Zendeling in Catalonie

 Op twitter - in dit geval bij @Astor_White - kom je de meest bijzonder dingen tegen. Zoals een Nederlander die in zijn profiel een organisatie met de landenextentie .cat voert. 

En deze man volgt een journalist, die iets laat zien over de Spaanse infrastructuur waardoor de persoon de kans ziet om een mening over Catalonie toe te voegen aan het verhaal. De exacte woorden herinner ik me niet, en doet er ook niet toe. Wat me opvalt is dat een Nederlander de natie .cat "moet" verdedigen. Dat doet me denken aan de periode Cruijff die in .cat voor het nationalistische karretje werd gespannen, getracht, maar hetgeen nooit goed gelukt is: Hij weigerde om Catalaans te leren.


twitter...

De propaganda-machine voor een onafhankelijke catalaanse Natie draait nog volop, al minder uitgesproken nu duidelijk is geworden dat Puigdemont hulp heeft gekregen van de Russen om het onafhankelijkheidsproject met smeerolie te voorzien.

Maar ook dat is pasé, wat deert het nog die Catalaanse onafhankelijkheid. Er is oorlog in Europa en de Catalanen willen oorlog voeren met / tegen "Madrid." Bijzonder allemaal. Niet alle catalanen zijn politiek actief, maar wel veel. 

Op zich zou deze kwestie een heel boek kunnen omvatten, maar ik ben enkel nog geinteresseerd in die aantal Nederlanders die zich voor het hogere Catalaanse ideaal in willen zetten. 

Ik dacht dat beleggers predikers waren, die voorspellen hoe de toekomst eruit zou moeten zijn, maar de echte zendelingen zijn de Nederlandse dominees die in Noord Spanje aanmeren en daar voor de onfahankelijkheid gaan strijden. Dat zelfde fenomeen zie je ook bij ISIS, het zijn de buitenlanders en de bekeerde islamieten die hun christen-verleden afzweren en in de nieuwe religie de ultime waarheid hebben gevonden. De echte fanatici zijn meestal import die verder gaan dan de oorspronkelijke volgers.

Onze catalaanse vriend, begon op twitter met de uitspraak: "Typisch Spaanse Centralisme."

 Maar wat weten Nederlands van Spaans centralisme? Spanje is ten opzichte van Nederland een oase van decentralisatie. Elke Regio heeft zijn eigen parlament, sociale verzekering, eigen wetten en in Cataluyna een eigen "taal." In Nederland is de taal onbelangrijk en wisselt men op de universiteit de eigen identiteit in voor het Engels, om aansluiting te vinden bij het grotere (commerciele) geheel.

Dat zie je enkel op twitter. Dat een buitenlander zijn nieuw aangenomen identiteit verdedigt ten opzichte van zijn eigen inwoners in Nederland in dit geval.

Ik had me eigenlijk voorgenomen niets meer Over Spanje te schrijven, maar dit voorval laat zien dat je over dit land nooit uitgepraat raakt precies de complexiteit van de Spaanse (inclusief de Catalaanse kwestie) werkt.  

Misschien geldt dit wel voor twitter in het algemeen: de werkelijkheid ligt vele malen genuanceerder dan die ene tweet. Daarop had ik nog een reactie gestuurd. Een enkele reactie op de provocatie kon ik niet nalaten, maar zinvol is het niet. In Spanje zeggen ze: leven en laten leven. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?