Oeps

 Nadat ik terugkwam van Nederland had ik besloten wat meer met de ING te gaan doen. Ik heb nog twee Nederlandse bankrekeningen en een moet daarvan weg, vind ik.

Eind september besloot ik een beleggingsrekening te openen. Dat ging redelijk soepel, op papier, maar het is een En-Of-rekening en dus moest de TR ook accorderen (zo begreep ik).

Helaas had mijn vrouw geen app en ook geen account bij de ING dus moest dat allemaal aangevraagd worden. De ING zegt dan op de website dat een paswoord en userid moet aangevraagd worden, maar na twee weken blijkt dat dat niet het enige is. Ze heeft ook een activeringscode nodig, want je kan niet meer internetten zonder mobiel (akkoord te geven). Dus weer een week wachten.

Op zich allemaal geen probleem. Maar toen dat eindelijk allemaal geregeld was, was bij mij niks meer te herkennen dat ik een beleggingsrekening had geopend.

Toen begon het hele circus pas echt. Ik openende de rekening opnieuw, we belden veel met de ING, chatten was vaak niet genoeg, en mijn vrouw probeerde van haar kant een rekening te openen, "want zo moest het goed gaan," verzekerde ons een ING-medewerker.

In het proces stond onderstaande jongeman ons bij. Hoe vaak ik de afgelopen weken geen OEPS heb gelezen wil je niet weten. Steeds ging er iets fout.

En dus stuurde ik - dat doe ik niet graag - een tweet naar @IngNL. Die reageerde vanaf de front-zijde met de boodschap, "jammer, zo hoort dat niet, heb je al geprobeerd met de klantenservice te praten?"

Ik heb het toen opgegeven. Wanneer je zoveel foutmeldingen krijgt in een proces dan moet er iets niet kloppen. Mijn vrouw heeft toen nog een of twee dagen geprobeerd een beleggingsrekening te openen, maar steeds met dezelfde OEPS aan het eind.

Wat ik vreemd vind is dat ING - anders dan een online bedrijf als Robeco in die jaren dat ik er werkte - nooit contact met een klant opneemt. Als je het zelf niet meer probeert dan houdt het voor hun gewoon ook op.
Ergens moeten ze dus kunnen zien dat ik een rekening heb willen openen. Maar er hangt geen KPI aan hoe lang dat mag duren, of er is geen proces dat checkt of nu alles goed is.

Dan maar geen rekening dus.

Een bijzondere ervaring, want ik wilde net wat meer gaan doen bij de bank. Daar ben ik dan maar vanaf.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?