Ik ben OK, Jij bent OK (#Dag71)

Gisterenavond, na een slechte dag, dacht ik aan deze quote. Ik meende zelfs het boek in huis te hebben, maar dat bleek toch niet het geval. Ook ken ik het niet echt. En na wat surfen op het internet, begrijp ik dat het heel ergens anders over gaat, dan ik had gedacht.

Mijn idee was om iets te schrijven als: ik ben OK, jij bent een ... 


Vul maar in. De positieve variant - ik dacht aan positieve psychologie - is dat jij OK bent, maar het kan ook zijn dat je denkt: ik ben OK, jij bent een Eikel.

Maar dit boek heeft weinig met positieve psychologie te maken begrijp ik nu. Dus besloot ik eerst maar eens het boek beter te begrijpen.

Thomas Harris, de auteur heeft een taal ontwikkeld waarmee transacties in het leven geanalyseerd kunnen worden... Ik las eerst de review van iemand.* 

We zijn allemaal geboren met een standaard "Niet OK" ... [daar waar de ander wel OK is]. ... Maar we hebben de macht om onze status "Niet OK" te veranderen in "Ik ben OK." Leren hoe ons innerlijke kind en ouder werken, is hoe we onze volwassene versterken, onze geest, hoe we van spellen afkomen en onze relaties verbeteren. Thomas Anthony Harris was een Amerikaanse psychiater. ... hij trad toe tot de marine, waar hij terugkeerde nadat hij zijn residentie had voltooid en waar hij een goede carrière maakte totdat hij hoofd werd van de afdeling psychiatrie van de marine. Later opende hij zijn eigen psychiatrische praktijk in Sacramento.

Harris was een goede vriend van Eric Berne, oprichter van Transactional Analysis en auteur van het populaire boek "Games People Play". Harris was het over een paar concepten niet met Berne eens, maar was over het algemeen een groot voorstander van Transactionele Analyse.

[De basis van het model legt Th aan het begin uit, wanneer hij stelt dat een persoon alles in zijn geheugen opslaat, van jongs af aan. Deze recordings zijn de basis voor de TA.]

PAC (OVK): Ouder, Volwassene, Kind

Transactie-analyse postuleert dat er in ieder van ons drie te onderscheiden modi zijn die we gebruiken om informatie te verwerken en te reageren op de prikkels om ons heen. Dit zijn de ouder, de volwassene en het kind. [Transactie analyse is een methode om sociale interactie, social intercourse, te ontleden.]

De ouder is de verzameling van alles wat het kind tijdens zijn eerste levensjaren heeft vastgelegd. Alle regels, waarschuwingen en beperkingen zijn van de ouder. Harris zegt dat, aangezien het leven van de kinderen afhangt van de ouders, alles van hen als "waar" wordt geregistreerd. Als de ouder tegenstrijdige berichten stuurt, kan het kind de ouder gedeeltelijk blokkeren, die verzwakt of gefragmenteerd is. Als de ouders erg streng waren in hun regels, zou het voor de volwassene moeilijker kunnen zijn om die regels later in het leven in twijfel te trekken en te laten varen.

Aangezien het kind in zijn vroege jaren geen woorden heeft, zijn de meeste van zijn herinneringen gevoelens. Het kind, afhankelijk van de moeder, is altijd op zoek naar tekenen van goedkeuring of afkeuring. Het kind heeft geen manier om te begrijpen wat goedkeuring of afkeuring veroorzaakt, wat hem frustreert en hem ertoe brengt te concluderen: "Het gaat niet goed", wat in onze hersenen is ingebakken en niet kan worden geannuleerd. [maar  het Kind is ook: creativiteit,  nieuwsgierigheid, het verlangen om te weten en te kennen, de dwang om aan te raken, te voelen en te experimenteren...]

Hetzelfde geldt voor de ouders, volwassenen kunnen in volwassen transacties weer worden overgedragen aan het kind. De volwassene groeit naarmate het kind antwoorden voor zichzelf zoekt. Hij realiseert zich dat er andere gegevens zijn dan wat de ouder leert en wat het kind voelt.

citaat TH: De volwassene is anders dan de ouder, die op een imiterende manier veroordelend is en reeksen geleende normen probeert af te dwingen, en tegenover het kind, dat de neiging heeft om abrupter te reageren op basis van prelogisch denken en slecht gedifferentieerde of vervormde percepties

De ouder onderwees en demonstreerde het leven. Het kind voelde, wenste of fantaseerde. De volwassene komt erachter.

De volwassene heeft de macht om het kind te onderzoeken om te zien of de gevoelens al dan niet passen bij het heden of dat ze hem niet meer goed van pas komen en eenvoudigweg reacties zijn op archaïsche oudergegevens.

TH zegt dat een veilige jongere iemand is die vindt dat de meeste oudergegevens betrouwbaar zijn: ze vertelden me de waarheid.

De vier levensposities. [Hier gaat TH in en voegt zich bij de psychologie van Adler -life's central problem, making sense of life en de houding tov anderen] Transactie-analyse zegt dat er vier posities zijn waarin een persoon zich kan bevinden:

Ik ben niet oké, jij bent oké: de standaard van alle kinderen

Ik ben niet in orde, jij bent niet in orde: als de moeder koud en niet-strelend of agressief en brutaal is. Een volwassene die in deze positie opgesloten zit, verwerpt strelingen en emotionele connecties van alle anderen in het leven. Klinkt veel als het litteken van kinderen met een laag zelfbeeld.

I'm OK, You're Not OK: kinderen van gewelddadige ouders kunnen, terwijl ze herstellen van wonden, overschakelen naar een criminele houding waar ze zichzelf als OK zien, maar hun ouders - en later de wereld - zijn niet OK

I'm OK, You're OK: dit is de enige bewuste positie en een beslissing die we nemen.

I'm Not OK, You're OK is voor velen de standaardpositie. En de standaardpositie van elk kind.

Als het kind al heel vroeg denkt: "Ik ben niet in orde", concludeert hij ook dat zijn ouder, de grote leverancier van al zijn levensbehoeften, in orde moet zijn.

Als we eenmaal het gevoel hebben dat we niet in orde zijn in een wereld van goede mensen, dan spelen we games, zegt de auteur.

Games die mensen spelen, zijn een vorm van opluchting van de "Niet OK"-positie.

I'm Not OK, You're OK is een standpunt dat kan worden gewijzigd zodra het is begrepen.

De auteur zegt dat een van de redenen waarom ouders en kinderen games spelen, is dat de uitkomst voorspelbaar is.

Er is een zekere veiligheid in games, zelfs degenen die ons en onze relatie schaden.

Wanneer de volwassene de leiding heeft, is de uitkomst niet altijd voorspelbaar. Er is een kans op mislukking. Of van succes. Maar het is alleen de volwassene die ons de kans geeft om te veranderen en te ontwikkelen.

TH zegt dat alle games hun oorsprong hebben in het kinderspel 'Mine Is Better Than Yours'. Terug in onze kinderjaren, zoals het hetzelfde is in onze volwassen jaren, brengt het een tijdelijke verlichting van de Niet OK-positie.

Thomas Harris legt verder uit wat de signalen zijn van ouders en kinderen. De ouder kijkt veroordelend en het kind kijkt naar de genade van de ouder.

TH: Wanneer we de schuld geven en fouten vinden, herhalen we de vroege verwijten en fouten zoeken die zijn vastgelegd in de Ouder, en dit

geeft ons een goed gevoel, omdat de ouder in orde is, en we komen op ouder. Als je iemand vindt die het met je eens is en het spel speelt, krijg je een bijna almachtig gevoel.

Thomas Harris legt uit dat wanneer transacties plaatsvinden tussen dezelfde modaliteit -dwz. ouder op ouder of kind op kind - ze kunnen voor onbepaalde tijd doorgaan.

Niet-complementaire of gekruiste transacties kunnen problemen en communicatiestoringen veroorzaken.

Een persoon die wordt gedomineerd door het "Niet OK" kind heeft de neiging om alle prikkels te zien als aanvallen en als een weerspiegeling van zijn lage waarde.

De "Niet OK" positie is natuurlijk niet alleen te vinden op de reacties. Het kan zich ook verbergen in het openingsbericht.

Opgewekte gevoelens, zegt Thomas Harris, is een teken dat het kind verslaafd is.

Als we geen idee hebben van onze innerlijke volwassene, kind en ouder, is het resultaat een "besmette volwassene" en nemen we vaak onze toevlucht tot ondermaats gedrag dat niets goeds doet voor ons en voor de mensen om ons heen.

Er zijn een paar manieren waarop we onze volwassene kunnen versterken:

Leer de signalen te lezen wanneer onze ouder of kind verslaafd is geweest

Beperk de automatische en archaïsche reacties van ouder en kind

Pauze: geef de volwassene de tijd om door te komen

Vraag je ouder- en kindgegevens af: vraag jezelf af of je oude gegevens waar zijn, of het passende antwoorden zijn en of ze je goed van pas komen. Het proces van vragen stellen is de volwassene in actie

Hoe meer we de inhoud van onze ouder en kind leren kennen, hoe meer we ze kunnen scheiden van onze volwassene.

En hoe meer we de drie scheiden, hoe meer we onze volwassene ontwikkelen en versterken en we bevrijden onszelf.

TH zegt dat dit het huismiddeltje is om "jezelf uit te zoeken".

De laatste stap, als je eenmaal hebt geleerd om jezelf te ordenen, is om dit te doen:

Leer de PAC in anderen te zien

Dat staat gelijk aan het vergroten van je emotionele intelligentie.

Het is waar George Thompson in Verbal Judo naar verwijst als hij zegt dat de grootste vaardigheid bij het leren van verbaal judo is om niet te reageren op de emotionele communicatie van anderen.

Transactieanalyse verdeelt uitwisselingen tussen mensen in zes typen:

  • opname
  • rituelen
  • activiteiten
  • tijdverdrijf
  • spellen
  • intimiteit

Games zijn een bepaald type transactie met twee verschillende kenmerken: een bijbedoeling en een uitbetaling.

Terugtrekking, rituelen, activiteiten en tijdverdrijf, houden mensen uit elkaar en staan ​​een emotionele verbinding in de weg. Games maken de relatie strijdlustig.

Intimiteit is alleen mogelijk met "I'm OK"

De auteur bespreekt ook relaties en hoe we onze intieme relaties kunnen verbeteren.

Hij zegt dat er geen eenvoudige manier is om intimiteit te definiëren, maar toch kunnen we zeggen dat intimiteit alleen mogelijk is vanuit een "ik ben oké, jij bent oké"-houding.

En wanneer:

  • Er zijn geen spellen
  • De volwassene is geëmancipeerd
  • Het voorbeeld van de hippies

Een duidelijk maatschappelijk voorbeeld van dit fenomeen is de hippiebeweging. De flowerpower "bloemenkinderen" prezen een leven van kind-kind transacties. Toch begon de vreselijke waarheid duidelijk te worden: het is niet leuk om je ding te doen als iedereen alleen maar geïnteresseerd is in zijn ding. Door het establishment af te snijden, snijden ze de Ouder (afkeuring) en de Volwassene ('banale' realiteit) af; maar nadat ze deze afkeuring hadden weggenomen, ontdekten ze dat ze ook de bron van lof hadden afgesneden.

Wanneer ouders worden gedomineerd door hun kinderen, kunnen ze in de problemen komen met hun eigen kinderen.

TH: Als het kind in de moeder een sterke niet ok positie heeft, en het gemakkelijk verslaafd raakt aan levensproblemen, obstakels of teleurstellingen als het koppige gedrag van een klein kind dat ook een niet ok kind heeft, is de weg open. voor een overname door het Kind in de ouder, die een regressieve reeks gebeurtenissen in gang zet waarbij steeds meer archaïsche circuits het overnemen in een schreeuwend spel van 'Mine Is Better' waarbij moeder de laatste ronde wint met 'I Am Bigger'.

TH: Samenvattend kunnen we zeggen dat de oplossing voor de problemen van alle kinderen, ongeacht hun situatie, dezelfde oplossing is die geldt voor de problemen van volwassenen. We moeten beginnen met het besef dat we het verleden niet kunnen veranderen. We moeten beginnen waar we zijn. We kunnen het verleden alleen van het heden scheiden door de volwassene te gebruiken, die kan leren de opnames van het kind te identificeren met zijn archaïsche angsten en de opnames van de ouder met zijn verontrustende herhaling van een realiteit uit het verleden.

Psychoanalyse is ouder-kindtransactie. Harris is zeer kritisch over de freudiaanse psychoanalyse.

Hij zegt dat het een ouder-kind-dynamiek creëert die lang aanhoudt.

Transactionele analyse heeft daarentegen eenvoudigere en duidelijker gedefinieerde concepten, werkt sneller en houdt de patiënt verantwoordelijk voor wat er in de toekomst gebeurt, ongeacht wat er in het verleden is gebeurd.

TH: Zelfs als de volwassene in het individu hem naar het kantoor van de psychiater brengt, neemt het kind al snel de ouder-kindsituatie aan. Het kind van de patiënt uit gevoelens en anticipeert op een relatie met de ouder van de psychiater in de transacties van het eerste uur. De psychoanalytici noemen dit overdracht - dat wil zeggen, de situatie veroorzaakt een overdracht van gevoelens en gerelateerd gedrag uit het verleden, toen de patiënt een kind was, naar het heden, waarbij het kind in de patiënt reageert zoals het ooit deed op de gezag van de ouder. Deze unieke transactie komt vrij vaak voor in het leven, en er zijn elementen van aanwezig in elk contact met autoriteiten, zoals bijvoorbeeld wanneer iemand wordt aangehouden door een verkeerspolitie. Psychoanalytici stellen dat de patiënt beter is geworden als hij erin is geslaagd om een ​​dergelijke overdracht van gevoelens uit de kindertijd te vermijden. Op dit punt in de analyse hoeft de patiënt niet te kiezen wat hij over zichzelf aan zijn analist gaat onthullen. Met andere woorden, de patiënt hoeft niet langer bang te zijn voor de ouder van de analist. Dit wordt in de traditionele psychoanalyse het overwinnen van weerstand genoemd.

Religies zijn ouder-kind transacties

TH: Centraal in de meeste religieuze praktijken staat de aanvaarding door het kind van autoritair dogma als een daad van geloof, met beperkte, zo niet afwezige, betrokkenheid van de volwassene.

Omdat religieuze mensen in de religieuze dogma's zo'n sterke ouder in zich hebben, zijn ze vaak bezorgd om hun gedrag af te stemmen op de dogma's van de ouders.

De biecht van het kind aan een religieuze priester zegt: "Het spijt me, het gaat niet goed, vergeef me alsjeblieft, ik ben vreselijk".

Bekentenis zonder verandering is een spel, zegt Thomas Harris.

In plaats daarvan maakt de bekentenis van een volwassene een kritische inschatting van waar verandering mogelijk is en zoekt naar manieren om die verandering tot stand te brengen.

TH: Sommige ouders ondermijnen onbewust de behandelingsinspanningen omdat ze de ouder-kindrelatie echt niet willen opgeven (..). Hun machtspositie wordt bedreigd wanneer de adolescent in de Volwassene gaat opereren; tenzij de ouders even volwassen zijn, zullen de transacties elkaar kruisen.

Deze ouders zien autonomie in hun kind als een bedreiging voor hun controle over hem en kunnen besluiten dat ze het vóór de behandeling beter vonden zoals het was. Vertrouwde ellende lijkt voor angstige ouders misschien prettiger dan het risico dat ze erop vertrouwen dat hun tiener zijn eigen innerlijke controle ontwikkelt.

Maar "I'm OK - You're OK" bevat ook veel fouten en generalisaties, net als Transactionele Analyse in het algemeen.

Op het moment dat transactieanalyse elk gedrag in zijn model probeerde te krijgen, werd het duidelijk dat niet alles erin past.

En zo is het voor de meeste modellen: de werkelijkheid is te complex om alles in één vereenvoudigd model te passen.

Dus toen transactionele analisten alcoholisme bijvoorbeeld als een 'levensscript' voorstelden, deden ze zichzelf alleen maar een beetje belachelijk klinken (zie: rationele wiki).

"I'm OK - You're OK" bevat ook veel overdrijvingen. Het klinkt uiteindelijk veel als cheerleaden voor de methode in plaats van feiten en ideeën te presenteren.

En dat is niet hoe een wetenschapper dingen zou moeten benaderen.

En tenslotte heeft Harris kritiek op Freud. Maar Transactionele Analyse trapt in dezelfde fout: conclusies trekken zonder bewijs.

Hoe kan transactieanalyse zeggen dat "kinderen worden geboren met een standaard "niet OK""?

Ik geloof bijvoorbeeld dat veel kinderen zichzelf egoïstisch in het middelpunt van de wereld plaatsen, erg optimistisch zijn -Martin Seligman bewijst het-, en ook nog eens een heel hoog zelfbeeld kunnen hebben.

Real-life toepassingen

Leer het kind in jezelf te zien

Leer om te zien dat mensen een ouderrol tegen je opnemen

Leer de tekenen van een veroordelende ouder te zien.

Leer het kind in anderen te zien

TEGEN

  • Conclusies trekken
  • Nogal typerend voor veel psychoanalytici, trekt Dr. Harris vaak conclusies zonder voorop te stellen dat hij geen gegevens heeft om het te staven en dat het meer een vermoeden is dan een zekerheid. Bijvoorbeeld:
  • De beweeglijkheid die de volwassene ter wereld brengt, wordt op latere leeftijd geruststellend wanneer iemand in nood verkeert. Hij gaat wandelen om ‘zijn hoofd leeg te maken’.
  • Motiliteit van het kind koppelen aan geruststelling en later het “wandelen” van de volwassene als manier om zekerheid terug te krijgen is zeker aannemelijk, maar het lijkt mij een enorme opgave.
  • De wereld in het model passen (in plaats van andersom)
  • Een van de redenen waarom ik er geen grote fan van ben om te veel op modellen te vertrouwen om de werkelijkheid te beschrijven, is dat mensen vaak de werkelijkheid oprekken om in hun model te passen.
  • ... Dogmatisch ("I'm OK You're OK", zoals veel ouderwetse psychoanalytische benaderingen, praat in termen van dogma's en ultieme waarheden. Ook zonder het bewijs... Onnodig te zeggen dat ik die benadering verwerp -en het is niet wetenschappelijk-.

VOOR

  • de grootste: verhelderend. In al zijn beperkingen zijn transactieanalyse en in het bijzonder dit boek verhelderend.
  • Geweldige uitleg van de verbinding tussen interne (zelf) vertrouwen en Games (hier bedoelt hij spelletjes spelen, manipuleren)
  • Ik vind het idee dat mensen in "Niet OK"-posities meer games spelen vaak waar. Een van de kenmerken van hoogwaardige mannen en hoogwaardige vrouwen is dat ze minder spelletjes spelen en directer zijn.
  • Dat komt voort uit intern vertrouwen en een hoger zelfbeeld waardoor ze hun ware zelf kunnen laten zien.

... Aardige samenvatting. Brengt me terug in de wereld van de psychologie waar ik lange tijd niet vertoefd heb. Transactionele analyse. Freud...

Er ontbreken nog vele belangrijke stellingen B.v. dat de volwassene in tegenstelling tot het kind,  consequenties kan (in)schatten en gratificatie kan uitstellen. En de Volwasse ziet logica in het geven naast het ontvangen. Hij refereert hierbij aan de psychologie Filosofie van Erich Fromm:

Envy, jealousy, ambition, any kind of greed are passions. Love is an action, the practice of a human power, which can be practiced only in freedom and never as the result of a compulsion. Love is an activity, not a passive effect. It is a “standing in,” not a “falling for.” In the most general way, the active character of love can be described by saying that love is primarily giving, not receiving.
     What is giving? Simple as the answer to this question seems to be, it is actually full of ambiguities and complexities. The most widespread misunderstanding assumes that giving is “giving up” something, being deprived of, sacrificing. (The art of Love).
 
Hoe dan ook, dit was niet wat ik verwacht had. Maar wel een aardig boek. geen idee of alle deze theorieen nog stand houden..

--
* - https://thepowermoves.com/im-ok-youre-ok/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?