De aard van het beestje (verandert niet zo snel)

De aard van het beest is een tentoonstelling geweest:
Voor het eerst ziet u in deze 21ste eeuw een overzicht van Nederlandse beeldend kunstenaars die dieren in hun beelden hebben verwerkt en gebruik maken van een grote verscheidenheid aan materialen en technieken. Een fascinerende tentoonstelling, samengesteld door gastcurator en beeldend kunstenaar Jos van Doorn.

Jos Van Doorn
Dieren spreken altijd tot de verbeelding en worden in allerlei vormen gebruikt om de mens te beschrijven, zoals in de dierenriem (astrologie) of oude literatuur of gewoon wat ludieker in een boek zoals geschreven door bioloog Midas Dekkers. In De Beste Beesten beschrijft hij bijvoorbeeld de vlinder die .. "is eigenijk niet van hier. De zwaartekracht heeft geen vat op hem. Daar is hij te ijl voor... Het tegenovergestelde van een vlinder is de mens. Zo frĂȘle en hemels als de vlinder zo plomp is deze aardse tobber. Fladderen ontaardt bij de mensen onherroepelijk in zwalken, flirten en geneuk."

De aard en ... het beest werken goed in het nurture-nature-debat. Ik moet dan denken aan een huisdier en misschien aan het begrip dierentuin. Hoe die woordconstructie precies tot standgekomen zijn is me een raadsel, maar ze zijn wel heel betekenisvol: bij huisdier gaat het om de natuur die gedomesticeerd is (Darwin).
Zelf hebben we een hond. Ik was altijd tegen, omdat ik de (zorg)plicht (met verlies van vrijheid) net iets zwaarder liet wegen dan ... de gezelligheid, en ja wat eigenlijk? Een huisdier leert je in geval van een hond wat loyaliteit is. Dekkers schrijft over de hond o.a. de anekdote van Louis Couperius, die een echt katten-mens was, en honden verafschuwde. Jonathan Franzen, daarentegen "was" weer een kattenhater. Enfin.

Ook is de huisdieren-discussie een breed gespreksonderwerp over verschillen, van identiteit, stijl, karakter, etc.

Maar in het nature-nurture-debat staat het huisdier toch aan de nature-zijde. Dat merkte ik toen ik met onze hond op het strand liep, verreweg de plek waar het beeske zich het beste thuisvoelt. Op zich vreemd, een strand, niet typisch voor een hond. Maar ik zag het aan zijn ogen en uitstraling. Zo gelukkig zoals hij - los - op het strand is is hij nergens, ook niet thuis bij ons.

Wat dit precies betekent in de biologie laat ik raden, maar het past wel prima bij mijn visie dat bij veranderingen de factor NATUUR vaak vergeten wordt. Bij Change, is een vaak gebruikt model (Kurt Lewin) dat van:
  • UnFreeze
  • Learn / Change
  • (Re)Freeze
Echter dat Unfreeze is vaak de moeilijkheid. Men gaat er te vaak vanuit dat iedereen maar elke verandering aankan. Ik denk van niet, en dat het Unfreeze heel moeilijk is wanneer het iets dicht bij onze natuur betreft. Het kan misschien wel, maar de verwachtingen van de snelheid van verandering zijn meestal te optimistisch.

--
2012/07/vreemde-vogel

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?