Om het geld

- Dus u zegt dat uw moeder niet zomaar getrouwd is en dat het allemaal anders is dan zijn zelf zegt?

"Inderdaad. het verhaal is een sprookje. Ze ontmoet haar prins op het witte paard en ze zijn dolgelukkig, maar helaas en door omstandigheden natuurlijk, zoals dat in de beste families kan gebeuren, is het fout afgelopen. En zijn ze toch moeten scheiden. omdat het niet langer lukte. De liefde was er wel, maar bla bla..."

Nee, zo was het inderdaad niet gegaan. Ik moet zeggen, ik wist ook niet precies wanneer ik het echte verhaal hoorde en hoelang het toen nog duurde voordat ik het zelf geloofde. Of aannemelijk begon te vinden.

- Ok, hoe is het verloop volgens u? 


Hier moest ik even nadenken. Door dit te vertellen zou het verleden van mijn moeder openbaar worden. Het zou kunnen eindigen in een tijdschrift als Privé. Met een verschil, niemand kende mijn moeder. alleen bij de politie wisten ze wie mijn moeder was.

"Mijn moeder had geld." Een godsvermogen, maar dat vertelde ik niet, ook niet de precieze details want dan kan het of meevallen aan de andere kant of juist tegenvallen en ik moest deze zaak winnen.

"Mijn moeder had geld geërfd Nee, mijn moeder had lange tijd iemand verzorgd, een oudere man, en die heeft haar geld nagelaten. die hele relatie duurde eigenlijk niet zo lang, maar hoe het mogelijk is, weet ik ook niet precies."

Dat zijn natuurlijk die charmes van haar gecombineerd met haar ziekte. Wat ze netjes een persoonlijkheidsstoornis noemen. De buitenwereld herkent dat vaak niet als een ziekte en wordt in een zwart gat gezogen van aandacht. Mijn moeder heeft de aantrekkingskracht van een magneet die een auto kan optillen. Had. Die kracht en charmes zijn nu wel uitgedoofd. Ze is ook wat ouder geworden.

- We moeten dit verhaal wel afmaken, het gaat om uw veroordeling. Ik ga straks gewoon weer naar huis.

"Mijn moeder was promiscue."

- Dat is meestal geen eigenschap waar je voor uitgenodigd wordt om te trouwen.

"Nee, dat is het bijzondere, daar kwam ik pas later achter."

Het verhaal was inderdaad bijzonder. Mijn moeder was niet echt lelijk, maar toch stonden de mannen niet te dringen. Zeker in die tijd was het toch niet lastig om een huwelijkspartner te vinden. Ook dat hele gedoe van samenwonen en lat-relaties dat kwam pas later op gang. Maar mijn moeder mocht er best zijn. Waarom wilde niemand met haar trouwen.

Dat was dus die promiscuïteit. Haar moeder, mijn oma, had later verteld dat ze bij de dokter een spiraaltje of zoiets had laten plaatsen. "Gewoon voor de zekerheid." Ze was al verslaafd aan het roken, zocht steeds meer de softdrugs op en toen opeens kwam ze met zo'n nette kerel aanzetten. Hoe zat dat nou precies. Dit zijn natuurlijk dingen die je pas te weten komt, wanneer de ellende al geweest is. Na het ongeluk gaat men pas zoeken naar de oorzaak.

"Jan, zo heette hij, had een broer, Cor. Jan was een prima kerel. Verlegen en dat flamboyante van mijn zus sprak hem wel aan, maar haar hele voorgeschiedenis, met die kerel en alle andere uitstapje was natuurlijk een moeilijk punt. wat wanneer je na een week trouwen erachter komt dat ze met de slager van het dorp aanpapt."

Die Cor was handig met geld, en hij zei tegen zijn broer: joh die moeder heeft geld, dat zie je overal aan. En zij zelf heeft net dat geld geërfd van die vent. Waarom trouw je niet met haar, op huwelijkse voorwaarden en na een tijdje neem je genoegen met de helft, of misschien kunnen we er nog wat meer uithalen... Je begint die winkel, je vraag een lening aan haar moeder, die je later terugbetaald...

"Zo is het natuurlijk niet gelijk gegaan. Maar mijn moeder was zo'n losbol die vertelde van het geld dat ze ontvangen had. Ze was een open boek. Iedereen wist alles van haar, van haar negen eerdere relaties, tot elke spaarrekening en de bank waar deze te vinden was..."

- En ze gingen dus trouwen? En... [na enige aarzeling] ook scheiden, met als reden?

"Ik geloof dat het uiteindelijk niet de slager was, maar wel iemand uit het dorp. Het was in ieder geval voldoende voor de scheiding."

Jan en Cor hadden toen al hun business opgebouwd. Eerst in de detailhandel, een soort exclusieve supermarkt, later gingen ze vakantiehuisjes verhuren. Ik jaren getracht om dan wel mijn vader dan wel mijn oom op te sporen maar ze hadden het zo goed voor elkaar via tussenpersonen dat je ze nooit te pakken kreeg. Een keer heb ik hem aan de lijn gehad, en daarna werkte dat mobiel niet meer.

- En de tweede man van je moeder?

"Oh ja, dat is ook een heel verhaal."

Dat verhaal zette het eerste totaal in de schaduw. Mijn moeder was ziek, en als onderdeel van die ziekte manipuleerde ze mensen. Wat niemand doorhad binnen de familie was dat zij zelf veel meer gemanipuleerd werd. Cor en Jan was kinderspel. Het echte werk kwam pas in haar tweede huwelijk.

- Toch nog een vraag. Die Cor, dat is natuurlijk niet zijn echte naam, wat was hij nu van beroep? Boekhouder, Accountant, Econoom, ...?



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?