Humanisme (4)

In navolging van het exposé over humanisme, vraag ik me af: Waarom wordt het nooit wat met humanisme? Heeft het humanisme een schijn van kans, of is het een beweging die louter bestaat als concept?

Mijn antwoord na enig amateuristisch gestoei met het thema is dat het Humanisme als beweging niet echt bestaat of nooit echt bestaat heeft. Daar waar het Rooms Katholicisme of Protestantisme werkelijke bewegingen zijn geworden die gesteund zijn met daadwerkelijke structuren en organisaties en bouwwerken, hebben deze varianten van religie dus een echt cultuurgoed achtergelaten. Het humanisme daarentegen is nooit meer dan een concept geworden dat in de hoofden van sommige leiders wel degelijk tot idealen heeft geleid maar niet tot een concrete en blijvende organisatie.
Een eenvoudige vraag als: "Ben jij ook een humanist," zal niemand ooit stellen. Het ontbreekt de beweging aan marketing. Het humanisme rivaliseert dan ook niet met andere bewegingen religies of idealen, het is een levensfilosofie die open is voor iedereen maar daardoor ook geen echt merk heeft.

--
Meer zicht over wat humanisme is krijgt men door de vraag om te draaien: wie is geen humanist of tegen het humanisme. In een interview met nrc-columnist J.L.Heldring, zegt deze dat hij geen humanist is, "omdat hij de mens niet op een voetstuk wil plaatsen." ... "de mens is zwak en verleidbaar."

-- 27 mei 2020. Na het lezen van Homo Deus (Harari) kom ik erachter dan mijn kennis over het humanisme ernstig tekort schiet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?