4 Manuscripten per dag

Wie wil er nu geen boek schrijven?

"We ontvangen vier (4) manuscripten per dag," vertelde een contactpersoon bij een uitgever.

Toen ik die opmerking na het gesprek op me liet inwerken, bedacht ik me dat een dergelijke uitgever misschien niet de meest geschikte partij zou zijn voor een boek.

Het is niet direct een excuus om twee maanden niks te laten horen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je zoveel manuscripten ontvangt, dat je een iteratief selectieproces start. Een soort van triade bij ziekenhuizen. Je leest kort elk verhaal (indicatie van een diagnose) en besluit op basis van een aantal criteria met welk verhaal je in detail verder het proces in gaat. 

Een dergelijk proces, maakt het onpersoonlijke "Z.s.m." concreet, en je blijft op de hoogte van het aanbod in de markt zonder dat je een misser maakt.

Zouden uitgevers met een checklist werken? Bijvoorbeeld: boeiende titel: 5 punten, of gewoon: Check.

Aan het eind van de lijst controleer je de score en kijk je of je verder gaat. Eventueel zou een tweede check na een maand kunnen plaatsvinden en evt. door een andere redacteur.

Op een andere website zie ik deze tekst:

 In verband met de grote hoeveelheid manuscripten die wij ontvangen kan het wel even duren voordat wij tot een oordeel komen. Wij vragen hiervoor uw geduld. Gelieve tussentijds geen contact met ons op te nemen. Mocht u na 12 weken nog niets van ons vernomen hebben, stuurt u ons dan een e-mail via bovengenoemd mailadres.

Daar lijkt het proces ook volledig handmatig te gaan. En bij zo'n groot aantal ingezonden stukken, doet je dat toch afvragen...

--

Zelf twijfel ik over de echte uitgevers en alles wat er bij komt kijken. Maar in eigen beheer uitgeven heeft ook enkele nadelen, waaronder mogelijke verwachtingen van betrokken bij een boek...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?