Jij bestaat niet

Van sommige boeken of titels ben ik wel jaloers, dat ik ze niet bedacht had. Dat gevoel heb ik hier niet zo. "Jij bestaat niet," hoe komt iemand erop. Van "Ik besta niet," zou je nog kunnen zeggen dat het om een paradox zoals: "Dat is geen pijp," gaat van Magritte. Maar "Jij?"

Kunst of filosofie? Of gewoon: marketing?

De inhoudsopgave geeft wel direct duidelijkheid waar het over gaat: over illusies. Dat is mooi en duidelijk. We leven in een wereld vol illusies. Dat vind  ik ook wel.

Op Google sites zag ik een link met recensies, de eerste schrijft dit:

Illusies zijn onderdeel van het leven, maar worden tegelijkertijd door het bestaan zelf in het leven geroepen. Dat is wat mij betreft wel zo'n beetje de kern van het onlangs verschenen boek “Jij bestaat niet” van Roeland de Looff.
De grap is dat je 'even' door die illusies heen moet kijken, je er bewust van moet worden, om dan vervolgens wakker te worden in de 'echte' werkelijkheid. Illusie of waarheid? De lezer mag het zelf zeggen.
Maar alvorens tot een eindoordeel te komen is het raadzaam de consequent wetenschappelijke benadering in het boek over de aard van de werkelijkheid aandachtig tot je te nemen. Daarin neemt Roeland je op onnavolgbare wijze mee.
Hij weet bovendien de vermeende tegenstelling tussen wetenschap en de inzichten van de advaita vedanta - de nondualistische leer – nader tot elkaar te brengen. Einstein, quarks, elektromagnetische velden, modern hersenonderzoek en nog veel meer weet Roeland op een begrijpelijke wijze te combineren met de filosofie van de 'eenheid van het bestaan'.
En daarbij spaart hij geen enkel heilig huisje. Non-dualiteits leraren zijn niet bij voorbaat 'egoloos' en ook de wetenschap zal er nooit in slagen het wonder van het leven te démystificeren.
En toch vullen ze elkaar aan, omdat de werkelijkheid meerdere benaderingen insluit, niet uitsluit. Het is kennelijk nodig te ontdekken, dat hoewel jezelf deel uit maakt van vele illusies waaronder een onafhankelijk 'Zelf', je tegelijkertijd boven deze illusies uitstijgt.
Er is immers niets anders dan eenheid en deze eenheid manifesteert zich in miljoenen programma's. Jij bent zo'n programma.
Feit is dat als je dit boek doorgenomen hebt, je tot het inzicht kunt komen dat er niets te manipuleren, te sublimeren, of te veranderen valt. Want wie zou dat dan dan moeten doen als er geen 'jij' is? Tot op het diepste niveau blijkt alles geprogrammeerd te zijn. Alles doet wat het moet doen.
Vreemd genoeg ligt daarin nou juist de vrijheid waar iedereen naar op zoek is. De vrijheid om Zelf te bestaan en dat Zelf te zijn, maar niet gescheiden, verheven of ondergeschikt aan al het andere.
Alleen eenheid bestaat en dat is wat je bent. Duidelijker zou ik het zelf niet kunnen formuleren. Een absolute aanrader dit boek. Zonder flauwekul (bron: https://sites.google.com/site/jijbestaatniet/home/recensies)

Op LinkedIn zag ik dat de auteur aan astrologie doet en gestudeerd heeft (drs.). Waarmee hij mystiek en wetenschap dichter bij elkaar wil brengen.

Toch geeft dit boek een soort theorie van alles. Want alles is een illusie... Ik ga hier nog eens over nadenken. Of ik het boek zal kopen, en of lezen, dat weet ik nog niet.

-- twee dagen later, lees ik op twitter over een ander boek: De ander bestaat niet, over een pleidooi voor meer moed in de literatuur (Christine Otten).


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?