Kwaliteit volgt kwantiteit (als het goed is)


Ik beschreef dit  idee in 2006, Quantity First, (Improve the) Quality Next en vraag me af of het nog steeds klopt. Is het een tijdloos idee? En klopt de hypotheses nog wel?

De meest bekende en gebruikte one-liner met betrekking tot dit issue is "quality above quantity", kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Echter:

...
Zelfs als je strategie costleadership projecteert ontkom je als organisatie niet aan kwaliteit. Het gaat er niet om wat belangrijker is...

je moet eerst veel produceren - kwantiteit dus - alvorens je de kwaliteit kan verbeteren in een markt die nog beperkt is en in ontwikkeling...

de echte uitdaging na het productontwerp en lancering begint met de koop door meer en meer gebruikers.
Ook voor die kwaliteitsproducten geldt dit principe, misschien op een ander niveau.

Kwaliteit is een abstractie met vele definities, maar het gaat altijd om die extra eisen naast de features van het product en nooit om de eigenlijke functie van het product.

Bijvoorbeeld, je koopt een automerk voor accesoires zoals cruise control en een board computer, en elke producent levert onder eigen merken verschillen in deze accesoires. Maar toch kan de kwaliteit van twee verschillende merken in kwaliteit verschillen.

En die kwaliteit merk je pas bij het gebruik, niet wanneer je door de catalogus bladert.

Managementliteratuur stelt de scheiding tussen primaire en ondersteunende business, Het primaire proces en haar onderdelen zijn stuk voor stuk duidelijk meetbaar. Kwantiteit. Bij ondersteuning is dit veel minder het geval, minder meetbaar, maar - dus meer kwalitatief?

Stel het primaire proces als de gas/motor/combinatie, en support en ondersteuning zijn dan de remmen. Kwaliteit remt af. (kwaliteit is een kwestie van remmen)

Verschillende afdelingen zijn verantwoordelijk voor uiteenlopende processen en het gaat er niet om wie belangrijker is. Maar kwaliteit wordt wel vaak als een last gezien. en dat is opzich jammer omdat elk proces (niet: product of dienst) is gebaat bij remmen, net zoals een auto niet zonder kan.

Teamwerk tussen beide disciplines, een auto kan welliswaar niet zonder remmen, maar zonder gas en versnelling heb je ze zeker niet nodig. Te hard rijden leidt tot schade aan je imago. Het is een kwestie van de juiste balans vinden.

--
  • Een voorbeeld die de stelling onderschrijft, is China. Die begon met goedkope producten te produceren en begint nu (pas) kwaliteit te leveren. Het duurt even voordat het oude imago afbladert.
  • Een bedrijf krijgt pas na # klachten een kwaliteitsafdeling, niet eerder 
  • Ik ben beïnvloed door amerikaans competitief-artikelen schrijven (ezines.com) en onderschrijf dat je veel moet schrijven alvorens je kwaliteit gaat produceren. In mijn geval nooit :( ?
  • Persoonlijke productiviteit is anders dan de productiviteit van een grote organisatie (China) en vraagt eerder om kwaliteit (boven kwantiteit): niet elke professional heeft de lange adem die een grote organisatie wel heeft (zoals het China voorbeeld) en zal eerder kwaliteit moeten laten zien om te overleven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?