Jaarverslag 2017: ING-Groep

Bij het lezen van het ING-jaarverslag is het handig om ook het verslag van de ABN AMRO erbij te houden. Beide bedrijven houden elkaar nauw in de gaten. ING is echter een grotere organisatie dan de ABN. Soms loopt de ABN voorop, maar meestal toch de ING.
Wat opvalt in het begin van het rapport bij het niet-financiƫle overzicht, is dat de ING performance cijfers van haar IT systemen heeft toegevoegd. Dat is voor het eerst.
Retail Banking system availability in the Netherlands and Belgium: 99.7%
Wholesale Banking system availability:100%
De grote vraag is hier hoe men deze beschikbaarheid berekend is. ABN (ter vergelijking 99,68% een decimaal nauwkeuriger) schrijft erbij in haar verslag dat het Piekuren betreft en met een gemiddelde over het jaar. Een beschikbaarheidspercentage van 99,7% betekent dat een systeem er gedurende een hele dag uit kan liggen over het jaar. Dat percentage lijkt dus hoog, maar vertegenwoordigt in feite een lage beschikbaarheid. Dit is misschien een tendens van het belang van het internet en online, de beschikbaarheid van de systemen.

De markt van het bedrijf is opgedeeld in themas:
  • Market Leaders  (Benelux)
  • Challengers (Germany, Austria, Spain, Italy, France, Australia, Czech Republic)
  • Growth Markets (Poland, Turkey, Romania and bank stakes in Asia)
  • en Wholesale Banking  
Ook ING praat over accelerating en transformation. Centraal staat de primary relation, dat is een klant die een betaalrekening heeft bij de bank en minimaal nog een product aanhoudt (aantal: 10,8 miljoen).
ING is concreter in veel opzichten dan de ABN, ze bespreekt de veranderende wereld meer in detail:
Banking products have become commoditised;and I firmly believe the customer experience will be the key future differentiator. Ook noemt ze met naam en toenaam de concurrenten, die de business ontwricht door de inzet van nieuwe technologie. Overigens is de gedeelde mening nu dat op het vlak van user-experience (Kans binnen de SWOT-analyse) de oorlog gewonnen zal worden. Waarom is iedereen daar het over eens, en wat betekent het precies?
Ook op het vlak van regulatie is de bank erg concreet. Maar hier valt er wat op. ING profileert zich meer dan andere banken en komt met tegenargumenten, namelijk dat de regulatie erg ongelijk is (verschillende landen met verschillende regels) en dat er zo geen level playing field is, dat wel nodig is. Het wordt ook genoemd bij de SWOT-analyse als bedreiging, het groeiend aantal regels. Het is niet helemaal eerlijk, klinkt het want de nieuwe toetreders die geen bankvergunning nodig hebben, krijgen te maken met veel minder regels en eisen.
Als sterkte heeft ING o.a. (voor op anderen) leader in digital banking en bij kansen: embed data driven culture. Verder kiest ze voor een Digital First tactiek.

De genderdistributie blijft nagenoeg gelijk, 39% / 29 % is vrouw, voor managers van managers / gewone managers.
De nieuwe eisen zorgen ook voor nieuwe dilemma's zoals transparency versus privacy,of competition versus cooperation. Die laatste is typisch voor deze nieuwe tijd: een bedrijf moet concurreren met nieuwe toetreders, en al die nieuwe toetreders hebben meestal cooperatieve business modellen. Maar deze zijn wel weer disruptief. Op zich een paradoxale ontwikkeling.

De Think Forward strategie (2014) wordt verder aangescherpt:
To achieve this, we are accelerating our Think Forward strategy and transforming our organisation. Key to this is working toward one global and scalable IT infrastructure with a modular approach for easy plugand- play connections. We are on course to implement one global approach to data management.
Cultuur is hierbij een speerpunt: And also one that fosters innovation. We accelerate innovation through ING’s own PACE methodology, which combines Lean Start-up, Agile Scrum and Design
Thinking methods and encourages fast experimentation based on customer feedback...

De Strategic priorities zijn:
1. Earn the primary relationship
2. Develop data analytics
3. Increase the pace of innovation to serve changing customer needs
4. Think beyond traditional banking to develop new services and business models
En bij Ć©Ć©n van de enablers benadrukt men weer het belang van organisatiecultuur: performance culture. ING typeert haar cultuur in de termen van: entrepreneurial, open, collaborative, innovative and energetic

Er zijn diverse initiatieven, waaronder papayagogo een pay-as-you-go initiatief dat voort komt uit het circulaire economie-denken.
De transformatie wordt uitgevoerd onder leiding van een globale Transformation office en een Chief Transformation Officer. 
Qua architectuur valt de term Touchpoint, en Touchpoint Architecture, zonder dat precies duidelijk wordt wat dit nu is. Wat ING wil bereiken is dat alle systemen over de hele organisatie als een modulair systeem te benaderen is voor de klant.
Verder op het "Fintech"vlak heeft de ING de voorkeur samen te werken met fintechbedrijven, heeft het een FintechFonds opgericht dat investeert in startups (zoals het Spaanse Fintonic ) en heeft een ook een eigen fintech Yolt. Dat hoeft niet altijd op het gebied van bankieren te zijn, zoals de eigen ontwikkelde Immowert2Go in Duitsland een app waar een iemand aan de hand van een foto een waardering (taxatie) krijgt van een woning. Of een ander initiatief in 2017 was de introductie van THINK een platform - niet zo zeer als fintech maar - voor het stroomlijnen van financiƫle informatie. Daarnaast heeft het een site ontwikkeld voor multivalutarekeningen en een samenwerkingsinitiatief voor de inzet van blockchain voor handelstransacties (samenwerking met Societe Generale) als ook voor een test op het gebied van privacybescherming d.m.v. de technologie.

De Composition of the Executive Board and Management Board.
Executive board: Ralph Hamers (CEO sinds 2013) Koos Timmermans (CFO sinds 2017) Steven van Rijswijk (CRO, sinds 2017), MB: IFN (Wholesale), RL (COO, CTO), AB (hoofd challangers & growth), RB (hoofd market leaders). Ook deze structuur is wel vernieuwend (in de zin dat het niet puur regionaal is maar rekening houdt met de bankpositie in een land), overigens is dat geen verandering t.o.v. 2016. Ook hier een verschil met de ABN, waar er in het Executive Board (van de ABN) wel de positie van Technology is opgenomen.

In het nieuws was er ophef over het nieuwe salaris van de CEO, van 1,713 miljoen euro, het basissalaris naast 3 ton incentives. De overige twee bestuurders ontvangen bijna acht ton. Dat is ook cultuur. We hopen op het uitblijven van een nieuwe crisis. De keerzijde van dit verhaal is natuurlijk dat niet alleen dat salaris omhoog gaat maar ook de servicekosten, die voor de crisis nauwelijks van enige betekenis waren. Daar lees je in dit rapport natuurlijk niets over.  Vooralsnog betekent de Fintech-revolutie dat de tarieven stijgen, waarmee de banken de oorloghet gevecht kunnen financieren.

-- 13 juni
Opmerkelijk bericht in het nieuws, ING en AXA slaan handen ineen (ABM FN-Dow Jones):
ING Groep en AXA gaan samenwerken aan de ontwikkeling van een wereldwijd digitaal platform voor verzekeringsproducten en gerelateerde diensten. Dit maakte de bank woensdagochtend bekend.

... De bank gaat samen met de Franse verzekeraar AXA gepersonaliseerde verzekeringsproducten ontwikkelen, die toegankelijk worden via de app van ING.

Na de afsplitsing van NN gaan ze nu samenwerken met een Franse verzekeraar. Bijzonder.

--
13 aug
ING is weer in het nieuws, nu omdat er problemen zijn in Turkije en dat ING groot of minder groot heeft ingezet op de econmische groei in dat land. Uit het jarverslag blijkt een exposure van 15 miljard in het land, gegeven van totale assets van 840 mrd blijkt dat nog niet zoveel, maar zoals iemand op twitter relativeerde, ING is zelfs maar 50+ mrd waard op de beurs. Is Turkije als een van de eerste Emerging markets (naast Argentiniƫ) inderdaad de kanarie in de kolenmijn? De aankondiging van de nieuwe crisis, waarvan iedereen zegt dat deze groter/erger wordt dan die van 2008?

--
4 september 2018. ING treft schikking omtrent witwaspraktijken.
ING heeft een schikking met het Openbaar Ministerie getroffen voor vier witwaszaken, waarin de bank als verdachte was aangemerkt.  ... ING betaalt in totaal 775 miljoen euro om van de dreiging van een strafproces af te komen. Dit bedrag bestaat uit een boete van 675 miljoen euro en een terugbetaling van 100 miljoen euro vanwege onterecht verkregen winst.
ING geeft toe dat het in de periode 2010-2016 tekort is geschoten bij het voorkomen van criminele activiteiten. Volgens ING heeft het maatregelen genomen tegen een aantal (voormalige) werknemers, die voor de risicoprocedures verantwoordelijk waren. De maatregelen betreffen onder meer schorsingen en de inhouding van salaris. Ook heeft ING maatregelen verschillende stappen ondernomen om het risicomanagement te versterken. (Bron: ABM Financial News)

In het jaarverslag is een post opgenomen voor deze problemen. Echter men wist bij het schrijven van het verslag nog niet om welk bedrag het zou kunnen gaan Bijna een miljard geeft toch wel de ernst van de zaak aan; 
As disclosed in Note 45, ING Bank N.V. is subject of criminal investigations by Dutch authorities regarding various requirements related to the client onboarding, money laundering and corrupt practices. ING Groep N.V. has also received related information requests by the US authorities (hereafter ‘the investigations’).
Management concluded under IFRS that it is more likely than not that a present obligation per 31 December 2017 exists and that an outflow of resources is probable. However, management was not able to estimate reliably the possible timing, scope or amounts of any fines, penalties and/or other outcome, which could be significant.

In het verslag komt de witwaspraktijk wel aan bod, zonder concreet te zijn:
At the same time that we transform ING and prepare for the future, we must also ensure that our day-to-day operations meet the highest standards and that we continue to live up to the expectations of customers and society. This includes ensuring that critical nonfinancial risk areas, such as customer due diligence and anti-money laundering measures, stay top of mind and are supported by a structural approach and strong foundations. (letter CEO)

The range and complexity of non-prudential regulation (regarding other things than financial strength) continues to increase. Regulation is becoming more stringent in areas like customer due diligence, and transaction monitoring to detect and report money laundering (AML), terrorist financing and fraud. Individual country laws and specific regulations often prevent cross-border information sharing, between public and private authorities and between private parties. This
restricts the effectiveness of bank systems and is most evident when large financial institutions operate a global compliance model.

Embracing digitalisation vs. equal regulations for all parties
...
Within Europe, we still see differences in member states’ regulatory requirements on anti-money laundering, banking secrecy, e-signatures, language requirements, etc.

As disclosed previously, ING is currently the subject of criminal investigations by Dutch authorities, as well as a related information request from US authorities, regarding various requirements related to client onboarding, money laundering and corrupt practices.

The fourth anti-money laundering directive, as issued by the European Union, has been incorporated into the update of the ING Financial Economic Crime Policy and Minimum Standards. The fourth directive builds on its predecessor by establishing an Ultimate Beneficial Owner (UBO) register at national level (with the potential to share the information within the European Economic Area) and provides for a stronger approach towards the application of due diligence on ING’s customers.

Belangrijke vraag: is het alleen ING geweest met deze praktijken?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?