Saxobank. Toch wat kanttekeningen

 Als #MCenV niet over bedrijven kan gaan waar je direct mee te maken hebt, wat heeft het dan nog voor n zin.

Een jaar geleden of langer al, opende ik een "Saxo-account," om te zien hoe dat systeem werkte. Ik denk dat ik toen al wist dat het systeem van Binck over zou gaan naar het eigen platform, en ver voor de officiële aankondiging dat dit in feite zou gaan gebeuren wist ik al dat ik niet blij zou zijn met die verandering.

Ik ken het Saxoplatform dus al langer dan de twee of drie weken waarin mijn officiële rekeningen overgezet zijn vanuit Binckbank.

Om niet gelijk heel negatief over te komen, heb ik dit verbloemd met Kanttekeningen. Ik heb eerder meegemaakt dat een groter bedrijf (Binckbank) een kleinere concurrent overneemt (Alex) en als klant van de kleinere organisatie ga je verliezen! Dat was toen en dat is nu weer.

In het algemeen, over Saxo ben ik niet erg positief. Saxo is een bank die heel goed weet wat ze wil, een duidelijke strategie heeft, maar ook succesvol is geweest in  het verleden en nu heeft ze een imago opgebouwd van: Wij weten het wel. Vol zelfvertrouwen. Dat merk je op allerlei vlakken. Oa. aan het beantwoorden van e-mails van ex-Binck-klanten. Dat duurt gerust twee weken voor je antwoord krijgt en dat weten ze. Sterker nog. Ze kiezen ervoor om niet een leger Binckmedewerkers in te zetten, maar laten vol van hetzelfde vertrouwen zien dat ze het heel druk hebben en dat de klant maar even moet wachten. Ik moet hierbij gelijk denken aan The Taming of the Shrew. Goldman Sachs staat er ook om bekend dat ze hun klanten als speelgoed gebruiken, en in feite doet elk financiële instelling dat tot op zekere hoogte. Je kan natuurlijk naar de concurrent, maar dan kom je bij DeGiro, en dan weet je het wel. Terug naar de echte banken zoals ABN of ING wil je ook niet. Er is gewoon weg geen keus meer.

In een korte tweet hoor ik Academisch Actievoerder Ewald Engelen hetzelfde zeggen over de academische wereld, "vroeger had je nog Psychoanalyse bij psychologie, of bij economie Marxisme, nu is dat er allemaal niet meer... Het is pure armoede..." [bron...]. En dat terwijl het kapitalistische systeem juist diversiteit en keuzes zouden moeten genereren.

Maar goed, dit bovenstaande is mijn visie en mag je niet te serieus nemen. Het is een verdenking.

De ideologie van Saxo kan je aflezen aan hun margin-systeem. Bij de ABN liep ik bij soortgelijke problemen aan. Die stellen ook, "ja, u heeft wel gelijk, maar zo werkt het nu eenmaal." Maar bij de ABN zit er nog wel een logica achter. Namelijk dat elke margin positie niet gerelateerd is aan een willekeurige andere positie in portefeuille.

Bij Saxo zeggen ze doodleuk: zo werkt het, maar zonder een enkele logica. Ja er is een logica, dat van interne focus van organisaties om zo veel mogelijk winst te maken. Religieuze organisaties denken dogmatisch, bedrijven vaak ook.

Na dit meer algemene verhaal, hier dan wat concrete kanttekeningen.

1. Fusies en Overnames, zo stelt de economische theorie leiden altijd tot een minder optimaal evenwicht (ik hoop dat ik dat goed zeg). Het merk Binckbank verdwijnt. Dat komt als goodwill op de balans van Saxo, en daar kan het bedrijf op afschrijven.

2. Door fusies, neemt de schaal van het bedrijf toe. Economisch kan dat voordelen hebben, maar werkt die grotere schaal? Verdwijnt niet een stuk klantvriendelijkheid, waardoor op langere termijn de groei minder wordt? Die afgenomen klantvriendelijkheid t.o.v. van Binckbank zie je op vele vlakken. Wil je in een extra fonds kunnen handelen, dan kan je dit aangeven en dan voeren ze het voor je op. 200 USD.

Saxo is veel commerciëler dan Binck. Alles staat in het licht om geld te verdienen. De extra functionaliteit die Binck bood voor klanten maar die niet geld genereert of zelfs zorgt dat beleggers te veel gaan nadenken, verdwijnt. Alles is gericht op handel. Transacties doen. Dat gaat goed. Die functionaliteit is inderdaad beter dan bij Binck. Maar het wordt nog technischer. Bij Binck was er nog fundamentele informatie. Gone...

3. Klanttevredenheid kan je niet meten door elk klantcontact te laten waarderen... daar wordt je gek van. "Wij hebben u geholpen, wilt u aangeven wat u van onze actie vond?" Dat is pure intimidatie. En het werkt niet. Eén klantcontact is maar een deel van het verhaal.

4. Een goed voorbeeld van het commerciële denken is het volgende. Ze geven op de site de mogelijkheid om een webinar te volgen dat inmiddels al heeft plaats gevonden. Daar krijg ik een e-mail van. Ik klik op de link, en dan na 10 minuten gebeurt er dit:  

..


Saxo is zo geobsedeerd dat je een rekening opent of alleen commercieel relevante dingen doet, dat ze niet in de gaten hebben, dat hun systeem niet werkt. Ik heb deze video drie of vier keer proberen te kijken. En steeds kom ik niet verder dan 10 minuten, omdat ik dan moet inloggen, hetgeen zelfs niet lukt, want dan kom ik niet bij de video. Vervolgens zoek ik opnieuw de video via mijn e-mail en wederom herkent het systeem mij niets als klant.

Dus mis ik het verhaal van Steen Jakobsen, de chief investment officer. Ik denk trouwens dat dat wel een goede kerel is, die kan een leuk verhaal vertellen, is relevant en durft anders te zijn. Hij zegt dat je out-of-the-box moet denken. Maar hij ziet niet dat het interne bedrijf steeds meer oogkleppen op heeft.

Jammer.

 -- 12 jan 2022

. Turbos zijn er alleen nog maar de XL waar financieringsniveau gelijk is aan stoploss. Dat is waarschijnlijk door de AFM maatregel gedaan.

. Geldoverboeken, duurt "2 a 3 dagen" gewoon op hun gemak. Het wordt wel direct van je rekening afgeschreven.

-- 25 april 22.  ik was nog veel te coulant: de overgang was een ramp, en dat licht aan het einde van de tunnel... hmmm er zijn gewoon te weinig concurrenten. De Rabo stopt met effectenkrediet... Turbo's werken niet of zijn niet aanwezig. Nog voldoende ellende.


zo en nu ze een positief verhaal hebben gehouden bij de pers, gaan ze de kosten verhogen. weer. Nu zijn het de voormalige Binck Turbos waar de kosteloze variant verdwijnt. U betaalt nu altijd voor Turbos ook voor die van Binck. "Om het verschil tussen de aanbieders van Turbos kleiner te maken"

De volgende stap wordt dat de Binck Turbo verdwijnt. Dat is een business war Saxo niet op zit te wachten denk ik. het zijn handelaren geen producenten.


-- 22 juni 2022. Elke dag krijg ik wel dit scherm:

Onoplosbaar, blijkbaar.

-- En het ergste is: het wordt er niet beter op, nu zijn al een week de details (+,-) verdwenen bij deze overzichten:




Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?