepaald aantal producten (hoeveelheid) kun je het verbeteren

kwaliteit.

"Maar hoe zit het met die echte kwaliteitsproducten?" Zelfs daar geldt hetzelfde

heersen, maar op een ander niveau.

Kwaliteit is een abstractie met vele definities. Maar welke definitie dan ook

u neemt aan, de kwaliteit van een product gaat nooit over de functie. Het is

over aanvullende vereisten die onafhankelijk zijn van de kenmerken van de

Product.

Je kunt een auto bijvoorbeeld kopen vanwege het model, de kleur, de extra

Functies zoals: airbag, cruise control, boordcomputer, etc. Toch de

kwaliteit gaat niet over een van deze kenmerken. Omdat je anders kunt

modelauto met exact dezelfde eigenschappen, maar de kwaliteit van beide auto's kan dat wel

verschillen nogal.

Kwaliteit gaat over de onzichtbare aspecten van uw auto. Over die dingen die je

maak je geen zorgen over de eerste dag dat je het koopt, maar wat wordt een

probleem zodra u het gebruikt. En gebruiken, en gebruiken!

Kwaliteit gaat dus over wat u niet uit de eerste hand ziet. En dit is de

moeilijkste deel. Niet in de laatste plaats als je (hoger) wilt managen

kwaliteit.

Uit de managementliteratuur weten we dat elk bedrijf draait om het primaire

proces en over ondersteunende processen. Het primaire proces produceert de

producten en diensten. Dit zijn processen waar je makkelijk mee kunt meten;

het aantal producten (de hoeveelheid).

De ondersteunende processen en de bijdrage van deze ondersteuning tot het einde

product is minder zichtbaar en niet altijd eenvoudig te meten.

Stel je het primaire proces voor als het gaspedaal van je auto en de

ondersteunend proces de remmen. Als u de kwaliteit wilt verbeteren die u nodig heeft

om de remmen te gebruiken. Je hebt extra controle, ondersteuning, checks and balances nodig

en meer van onzichtbare bijdragen die de auto niet direct maken

aantrekkelijker maar inherent van een hogere kwaliteit.

Verschillende afdelingen van uw organisatie beheren deze verschillend

processen. Nogmaals, het gaat er niet om wie belangrijker is. Toch kwaliteit

zekerheid wordt vaak gezien als een last en dat is jammer, want geen enkele

product of dienst heeft kwaliteit nodig zoals een auto remmen nodig heeft.

Dus samenspel van beide disciplines, alsof je niet zonder auto kunt rijden

remmen, maar je hebt wat acceleratie nodig voordat je ze kunt gebruiken. en ook

veel snelheid zal uiteindelijk je imago beschadigen. Het is een kwestie van het vinden van de

juiste balans.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?