Cultuurverschillen: Boter versus Olijfolie

In Spanje heb je net als in Nederland bier en wijn, daar zit dus niet het verschil. Maar zoals die mooie website liet zien zijn cultuurverschillen wel te vinden in een voorkeurverschil tussen boter of olijfolie.

Steeds wanneer ik naar Nederland reis krijg ik maag- of darmproblemen. En pas sinds kort bedenk ik me dat dit wel eens met de boter-olijfolie-discussie te maken kan hebben. Ik ontbijt al jaren (oké: de laatste twee jaar) dagelijks "pan con aceite y tomate" dat is brood, met olijfolie en geraspte tomaat. En het is goed mogelijk dat een dergelijk ontbijt zich in het geheugen van de maag gaat nestelen.

Maar daar gaat het niet om. Het feit is dat cultuur in feite heel simpel in elkaar steekt: je hebt van die gewoontes die je niet ter discussie stelt.

Toen ik dat over die maagproblemen hier aan iemand vertelde in relatie met boter, was de reactie, "Ja, maar boter is puur vet."

Wat puur dan ook precies mag zijn.

Ik denk dat cultuur veel met klimaat te maken heeft. Ook al is het not done om dat te beweren (de officiële verklaringen hameren op protestante werkethiek tegenover meer katholieke ideeën. Maar na een week in de regen doorgebracht te hebben moet je wel concluderen dat zonlicht zich ook nestelt in je cultuurgeheugen. waar dat dan weer precies zit is de vraag.




Wat je op de 20 cultuurverschillensite niet tegenkomt is misschien wel de belangrijkste combinatie of verschillen, die tussen zout en zoet. Alles in onze universele of globale cultuur is te zout of te zoet.
dat begint bij de chips in het café en eindigt (niet) bij de chocola waar kinderen mee opgroeien. Bedrijven spelen daar een belangrijke rol in. Naast natuurlijk de mens (consument) zelf...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?