Waar schoot marketing (anti)vaccinatie tekort?

 Alles in deze wereld draait om marketing. Natuurlijke communicatie bestaat niet meer, er zit overal een idee of doel achter. 

Vecteezy.com

Wat opvalt aan de polarisatie die vooral in Nederland opmerkelijk is, het Nederland dat bekent staat om haar tolerantie, is dat beide kampen zo weinig aan marketing gedaan hebben. Het is pure armoede: je bent of voor of tegen vaccinatie, maar er is nauwelijks een mooi verhaal.

Een verhaal zou kunnen zijn voor de anti-vaxxers dat ze solidair zijn met Afrika. In dat continent is er geen financiƫle ruimte om te vaccineren, en dus moeten ze het doen met natuurlijke (groeps) immuniteit. Hierdoor ontstaan de meeste mutaties van het virus precies daar in Afrika, juist omdat er geen vaccinatieprogramma is.

Maar voor het pro-vaccinatiekamp is het even gebrekkig. Wat is nu een mooi argument om wel te vaccineren, verkocht in een emotioneel verhaal? Eerlijk gezegd heb ik hier zelf ook niet over nagedacht, maar ik ben geen communicatie-expert. Maar er moet toch iets zijn, bv dat je een paar grootheden optrommelt die zich laten vaccineren en dat je niet achter wil blijven of ook bij die groep wil horen. Een soort #MeToo, maar dan met een positief verhaal.

Waarom werkt marketing wel voor normale producten waar we makkelijk zonder kunnen en niet voor (of tegen) een vaccin dat iedereen (on)nodig vindt?

Misschien zit daar het tekort van het concept van Marketing, dat het werkt voor lullige zaken in onze economie wat ons geleerd heeft bullshit te kopen en achter elke hype aan te rennen, puur omdat we verleid zijn door een boodschap. 

Nu het er echt op aankomt geeft de Marketing niet thuis, en staan we hopeloos aan de zijlijn na te denken over dit probleem hoe we om moeten gaan met een virus dat letterlijk overal aanwezig is...

Jan 2022
... 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?