De aardige leider in tijden van cholera

"Ethisch leider hoeft niet aardig te zijn," schrijft Laura van Baars in Trouw (22/09/11) op basis van een promotie van Psycholoog Niek Hoogervorst.

"... Een van de belangrijkste bevindingen in mijn onderzoek is dat managers moeite hebben om ethiek hoog te houden als hun eigenbelang in het geding komt. Ze gaan zichzelf voor de gek houden."
... "Hij [de ethisch leider] inspireert als rolmodel. ... is bereid het teambelang boven zijn eigen belang te zetten. ...
Nee, aardig hoeft de ethische leider niet per se gevonden te worden. Vindt deze leider het belangrijk dat iedereen hem mag, dan zou dat zijn effectiviteit zelfs wel eens in de weg kunnen staan. Want wat blijkt? ... dat vooral leiders die onzeker zijn over hun machtsrol toch beïnvloed worden door de mate waarin ze aardig gevonden worden."... "Het bedrijfsleven kan nog veel leren van een zogenaamd 'softe' wetenschap als psychologie."

Opmerkelijk vind ik vooral die laatste opmerking. Het bedrijfsleven kan nog veel leren van de "softe" wetenschap als de psychologie. Het is inderdaad zo in het bedrijfsleven dat de harde werkelijkheid van cijfers leidend zijn in de zakenwereld. De Business Unit is daar een afspiegeling van. Meestal is er een ondersteunende afdeling of programma waar softe-kennis gebruikt wordt, maar dan niet meer dan voor de "bijsturing."

Management zou misschien wel a-cyclisch moeten zijn. Ten tijde van crisis valt men nu terug op de harde (koude) saneerders. Maar dat komt misschien omdat leider ten tijden van hoogconjuntuur "TE AARDIG" zijn. Als het crisis is mag een leider best wel wat aardiger zijn. Als zij maar bij afwezigheid van een crisis NIET aardig is. Dan komt het wel goed.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?