Jaarverslag 2016: DSM
De One DSM culture agenda (links) is een voorbeeld van de vele fronten waarop dit jaarverslag inzicht geeft. Een verslag vol van informatie over de organisatie (gender, engagement, etc.) en nieuwe ontwikkelingen, en geschreven in een enthousiaste toon, net alsof het bedrijf pas begint.
Het nieuwe zit misschien in de nadruk op HEALTH, naast Nutrition en Materials. Op dit moment maakt Nutrition 65% van de omzet
uit en Materials 32%. Daarnaast is er een innovation center (gericht op investeringen) en het onderdeel Corporate dat zich richt op o.a. partnerships van onderdelen die in het verleden zijn afgestoten.
Het gaat goed met DSM... At the same time as vigorously driving business growth, we are transforming our organization. We are implementing a number of major programs, which are not just aimed at lowering our cost base, but also intend to make our company more agile, resilient and market- and performance-focused, enabling DSM to fulfill its growth ambitions..Hier refereert het bedrijf aan de oprichting van een shared services center. DSM wil geen grote overnames doen op korte termijn maar meer consolideren. Een geluid dat je bij meer bedrijven hoort. Een Shared Service Center is ook een typische oplossing in deze tijd, al is DSM zeker niet de eerste.
Ook "nieuw" is de aandacht voor stakeholders engagement, een term die een beperkt aantal andere bedrijven gebruikt (o.a. Philips Lighting). Engaging in strategic and proactive dialogue with our key
stakeholders helps deepen our insights into the drivers of our business and the needs of society worldwide, and thus to be ahead of the competition in adapting to changing demands.
DSM surft mee met haar producten op drie cruciale Megatrends:
Global shifts and digital transformation, Climate & energy en Health and wellness. Een voorbeeld van deze laatste is de vraag naar minder zout in het voedsel en suikervervangers, voor de eerste heeft DSM een product als Maxarome.
Our Strategy 2018 aims to unlock the tremendous potential that DSM’s business portfolio offers, out-
pacing growth in our markets through innovative solutions addressing important global issues, capturing the benefits of organizational optimization and helping our employees fully develop their skills and talents.” Philip Eykerman, DSM Executive Committee
Het DSM Managing Board bestaat uit vier leden: voor Nutrition, Materials, de CEO/Chairman en de CFO. Daarnaast is er een Executive Committee, die daaraan toevoegt:
Nutritional Products, Strategy and M&A, People & Organization en R&D and Innovation.
Aandacht voor wijzigingen in 2016 gaat uit naar de grote vermeende impact van Digital transformation, en de geopolitieke spanningen on ongelijkheid. Daarnaast is er de logische aandacht voor duurzaamheid en de circulaire economie (circular & biobased en resource scarcity) van DSM of die van klanten en of partners (van grass to glass).
Ook DSM doet mee aan het VN sustainability charter en richt zich daarbij vooral op #2 (zero hunger) en #13 (climate action).
Bij het onderdeel organisatie krijgt o.a. online learning extra aandacht:
In 2016, DSM introduced a comprehensive online learning platform comprising more than 2,150 learning modules. This platform has unlimited use for the target audience and offers the opportunity to acquire new knowledge and develop skills anytime, anywhere.
En als het gaat om duurzaamheid is er een concreet project in Nederland: DSM has joined forces with AkzoNobel, Google and Philips in undertaking a long-term agreement to source power from local renewable energy projects. The first project the consortium has engaged in is a unique ‘bottom-up’ initiative – Windpark Krammer – in which local citizens have come together in cooperatives to drive the development of a wind farm in partnership with the four companies.
Het "probleem" van DSM lijkt een luxe probleem; er zijn zoveel fronten waarop het bedrijf zou kunnen meedoen dat een duidelijke en commerciële keuze het lastig maakt. Mogelijkheden genoeg, maar niet alle keuzes zijn schaalbaar en commercieel interessant. En hoe manage je alle die diverse initiatieven, ... o.a. via de oprichting van een shared service center. Maar ook wat is het effect op het imago van DSM, zo is de omzet van Nutricion voor 40% gericht op animal nutricion.
--
2012/05/kensey-nash-verovert-hart-dsm
Het nieuwe zit misschien in de nadruk op HEALTH, naast Nutrition en Materials. Op dit moment maakt Nutrition 65% van de omzet
uit en Materials 32%. Daarnaast is er een innovation center (gericht op investeringen) en het onderdeel Corporate dat zich richt op o.a. partnerships van onderdelen die in het verleden zijn afgestoten.
Het gaat goed met DSM... At the same time as vigorously driving business growth, we are transforming our organization. We are implementing a number of major programs, which are not just aimed at lowering our cost base, but also intend to make our company more agile, resilient and market- and performance-focused, enabling DSM to fulfill its growth ambitions..Hier refereert het bedrijf aan de oprichting van een shared services center. DSM wil geen grote overnames doen op korte termijn maar meer consolideren. Een geluid dat je bij meer bedrijven hoort. Een Shared Service Center is ook een typische oplossing in deze tijd, al is DSM zeker niet de eerste.
Ook "nieuw" is de aandacht voor stakeholders engagement, een term die een beperkt aantal andere bedrijven gebruikt (o.a. Philips Lighting). Engaging in strategic and proactive dialogue with our key
stakeholders helps deepen our insights into the drivers of our business and the needs of society worldwide, and thus to be ahead of the competition in adapting to changing demands.
DSM surft mee met haar producten op drie cruciale Megatrends:
Global shifts and digital transformation, Climate & energy en Health and wellness. Een voorbeeld van deze laatste is de vraag naar minder zout in het voedsel en suikervervangers, voor de eerste heeft DSM een product als Maxarome.
Our Strategy 2018 aims to unlock the tremendous potential that DSM’s business portfolio offers, out-
pacing growth in our markets through innovative solutions addressing important global issues, capturing the benefits of organizational optimization and helping our employees fully develop their skills and talents.” Philip Eykerman, DSM Executive Committee
Het DSM Managing Board bestaat uit vier leden: voor Nutrition, Materials, de CEO/Chairman en de CFO. Daarnaast is er een Executive Committee, die daaraan toevoegt:
Nutritional Products, Strategy and M&A, People & Organization en R&D and Innovation.
Aandacht voor wijzigingen in 2016 gaat uit naar de grote vermeende impact van Digital transformation, en de geopolitieke spanningen on ongelijkheid. Daarnaast is er de logische aandacht voor duurzaamheid en de circulaire economie (circular & biobased en resource scarcity) van DSM of die van klanten en of partners (van grass to glass).
Ook DSM doet mee aan het VN sustainability charter en richt zich daarbij vooral op #2 (zero hunger) en #13 (climate action).
Bij het onderdeel organisatie krijgt o.a. online learning extra aandacht:
In 2016, DSM introduced a comprehensive online learning platform comprising more than 2,150 learning modules. This platform has unlimited use for the target audience and offers the opportunity to acquire new knowledge and develop skills anytime, anywhere.
En als het gaat om duurzaamheid is er een concreet project in Nederland: DSM has joined forces with AkzoNobel, Google and Philips in undertaking a long-term agreement to source power from local renewable energy projects. The first project the consortium has engaged in is a unique ‘bottom-up’ initiative – Windpark Krammer – in which local citizens have come together in cooperatives to drive the development of a wind farm in partnership with the four companies.
Het "probleem" van DSM lijkt een luxe probleem; er zijn zoveel fronten waarop het bedrijf zou kunnen meedoen dat een duidelijke en commerciële keuze het lastig maakt. Mogelijkheden genoeg, maar niet alle keuzes zijn schaalbaar en commercieel interessant. En hoe manage je alle die diverse initiatieven, ... o.a. via de oprichting van een shared service center. Maar ook wat is het effect op het imago van DSM, zo is de omzet van Nutricion voor 40% gericht op animal nutricion.
--
2012/05/kensey-nash-verovert-hart-dsm
Reacties