Normen en Waarden in Bedrijf

In het normen-en-waarden-debat winnen de waarden het meestal van de normen. Waarden zijn zeker de laatste tijd de referentie voor cultuur en gedrag. Dat komt mogelijk omdat deze tot de verbeelding spreken en abstracties zijn, terwijl normen concreet en een realistische connotatie hebben. Bedrijven praten en schrijven (in jaarverslagen) over kernwaarden, maar veel minder over normen.

Ziekenhuizen zijn bedrijven die veel met normen te maken hebben en dat komt omdat deze bedrijven meer dan marktbedrijven met wetgeving geconfronteerd worden. Dit - onderdeel zijn van een dergelijke markt - is direct van invloed op de bedrijfscultuur

Hier wat voorbeelden van expliciet gecommuniceerde normen:

... het werken met gemotiveerde werknemers met kennis van zaken en het verrichten van werkzaamheden waarbij wordt voldaan aan de hoogst mogelijke normen op het gebied van integriteit en ... (JV AEGON 2006)

...Ons beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen geeft al onze stakeholders een duidelijk inzicht in de normen die wij hanteren in onze zakelijke activiteiten (Arcadis 2008)

De grondstoffen worden ingekocht bij geselecteerde en gekwalificeerde fabrikanten die voldoen aan de strenge kwaliteitsnormen van IQM (International Quality Management). (Arseus 2010)

... Overheden: voorwaardenscheppende en richtinggevende gesprekspartners...Ook op het gebied van regelgeving draagt Ballast Nedam bij door een intensieve inbreng bij de transitie van Nederlandse bouwnormen (TGB-normen) naar de Eurocodes, het nieuwe stelsel van Europese normen (Ballast Nedam, Stakeholderanalyse, 2010)

In de ziekenhuiswereld zijn er (dus) veel meer normen, en die zijn richtinggevend voor de business en de cultuur van het ziekenhuisbedrijf: de wachtrij is daarbij misschien wel het belangrijkste - en meest zichtbare - voorbeeld van een norm.

Per zorgproduct zijn "maximaal aanvaardbare wachttijden" vastgesteld: de zogenaamde Treeknormen.

Om zicht te krijgen hoe ziekenhuizen met dee normen ( wachtrijen) omgaat kan men letten op hoe deze concreet geformuleerd worden; b.v. in uren (meer degetailleerd, dagen (minder) of weken (het minst).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?