Jaarverslag 2017: Lucas Bols

Lucas Bols is nog niet zo lang geleden teruggekeerd op de beurs. Het bedrijf heeft een lange traditie (die start in 1575 volgens de timeline) met zelfs een van de eerste beursnoteringen, maar er is ook nog een verhaal dat oudere beleggers zullen herinneren, de fusie van het voedingsmiddelen bedrijf Wessanen in de vorige eeuw. De gedachte was in die tijd dat voeding en drank synergie zouden kunnen opleveren. Tegenwoordig zie je dit niet meer.

Het verslag oogt sexy en Bols heeft een gedaanteverwisseling ondergaan in de afgelopen jaren. Het oubollige karakter van de oude jenever is getransformeerd door de mix van deze drank met moderne toevoegingen, en daarmee heeft het bedrijf zich op een andere deel van de samenleving gericht, zoals bijvoorbeeld met de cocktails. De laatste samenwerking met Remy-Cointreau past ook ik die richting, met de gezamenlijke uitbating van het merk PassoĆ£. Een samenwerking die weerstand moet bieden aan een grotere concurrent Pernod-Ricard (met 18400 werknemers). Elk bedrijf heeft zo zijn eigen cultuur. De kernwaarden van Pernod zijn: entrepreneurial spirit, mutual trust and ethical commitment
Remy spreekt in termen van: terroir, people & time, dat zijn geen echte kernwaarden maar geven wel een idee weer en ook Bols heeft een bepaalde visie op cultuur en kernwaarden (hierover verderop meer). Qua stijl verschillen de bedrijven, Remy is duidelijk meer exclusief dan de beide andere spelers en de vraag is wat een brand als PassoĆ£ bij het toch meer klassieke Remy-Cointreau doet? Ik denk om een volledig drankrepertoire te bieden, naast cognac en whiskey.

Bols heeft een wendbare organisatie want ze werkt samen met partijen als

Avandis and Cooymans production plants (bottling and blending facility). Maar ze werkt ook samen met partijen in Japan waarvan het drankenpalet goed combineert (bier / versus cocktails / genever), zoals bij Asahi Breweries die al tien jaar voor / met het bedrijf werkt. Door dit soor samenwerkingen kan de organisatie zich focussen op haar core-activiteiten: brands, marketing and innovative product development. De CEO stelt in het verslag dat deze industrie - en het uitbouwen van merken - gebaat is bij lange termijn inspanningen.
Qua geschiedenis is het belangrijk te noemen dat het bedrijf in 2010 ook in Amerika voet aan de grond zet. In haar tijdlijn refereert ze ook aan de cocktail cultuur van de negentiende eeuw in de VS (1820-1862), waar velen gebaseerd waren op jenever. Later neemt het belang van cocktails toch weer af in de focus van het bedrijf. Tegenwoordig heeft Pernod-Ricard zelfs een cocktail library ontwikkeld, waar een gebruiker zelfs zijn eigen cocktail kan samenstellen. Cocktails zijn een belangrijk onderdeel geworden van het merkenrepertoire. Het bedrijf heeft een sterke positie in the bartending community.

Actief in110 landen, behalve in de VS is het nummer Ć©Ć©n in de likeurmarkt en de grootste speler in het jenever segment. 40% van de omzet komt uit West-Europa, de rest is verdeel over ca. 20% beiden Amerika en Azie en 13 in Emerging markets. 72% van de omzet gebeurt via gobal brands, 28% van de omzet vindt plaats door local brands. Als toevoeging stelt het dat via het bedrijf 500 miljoen cocktails zijn geserveerd. Er zijn zeven global brands (Remy-Cointreau heeft er tien)
Bols Liqueurs, Bols Genever, Bols Vodka, Damrak gin, PassoĆ£, Galliano en Vaccari Sambuca.
Daarnaast zijn er value brands, die in specifieke gebieden in de wereld gedistribueerd worden, zoals Bols Brandy.

De strategie is gericht op de verdere groei van deze global brands, terwijl de local brands onderhouden blijven op dit niveau. Verder is de cocktail markt belangrijk voor de groei en Bols houdt deze nauw in de gaten.
‘The art of distilling, mixing and blending’ is gebaseerd op vier pijlers: ambachtsschap, unieke/oorspronkelijke recepten, kwaliteits-ingrediĆ«nten en de eeuwenoude The three flavour extraction methods: distillation, maceration and percolation.

Hoe is de cultuur?
Wat opvalt is een foto van de Raad van commissarissen en daarin hebben de (twee) vrouwen een cocktail in hun hand, terwijl de mannen whiskey drinken. Typisch?
Het bestuur bestaat al jaren uit een CEO en een CFO.
In het onderdeel People, verhaalt het verslag over het belang van Entrepreneurship... We have a flat, project-oriented organisation and we constantly encourage our people to come forward with ideas.
Kernwaarden zijn: leadership & energy / thinking in possibilities / informal fun and confident / set stretch goals. Dit zijn geen echte kernwaarden, maar de uitleg geeft wel duidelijk richting, zoals
Business as usual is not good enough of  Let’s celebrate success and learn from mistakes en We all win together as a team. Een echte keuze maakt het bedrijf hier niet. Maar een organisatie van zeventig man (m/v) heeft een soort familiecultuur; klein en overzichtelijk, iedereen kent zijn plaats en weet wel wat er van hem verwacht wordt.
Nog wat statistieken: 47% is vrouw, 44 professionals werken in Nederland, 31 in de rest van de wereld.

De (strategische) risico's zijn, de alcohol regulering die kan wijzigen, de economische ontwikkelingen, en veranderingen in de preferenties van consumenten. Deze laatste is een belangrijke want die heeft ervoor gezorgd dat Bols in het verleden ontspoorde (en een bedrijf als Floryn failliet ging in die markt).

Als laatste valt het gebroken boekjaar op, dat blijkbaar al deze partijen in de markt gebruiken.

-- 9 oktober 2023. Weer een bedrijf van de beurs gehaald:

"De Schiedamse sectorgenoot en grootaandeelhouder Nolet doet een overnamebod van 18,00 euro per aandeel op drankenproducent Lucas Bols. Dat maakte het bedrijf maandag voorbeurs bekend.

Het overnamebod waardeert Bols op 269,5 miljoen euro en biedt een premie van 76 procent op de slotkoers van 6 oktober van 10,20 euro. Nolet is sinds de beursgang van Bols in 2015 al aandeelhouder en heeft op dit moment een belang van 29,9 procent in het bedrijf.

"Nolet als partner is de juiste volgende stap om deze reis te vervolgen en langetermijngroei te versnellen", stelde CEO Huub van Doorne van Lucas Bols maandag. "De sterke familiewaarden en eeuwen van Nederlands erfgoed passen geweldig bij de bedrijfscultuur van Lucas Bols."

"Wij geloven dat de overname gunstig is voor Lucas Bols en alle belanghebbenden", voegde RenƩ Hooft Graafland, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Lucas Bols toe, Van Doorne, Hooft Graafland en CFO Frank Cocx hebben hun gezamenlijke belang van 5,4 procent aangemeld onder het bod.

Nolet breidt met de overname zijn portefeuille van bekende merken uit... 
Lucas Bols blijft gevestigd in Amsterdam en blijft actief onder zijn huidige naam, verklaarde Nolet. De leiding blijft bij de huidige CEO en CFO." (bron: ABM FN-Dow Jones) 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa