Jaarverslag 2017: Wessanen

Het motto voor het verslag is: Connecting to nature (dit is meteen ook het purpose statement).  Bij alles wat ik dan lees denk ik dan: hoe zit dat in de natuur? Want daar wordt continue aan gespiegeld.

In 2016 was het motto nog, passie voor organische producten, en die passie is er nog steeds dat zie je terug in de Organische Dag en de Veggie Thursday, een in het leven geroepen ritueel. Het verslag komt soms wat zwaar op de hand over, zoveel nadruk op het goede leven, biologisch voedsel en een entree te maken met de problemen die er zijn in de wereld door verkeerde eetgewoontes:

Obesitas als globale ziekte, epidemieën, de duurzaamheids-uitdagingen, onevenwichtigheden in de waardeketen. En het bedrijf vraagt retorisch wat er fout gegaan is. En hoe dingen moeten veranderen? Wessanen is deel van de oplossing.

De CEO meent dat de natuur ons hierbij kan leiden, om dingen weer eenvoudig te maken, i.p.v. verstrikt te raken in wetenschap en technologie. 

De strategische prioriteiten gaan naar de groei van de kernmerken, het verbeteren van de operatie, en om geheel "Groen" te worden. Dat gaat a.d.h.v. voorbeelden dat 90% van de energie die gekocht is vernieuwde energie was en dat 78% van de omzet organisch is (het doel hierbij is 90%) en 96% vegetarisch (Vegetarisch voedsel heeft een veel lagere waterfootprint!). Het bedrijf is een participant van het UN global compact.

De organische markt verdubbelde de afgelopen tien jaar en Wessanen denk dat dit de komende tien jaar weer kan gebeuren. Het verslag is doorspekt met slogans zoals, Organic agriculture is inspired by nature. Of een quote van Einstein, Look deep into nature, and then you will understand everything better. De natuur is een inspiratiebron voor het bedrijf geworden. We vragen het aan de natuur als we denken aan de organisatie van het bedrijf en hoe het moet functioneren. Dat klinkt serieus maar wat betekent het nu precies? In de natuur leven ook roofvogels en gieren.

Nieuw in het verslag is een SWOT-analyse. Daarin staat de grote productenportefeuille als een zwakte en de beperkte positie buiten Europa ook.  En als bedreiging wordt genoemd de nadrukkelijke entree van grote en conventionele spelers in deze (niche) markt. Dat is dus een belangrijk gegeven, hoe winstgevender de bio-gedreven-markt, hoe meer (pseudo)spelers het aantrekt. De markt verdubbelt volgens een studie van ca. 20 miljard in 2010 tot ca. 40 miljard in 2020. Dus ruimte aan groei is er voldoende.

De bedrijven in Europa zijn zelfstandig en werken onder een eigen merk, Wessanen is de familiestructuur, die de keten voedt met principes van goed organisatiebeleid, een combinatie van centrale besluitvorming en lokale vrijheid.

Dan is er een Executive Leadership Team waarin de hoofden van de landenorganisaties in deelnemen als ook functionele hoofden bijeenkomen (Marketing, Operations and Human Resources) deze bespreken de issues die over landen en functies heen spelen. Ze komen maandelijks bijeen en besluiten over verdeling van resources, lopende activiteiten, financiële resultaten en bereiden budgets en forecasts voor.

De cultuur uitgedrukt in termen van (de waarden) ownership, authenticy and entrepreneurship. De link naar natuurprocessen ontbreken hier denk ik dan: In de natuur zie je geen ondernemerschap, ook geen eigendom, maar wel authenticiteit; een leeuw is een leeuw en die wil nooit een olifant worden. De ambitie van de mens daarentegen is ongekend groot, de mens wil alles wat hij nu nog niet is of kan.
Wat ook opvalt in het verslag is de natuurlijke setting van de fotos van het management en de RvC. Men draagt geen formele pakken, maar is casual gekleed met a rural touch.

In de organisatie wordt een goal- and target-setting model gebruikt (Employee Performance Commitment hetgeen de communicatie tussen lijnmanagers en medewerkers bevordert. Het bedrijf heeft acht fabrieken in vijf landen: zij rapporteren centraal, ze focussen op de kerncategorieën en produceren voor verschillende landen. Ook is in 2017 de eigen productie (tov inkoop bij derden neem ik dan aan) fors gestegen.

Bij de stakeholders vallen allerlei communities op, zoals de Bionext community in Nederland, IFOAM (International Federation of Organic Agriculture Movements) en de fair trade organisatie wereldwijd (ook een markt van 7 miljard). Wessanen gebruikt geen palmolie, maar de gecertificeerde RSPO-olie. Voor de duurzaamheidsdoelen gebruikt ze KPI´s (connectivity matrix).
Dan zijn er nog dilemma´s zoals de anekdote van het gebruik van suiker, waar de klant toch om vraagt, maar dat hoeft geen probleem te zijn wanneer het gebruikt wordt in een gebalanceerde voeding. Die term balans komt vaker voor, bijvoorbeeld aan een andere referentie aan de natuur:  Nature is a fantastic model of balance. Natural systems cascade nutrients, matter and energy – waste does not exist.

Financieel, wordt duidelijk dat 2012 het keerpunt betekende in de business van Wessanen. De koers van het aandeel is fors gestegen op deze nieuwe strategie die al enige tijd uitgerold wordt, maar nu echt vruchten begint af te werpen.

Toch roept het rapport ook wel wat vragen op. "Terug naar de natuur," maar ook innoveren, gaat dat samen. Het moet geen dramverhaal worden, iedereen weet nu wel dat duurzaamheid belangrijk is, maar niemand weet hoe dat op grote schaal moet, buiten de niche markten zoals hier bij Wessanen. Want hoe duurzaam is die elektriciteit nu echt die Wessanen contracteert?

Dat is misschien mijn grootste scepsis: deze wereld die Wessanen in dit verslag schetst is er van keurmerken hier, kwaliteitsoordelen daar, die talloze organisaties bedenken. (Te beginnend met Bionext, de eigenaar daarvan heeft literatuurwetenschappen gestudeerd, dat viel me op). Want uiteindelijk gaat het om business, de bio-business is net als het persoonsgebonden budget, iedereen profiteert er van mee. Behalve de patiënt (PGB) en de natuur (bio-business). Desondanks geloof ik wel dat Wessanen zelf serieus bezig is, maar van veel andere partijen vraag ik het me af hoe authentiek het allemaal is.

--
2017/03/jaarverslag-2016-wessanen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa