#Imagoprobleem
Een imagoprobleem heeft alles met cultuur te maken, maar zowel groepen als individuen kunnen met zo'n probleem geconfronteerd worden.
Het meest recente voorbeeld van de eerste (groepen) is de EU. Deze doet misschien goede dingen, maar de meerderheid van de bevolking begrijpt of ziet dit niet. Daarnaast heb je die felle tegenstanders van de EU maar die hebben weinig invloed op het probleem. Het feit dat iemand mij wel of niet leuk vind mag me er niet van weerhouden om de dingen te doen die ik denk te moeten doen.
Het imagoprobleem van de EU zit er kort gezegd in dat deze zich met alles en nog wat bezighoudt zonder dat er een duidelijke focus is. Vrijhandel zou een duidelijk doel moeten zijn van EU, mobiliteit, e.d. maar de EU houdt zich met zoveel zaken bezig dat de bijdrages van de lidstaten structureel omhoog gaat zonder dat nog duidelijk is waar al dat geld heen gaat. In regio's in Noord Engeland, waar sterk tegen de EU werd gestemd zit bijzonder veel EU geld. En toch stemt men tegen.
Dan gaat er iets niet goed.
Cultuurproblemen ontstaan meestal wanneer een organisatie zich verloren voelt in een gebied waar het ooit machtig was. De EU had ooit een duidelijk doel, maar door de economische crisis is de functie veel minder duidelijk. Heroriƫnteren dus? Precies wat je ieder nu hoort zeggen.
Op persoonlijk vlak speelt het concept van cultuurprobleem ook. De essentie is hier dat iemand zich heeft ingegraven in een expertisegebied en daarin is doorgeslagen. Door succes of falen (failure), is de professional zich gaan heroriƫnteren op een breder vlak, maar dat is voor zijn (oude) publiek nog niet helder. Die blijven zich altijd identificeren met de traditionele uitingen van de expert.
Een goed voorbeeld zag ik laatst op twitter. Een oorspronkelijk goudexpert zet zich de laatste jaren breder in. Oorspronkelijk journalist, nu ondernemer, maar verkoopt kennis waar de scheiding tussen waarheidsvinding (journalist) en persoonlijk gewin (ondernemer) niet altijd meer duidelijk is. In alle eerdere uitingen was te lezen dat goud de oplossing was tegen extra risico dat ons tegemoet trad. Als eigenaar van een goudfonds was deze digestie lastig. Nu runt hij een discovery-fund, maar in zijn boodschap aan het publiek (consumenten) klinkt het goud/verhaal vaak door.
Het is dan niet raar dat je dit soort reacties krijgt:
Een neutraler voorbeeld van een typisch Nederlands imagoprobleem is dat van Floryn, de ouderen kennen de reclame nog wel van "ha fijn,..."
De ondergang van de Schiedamse geneverstoker, begon met een imagoprobleem. De tijdsgeest veranderde en de oude borrel raakte uit de mode. Als ondernemer moet je dan je markt verleggen en op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden of een nieuwe uitstraling. Genever wordt nog steeds gedronken, maar Floryn heeft de ontwikkeling niet mee mogen maken.
-- 8 aug
Het meest recente voorbeeld van iemand met een imagoprobleem is wel Yuri van Gelder. Een recidivist (hardleers?) volgens het nrc; Na een cocaĆÆneaffaire in 2009 is de turner maandag in Rio de Janeiro uit de Nederlandse olympische ploeg gezet wegens alcoholgebruik.
Hij kreeg verlof om uit het olympisch dorp te gaan om zijn vriending te ontmoeten, maar er stond een verbod (zero tolerance?) op alcoholgebruik. Wist die vriendin van Van Gelder dan zijn geschiedenis niet, vroeg ik me af. Een tragisch geval. Puur geval van imagoprobleem; want van Gelder wordt nu herinnerd als die figuur die verslaafd was oid, en niet primair als een topatleet.
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/09/tragische-misstap-onttroont-lord-of-the-rings-yuri-van-gelder-in-rio-a1515354
http://mcenv.blogspot.com/2009/07/yuri-van-gelder-onder-invloed-van.html
--
2009/08/het-imago-van-waterpolo
--
23 januari 2018. Nog een typisch voorbeeld van een imagoprobleem. Piloot Casper van W. heeft meegedaan aan straatracen, waar zijn vader een meisje bij heeft doodgereden. Zelf kreeg de zoon een berisping in de vorm van een taakstraf. "Maar Transavia wil van hem af." Dat heeft alles te maken met het thema imago-probleem: want roekeloos rijden kan een voorbode zijn voor roekeloos vliegen? Het is moeilijk te zeggen hoe de relatie precies ligt. Maar het gaat bij imago puur om het gevoel. Misschien is Casper wel geschrokken en extra alert, en "zal hij het niet meer doen," etc. Maar tegen een gevoel (bij Transavia) is het lastig vechten. Het imago van Transavia staat er namelijk mee verbonden. Wat zou Casper zelf doen als hij CEO van de luchtvaartmaatschappij was?
Het meest recente voorbeeld van de eerste (groepen) is de EU. Deze doet misschien goede dingen, maar de meerderheid van de bevolking begrijpt of ziet dit niet. Daarnaast heb je die felle tegenstanders van de EU maar die hebben weinig invloed op het probleem. Het feit dat iemand mij wel of niet leuk vind mag me er niet van weerhouden om de dingen te doen die ik denk te moeten doen.
Het imagoprobleem van de EU zit er kort gezegd in dat deze zich met alles en nog wat bezighoudt zonder dat er een duidelijke focus is. Vrijhandel zou een duidelijk doel moeten zijn van EU, mobiliteit, e.d. maar de EU houdt zich met zoveel zaken bezig dat de bijdrages van de lidstaten structureel omhoog gaat zonder dat nog duidelijk is waar al dat geld heen gaat. In regio's in Noord Engeland, waar sterk tegen de EU werd gestemd zit bijzonder veel EU geld. En toch stemt men tegen.
Dan gaat er iets niet goed.
Cultuurproblemen ontstaan meestal wanneer een organisatie zich verloren voelt in een gebied waar het ooit machtig was. De EU had ooit een duidelijk doel, maar door de economische crisis is de functie veel minder duidelijk. Heroriƫnteren dus? Precies wat je ieder nu hoort zeggen.
Op persoonlijk vlak speelt het concept van cultuurprobleem ook. De essentie is hier dat iemand zich heeft ingegraven in een expertisegebied en daarin is doorgeslagen. Door succes of falen (failure), is de professional zich gaan heroriƫnteren op een breder vlak, maar dat is voor zijn (oude) publiek nog niet helder. Die blijven zich altijd identificeren met de traditionele uitingen van de expert.
Een goed voorbeeld zag ik laatst op twitter. Een oorspronkelijk goudexpert zet zich de laatste jaren breder in. Oorspronkelijk journalist, nu ondernemer, maar verkoopt kennis waar de scheiding tussen waarheidsvinding (journalist) en persoonlijk gewin (ondernemer) niet altijd meer duidelijk is. In alle eerdere uitingen was te lezen dat goud de oplossing was tegen extra risico dat ons tegemoet trad. Als eigenaar van een goudfonds was deze digestie lastig. Nu runt hij een discovery-fund, maar in zijn boodschap aan het publiek (consumenten) klinkt het goud/verhaal vaak door.
Het is dan niet raar dat je dit soort reacties krijgt:
Een neutraler voorbeeld van een typisch Nederlands imagoprobleem is dat van Floryn, de ouderen kennen de reclame nog wel van "ha fijn,..."
De ondergang van de Schiedamse geneverstoker, begon met een imagoprobleem. De tijdsgeest veranderde en de oude borrel raakte uit de mode. Als ondernemer moet je dan je markt verleggen en op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden of een nieuwe uitstraling. Genever wordt nog steeds gedronken, maar Floryn heeft de ontwikkeling niet mee mogen maken.
-- 8 aug
Het meest recente voorbeeld van iemand met een imagoprobleem is wel Yuri van Gelder. Een recidivist (hardleers?) volgens het nrc; Na een cocaĆÆneaffaire in 2009 is de turner maandag in Rio de Janeiro uit de Nederlandse olympische ploeg gezet wegens alcoholgebruik.
Hij kreeg verlof om uit het olympisch dorp te gaan om zijn vriending te ontmoeten, maar er stond een verbod (zero tolerance?) op alcoholgebruik. Wist die vriendin van Van Gelder dan zijn geschiedenis niet, vroeg ik me af. Een tragisch geval. Puur geval van imagoprobleem; want van Gelder wordt nu herinnerd als die figuur die verslaafd was oid, en niet primair als een topatleet.
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/09/tragische-misstap-onttroont-lord-of-the-rings-yuri-van-gelder-in-rio-a1515354
http://mcenv.blogspot.com/2009/07/yuri-van-gelder-onder-invloed-van.html
--
2009/08/het-imago-van-waterpolo
--
23 januari 2018. Nog een typisch voorbeeld van een imagoprobleem. Piloot Casper van W. heeft meegedaan aan straatracen, waar zijn vader een meisje bij heeft doodgereden. Zelf kreeg de zoon een berisping in de vorm van een taakstraf. "Maar Transavia wil van hem af." Dat heeft alles te maken met het thema imago-probleem: want roekeloos rijden kan een voorbode zijn voor roekeloos vliegen? Het is moeilijk te zeggen hoe de relatie precies ligt. Maar het gaat bij imago puur om het gevoel. Misschien is Casper wel geschrokken en extra alert, en "zal hij het niet meer doen," etc. Maar tegen een gevoel (bij Transavia) is het lastig vechten. Het imago van Transavia staat er namelijk mee verbonden. Wat zou Casper zelf doen als hij CEO van de luchtvaartmaatschappij was?
-- Een boek waar Imago, een grote onderzoekende rol speelt is: Vertrouw Mij. Manipulaties van imago. Geschreven (in redactie) door: Jaap de Jong, Olga van Marion en Adriaan Rademaker...
Staat op mijn leeslijst.
Reacties