Angst? Je leeft maar één keer!

Zo kan het ook: Dan maar geld uitgeven, als de toekomst toch onzeker is. En er niet erg rooskleurig uit ziet...

Maar, dit betekent ook dat emoties meer dan ooit zichtbaar zijn in de economie. Emoties op macroniveau: we zien als samenleving de toekomst somber in, is dat het?

"Gedurende een periode van torenhoge rentetarieven, uitgeputte spaargelden en scherpe inflatie hebben Amerikanen met overgave geld uitgegeven.

Op Black Friday steeg de omzet in fysieke winkels met 1,1% ten opzichte van vorig jaar; Alleen al online gaven Amerikaanse consumenten alleen al online een recordbedrag van 9,8 miljard dollar uit. Consumenten gaven op Cyber ​​Monday nog eens 12,4 miljard dollar (9,77 miljard pond) uit – een oogverblindende stijging van 9,6% ten opzichte van vorig jaar. Deze uitspatting tijdens de feestdagen volgt een patroon van de Amerikaanse consumentenbestedingen, dat de Amerikaanse economie het afgelopen jaar een boost heeft gegeven en bijna 70% van de reële bbp-groei van 4,9% in het derde kwartaal uitmaakt.

Hoewel een deel van deze uitgaven de stijgende kosten van levensbehoeften weerspiegelen, kopen Amerikanen nog steeds dure artikelen en geven ze tonnen geld uit voor ervaringen. Deze ‘YOLO’-houding - You Only Live Once - ten opzichte van geld gaat in tegen de bestedingstrends van eerdere economische neergangen – en sommige economen blijven zich achter het hoofd krabben, vooral omdat het consumentenvertrouwen over de economie overweldigend pessimistisch blijft.

“Als je achttien maanden geleden zou hebben gezegd dat de Federal Reserve Bank de rente met 500 basispunten zou kunnen verhogen, en de consument relatief onaangedaan door zou blijven tuffen, zou ik buitengewoon verrast zijn geweest”, zegt Ellie Henderson, econoom bij het Verenigd Koninkrijk. gevestigde, mondiale bank Investec. "Ik zou hebben gezegd: 'zo werkt economie gewoon niet'."

Doorgaans ervaart de economie na een grote crisis of een teruggang op de arbeidsmarkt over het algemeen een kleine stijging in zowel de besparingen als de uitgaven van de consument. De San Francisco Reserve Bank (SFRB) meldde echter in mei dat de post-pandemische stijging van de begrotingsuitgaven dit jaar groter is geworden dan de groei van welke andere recessie dan ook na de jaren zeventig.

Een groot deel van die groei, zo schreven deskundigen van de SFRB, is te danken aan een ‘ongekende’ toename van de opgebouwde besparingen in Amerikaanse huishoudens, als gevolg van de snelle begrotingsreactie van de Amerikaanse federale regering op de pandemie. Stimuleringspakketten die rechtstreeks 5 biljoen dollar (3,9 biljoen dollar) in de Amerikaanse economie introduceerden, gecombineerd met ander indirect beleid, waaronder uitzettingsmoratoria en de opschorting van de afbetaling van studieleningen, hebben de Amerikanen in 2020 en 2021 ongeveer 2,3 biljoen dollar (1,8 biljoen dollar) bespaard.

Hoewel mensen dit jaar hun spaargeld hebben opgevraagd, hebben veel consumenten nog steeds geld in hun reserves – sommigen voor het eerst ooit – en zijn ze bereid het nu uit te geven, ook al hebben ze geen vertrouwen in een volledig economisch herstel . Deze aanhoudende periode van 'je leeft maar één keer'-achtige uitgaven, te midden van stijgende schulden en afnemende spaargelden, heeft veel economen een fundament gegeven.

Het voortouw bij deze YOLO-uitgaven, zo meldt Boston Consulting Group, zijn de jongere segmenten van de hogere middenklasse van de Amerikaanse bevolking. Hoewel deze individuen niet noodzakelijk welvarend zijn, verdienen ze genoeg geld om in hun behoeften te voorzien, en kunnen ze nog steeds geld uitgeven aan plezierreizen en luxe goederen. Velen van hen neigen ook naar het gebruik van buy-now-pay-later (BNPL)-platforms, die een grotere groei doormaken in de VS, ook tijdens de Black Friday-aankopen in november.

“De kracht van de consumentenbestedingen, zelfs na de donkere dagen van de pandemie, heeft mij verrast”, zegt Wendy Edelberg, senior fellow in economische studies bij The Brookings Institution, en directeur van The Hamilton Project.

Zelfs als het patroon geen economisch precedent volgt, beweren sommige experts dat het intuïtief logisch is.

"Als je niet echt weet wat de toekomst in petto heeft – of zelfs als de toekomst lang genoeg voor je is – richten mensen zich op het heden en de kortetermijnhorizon", zegt Chiraag Mittal, assistent-professor marketing aan de McIntire School voor Handel, Universiteit van Virginia. En, zegt hij, te midden van de veranderende opvattingen over werk en leven, "kiezen mensen ervoor om prioriteit te geven aan hun geluk en plezier."

Malcolm Harris, auteur van Palo Alto: A History of California, Capitalism, and the World, stelt dat dit soort immateriële factoren vaak verloren gaan in de kwalitatieve analyses die macro-economische trends proberen te verklaren. "Het beroepsleven kan veranderen op kwalitatieve manieren die de statistieken slecht kunnen oppikken", zegt hij.

Als je achttien maanden geleden had gezegd dat de Federal Reserve Bank de rente met 500 basispunten zou kunnen verhogen, en de consument relatief onaangedaan door zou blijven tuffen, zou ik buitengewoon verrast zijn geweest. Ik zou hebben gezegd: ‘zo werkt economie gewoon niet’ – Ellie Henderson

Hoewel veel mensen nog steeds een baan hebben en loonstrookjes verdienen, zijn ze volgens hem niet noodzakelijkerwijs gelukkig. De lonen houden bijvoorbeeld nog steeds geen gelijke tred met het tempo van de inflatie, en mensen zijn nog steeds aan het bijkomen van het fysieke en psychologische trauma van de crisis. Covid-19-pandemie. 

"Hoewel de cijfers over de arbeidstevredenheid sterk lijken, liggen de statistieken over levensgeluk in de put", zegt Harris. "Gegeven het grote deel van ons leven dat verband houdt met werk, hoe kunnen analisten die cirkel dan vierkant maken?"

Hoe onverklaarbaar het fenomeen ook voelt, verschillende economen zijn het erover eens dat deze YOLO-bestedingspatronen niet eeuwig kunnen blijven bestaan, en dat de Het economische landschap staat aan de vooravond van verandering.

Henderson zegt dat er grote tegenwind op komst is die hier invloed op zou kunnen hebben, zoals het aflopen van de kinderopvangsubsidies in oktober en de terugbetaling van de afbetalingen van studieleningen. "Hoe kan dat de consumptie niet vooruit helpen?" zegt ze.

Bovendien is de Amerikaanse creditcardschuld voor het eerst boven de $1 biljoen uitgekomen, en economen voorspellen dat het onwaarschijnlijk is dat de kosten van basisgoederen snel zullen dalen, zelfs als de inflatie vertraagt. (Bovendien zullen die BNPL-rekeningen ook vervallen.)

Henderson voorspelt dat het slechts een kwestie van tijd is voordat sommige Amerikanen gedwongen worden de broekriem aan te halen en hun uitgaven in bedwang te houden. Na zo'n uitzonderlijk boekjaar is Edelberg echter minder zeker.

"Ik weet echt niet wanneer het zal gebeuren – het hangt af van welk deel van mijn hersenen je het vraagt", zegt ze. Als ze zich zou indekken, zegt ze dat de gedragsverandering tegen het einde van het jaar zou plaatsvinden. Toch zegt ze: "Eerlijk gezegd zou het mij niet verbazen als ik verrast zou worden." "

(in de categorie, work-life: Why Americans' 'YOLO' spending spree baffles economists 1 December 2023, Megan Carnegie and Leah Carroll, https://www.bbc.com/worklife/article/20231130-why-americans-yolo-spending-attitude-baffles-economists)

Er is ook een lied van The Strokes, met dezelfde titel, uitgebracht in ...

Wikipedia schrijft over YOLO:
  • Het acroniem werd eind 2011 bekend doordat het werd gebruikt in de single "The Motto" van de Canadese rapper Drake. Eind 2012 vroeg Drake aan de winkelketens Walgreens en Macy's om hem te betalen voor de door hen verkochte producten waar de term "YOLO" op was afgedrukt.
  • In het vrij bewerkbare online woordenboek Urban Dictionary werd de afkorting "YOLO" voor het eerst genoemd in 2004.
  • In 2012 werd het woord in Duitsland gekozen tot Jugendwort des Jahres (jeugdwoord van het jaar). Acteur Zac Efron heeft de term "YOLO" op zijn hand laten tatoeëren.
  • In 2014 werd het woord verkozen op plek drie van woorden die men nooit meer wilde horen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Yolo_(internetterm)
Maar deze relatie tussen emotie en consumptie is "nieuw." Consumptie heeft sinds marketing vorm begon te krijgen, altijd een relatie gehad met wensen, Desire. En daarin kan je een positieve indruk in zien. Het hele idee van consumenten-vertrouwen dat een gigantische rol speelt in de economie is hier op gebaseerd. maar nu zien we dus, dat die relatie omgekeerd wordt: men heeft geen vertrouwen meer in de toekomst - ook te zien aan dat de vruchtbaarheid van vrouwen daalt - en toch consumeert men meer...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)