Starten met Chinees

 In augustus ben ik begonnen met Chinees te leren. Dat kan tegenwoordig zeer eenvoudig en omdat ik gestopt ben met Russisch kwam ik met dit idee. Dat zat er misschien er al wat langer in. Ik weet iets van Japans, maar vind dat gedoe met Kata- en Hiragana te gecompliceerd. 

Bij Chinees kan je je in principe enkel op de KAnji of de Chinese karakters focussen. Spreken en luisteren is dan nog wel een stap verder.

Wat ik bij de Japanse Kanji al had gezien is het bestaan van Radicals maar ik heb me er nooit echt in verdiept. Dat blijken een soort ideologische stuur karakters te zijn die het gehele teken van een groepsbetekenis bedienen. Ze is de water-radical een indaictie dat een geheel woord zoiets kan betekenen als rivier, regen of sand (het gemis aan water). Of dit echt zo werkt en die opbouw werkelijk zo ontworpen is dan wel in de praktijk zo werkt, zal moeten blijken, maar het idee spreekt me erg aan. Chinees is in ieder geval heel anders dan onze westerse talen en dat is wat ik zoek: iets echt anders.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?