Boos (2)

Wanneer er lang een thema in mijn hoofd rondzingt dan is het vaak dat een achterliggende emoties opspeelt die ik niet goed kan verwoorden.

Op het moment dat je dat wel kan, is de emotie getemd (volgens de gijzelingstheorie van Goleman). 

Vaak is de emotie toch een bepaalde BOOSHEID. Hoe komt dat?

Grunberg schreef over de eerste boze burger als een bijbels figuur die zijn plek in de wereld probeert te vinden. Dat verbindt hij met land van aankomst en herkomst.

Je ontheemd voelen?

Boosheid is een hele bekende en normale emotie. We voelen allemaal wel boosheid, misnoegen of worden kwaad wanneer ons "iets niet zint." Maar dat deze boosheid zo diep geworteld kan zijn en nu veel mensen met elkaar verbindt in deze tijd van opstand en weerstand moet toch betekenen dat we niet in een normale tijd leven. 

Boosheid heeft te maken met frustratie, met dingen willen die niet lukken. Met de verleidingen in onze wereld en vooral nu met sociale media wordt die boosheid uitvergroot want we zien anderen die wel succesvol zijn. Dat zien we natuurlijk niet, maar daar lijkt het op.

Dan is er de persoon in zijn karakter. De een is meer opvliegend dan de ander.

Zelf zie ik boosheid steeds meer als een element van zelfkennis. Wanneer ik boos wordt dan denk ik, hoe komt het toch dat ik me hier zo kwaad over kan maken? Laatst was er iemand die liet een foto zien op twitter en wierp een idee in de lucht waar ik zo serieus op kon reageren, dat ik dacht hoe komt het dat ik hier zo fel op in ga?

Het raakt me dan ergens. Meestal op sociale media zijn het van die oppervlakkige ideeën, die je niet te serieus moet nemen.

We lachen te weinig. Ik lach te weinig.

En dan kan ik het ook snel weer relativeren. De tijdgeest van nu is een en al boosheid, en dat klopt. Mensen worden onzeker door de stijgende prijzen, de fysieke oorlog, maar ook juist de informatieoorlog. Wat kan je nog geloven en vertrouwen?

Boosheid is een mooie thermometer die je doet opleven en misschien ook wakker doet worden. Dat er iets is waar je op reageert. En dan later moet je je afvragen of je daar echt zo bij betrokken moet zijn. In mijn specifieke geval wil ik minder boosheid uiten. Dus minder snel reageren. Oosterse filosofie heeft daar een oplossing voor, in de vorm van dagelijkse rituelen. probeer eens anders te reageren op een bekend patroon. dat van boos worden.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?