Jaarverslag 2017: Van Lanschot Kempen

Het jaarverslag over 2017 heeft misschien wel dezelfde vorm als de voorgaande rapporten, maar dat betekent niet dat er geen veranderingen zijn t.o.v. 2016. Integendeel.

Een aantal termen vallen op, zoals het veelvuldig gebruik van het begrip data analytics, dat komt bij elke business unit voor. Maar ook specialist of specialized. Dat is gelijk ook het thema van het verslag: Specialised in the future since 1737 (2016: every step of the way).

In zijn verslag gaat de voorzitter in op twee thema´s, duurzaamheid en diversiteit. Het is niet erg duidelijk waarom diversiteit (los dat in de corporate wereld, inclusiveness een hot issue is) zo opeens de aandacht krijgt. Of duurzaamheid. Ja, het is belangrijk. Verderop in het verslag komt dit terug wanneer VLK het gesprek aangaat (engagement) met haar partners / stakeholders, zoals bij / met Shell.

Kempen breidt op het eerste gezicht meer uit dan Van Lanschot, met nieuwe kantoren in het buitenland. Dat gaat goed denk je dan, maar intern krijgt de Kempen toch de klappen: qua management zit er niemand meer in het executive board van VLK, en ook het aantal medewerkers van Kempen daalt van 28% tot 21% van het totaal,  hetgeen misschien komt door outsourcing dat meer effect heeft op Kempen (al wordt dit niet duidelijk). Hoe dan ook, vorig jaar werd al duidelijk wie er de baas werd in deze nieuwe combinatie. (Ik heb niet gekeken hoeveel de winstbijdrage van Kempen is op het totaal)

Cultuur krijgt nu ook eindelijk aandacht. VLK heeft kernwaarden gedefinieerd: entrepreneurial spirit, craftsmanship, dedication & specialisation. Het bedrijf voegt er aan toe dat de cultuur(verandering) work in progress is. De kernwaarden geven inzicht in wat het samengevoegde bedrijf wil uitstralen. Het probleem is dat de laatste kernwaarde niet klopt, en daarmee de hele lijst wat vragen oproept. Specialisation is namelijk geen kernwaarde. Veel organisaties beginnen de cultuur-awareness met een nieuwe set kernwaarden, die vaak door hulp van een externe adviseur gegenereerd wordt.
Voor kernwaarden is het belangrijk dat een organisatie haar businessdoelstellingen (focus) moet zien te vertalen naar organisatiekenmerken of voorkeuren. Tussen de business aan de ene kant en de structuur van de organisatie aan de andere kant staat de cultuur. Specialisatie is onderdeel van de business. Medisch specialisten in een ziekenhuis zijn ook specialisten net zoals de hypotheekadviseur, de corporate lending specialist of de asset manager. Maar dat is al inherent aan het type business. Wat specialistische bedrijven dus nodig hebben zijn kernwaarden die hun eraan herinnert dat organiseren van de business problemen kan opleveren. In het ziekenhuis moet de specialist kunnen communiceren met anderen partijen opdat de klant goed geholpen wordt. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van een oudere patiënt die geopereerd is, en direct naar huis wordt gestuurd, zonder dat er opvang is geregeld in de vorm van thuiszorg. Een specialist denkt enkel aan zijn specialisme.
Tegenhangers voor dit type business zijn vaak kernwaarden als teamwerk of zorgvuldigheid. Bovendien is craftmanship and specialisation al dubbel. Een goede kernwaarde moet op een enkel persoon van toepassing kunnen zijn. Entrepreneurial spirit kan dus, craftsmanship ook, dedication (toewijding, of betrokkenheid) ook, maar specialisation niet.

Maar het begin is er. We weten nu dat de integratie tussen Kempen en Van Lanschot nog tot uitdagingen zal leiden.

In de SWOT-analyse valt op dat een weakness van de complexe IT-omgeving (2016) opgelost is.
Ook de sterkten zijn wat geherformuleerd:
– Strong brand names, reliable reputation, long history
– Size, flexibility and independence make for swift and agile action
– Clear wealth management proposition for each client segment (2016: clear choice for institutional & private clients)
– Multiple differentiating investment strategies (2016: 4 core activities)
– Strong capital position and balance sheet (2016: capital freed up by winding down corporate loan portfolio)
– Strong management track record in transformation processes and de-risking
– Acting on strong belief in corporate social responsibility and
– responsible investing (2016: Proven track record in corporate responsibility and responsible investing)

VLK kijkt meer dan in 2016 positief naar opportunities.
Bij de bedreigingen valt op dat de vaste kosten van het bedrijf (ook een weakness) een factor is bij de nieuwe toetreders die sneller kunnen inspelen op trends. En,
– Rapid developments in IT require significant capital spending (2016: Labour market competitiveness of the financial sector) Hier is de grote vraag voor elk bedrijf in de financiele wereld: kunnen we het beste talent aantrekken. VLK heeft in ieder geval een specialist op het gebied van User Experience aangetrokken.
– Cybercrime is ook nieuw (dit topic komt ook als riskfactor terug, alsook blockchain en cloudcomputing).

Een van de legacies van VLK is het Loan Book dat verder afgebouwd wordt.

Private Banking, Evi, Asset Management and Merchant Banking generated 82% of total income, with
Van Lanschot Kempen’s core activities accounting for 99% of commission income (at par with 2016) and 83% of interest income (2016: 79%).

We provide for the impaired loans in our loan book. Impaired loans stood at €371 million at the end of 2017, 26% lower than year-end 2016 (€500 million). Related provisions amounted to €155 million, working out at a coverage ratio of 31% (year-end 2016: 31%). The tables below break down the total loan portfolio and provision. The total impaired ratio improved to 4.0% from 5.1% at the end of 2017. [Een total ratio voor dubieuze leningen van 4% is vrij hoog, ABN AMRO ter vergelijking heeft 5,4% voor haar corporate loans, maar op het totaal is haar impaired ratio voor 2017 1,7%]

In één van de uitlichtingen, vertelt Massimiliano Alberto Manzini een verhaal over "the survival of the fastest," Hij is net een geworven expert (specialist) op het gebied van User Experience en per april dit jaar ook hoofd van die afdeling.

De diverse business units komen aan bod in de detailuitwerking van het verslag.
Bij Private Banking valt het gebruik van data analitics op. En de diverse digital developments om een volledige omnichanel experience te bewerkstelligen. In August 2017, we acquired the wealth management arm of UBS in the Netherlands. Bij deze unit speelt outsourcing van non-core/activiteiten met als bijkomend voordeel dat VLK compliant is aan de nieuwe PSD2 betaalrichtlijnen [PSD2 - Toegang tot de betaalrekening door derde partijen. Banken moeten het mogelijk maken dat derde partijen toegang krijgen tot de betaalrekening van hun klant, mits de klant zelf toestemming geeft.] The second project is to outsource our payment services to
German fintech company Fidor.

Bij Evi een aantal kleine accentverschuivingen en updates. Evi is Van Lanschot Kempen’s asset management expert in your pocket – literally, because our online tools are mobilefirst. Our online coach Evi helps both new and more experienced investors in the Netherlands and Belgium with investment solutions, savings and pensions. (2016: Evi van Lanschot is Van Lanschot’s online savings and investment coach. Evi guides new and experienced investors in the Netherlands and Belgium towards reliable investment, pension and savings solutions.)

De Business unit Kempen Asset Management.
Targeting large pension funds in the Netherlands Our aim is to expand our footprint in the pensions – and to an extent in the insurance – area. To this end, we won three large pension funds and one insurance company during the reporting year. 
- we started working as fiduciary manager for Pensioenfonds Banden & Wielen and COOP (now part of BPFL)
- Stichting Pensioenfonds UWV. 
- and we subsequently won the Arcadis pension fund, which will come into effect in 2018
Merchant banking geeft een overzicht van haar activiteiten waaronder een nieuwe lening in Zweden, de eerste van dit type voor VLK. Ook aandacht voor Fintech, we advised private equity firm Blackfin Capital Partners on their acquisition of fast-growing Dutch company Buckaroo, a payment service provider serving over 5,000 merchants.

In het hoofdstuk People aandacht voor o.a. de genderverdeling (36% is vrouw). Verder weinig informatie over bijvoorbeeld de leeftijdsopbouw van het personeel.

In het executive board staan de meest opvallende wijzigingen, ten minste wanneer je dit vergelijkt met 2016 en analyseert. Zelf vertelt het bedrijf niets over het waarom van deze mutaties:
Leonne van der Sar (Merchant Banking, Corporate Finance, Equity Capital Markets, Securities) vervangt Joof Verhees van Kempen die een adviesfunctie behoudt. En Leni Boeren (Asset Management, Kempen Corporate & Legal Affairs, Kempen Communications & Marketing) wordt nieuw aangetrokken (ex-Robeco). Ook zij vervangt iemand van Kempen, Paul Gerla,  member of the Executive Board at Van Lanschot Kempen, had to resign from his various posts within the group in February 2018 because of health issues.
 
Qua Fintech zijn er heel wat raakvlakken waar de groep wat actief is. Het meest concrete wat ze zelf doen aan Fintech is de nieuwe afdeling User Experience dat een bekend Fintech topic is. Over (de rol van) blockchain en of cryptos is er geen informatie.



--
2017/03/jaarverslag-2016-van-lanschot

-- 3 juli 2018. Vandaag bericht het FD over een marketingsactie die de bank heeft gestart waarin niet beleggende klanten vier maanden de tijd krijgen om een andere bank te vinden. De actie is oorspronkelijk bedoeld om klanten die niet beleggen - met het VLK specialisme in contact te brengen, want VLK is - gegeven de nieuwe kernwaarde een specialist in beleggen en vermogensbeheer - aan het beleggen te krijgen.

[Hardop denkend: is dit een teken dat we aan de vooravond staan van een nieuwe financiële crisis, wanneer banken klanten gaan overhalen om nu (nog) in te stappen?]

Veel klanten zijn boos, hoeveel wordt niet duidelijk uit het bericht, maar de vraag is of de manier waarop VLK dit doet wel de juiste is...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa