JDE Peet's kernwaarden

 Een mooie set van kernwaarden.


Ik zag deze lange tijd geleden (ze zijn in 2020 ontwikkeld, speciaal voor de beursgang denk ik) en kom nu met een nieuwe blik. Discipline heeft als extra uitleg: focus op wat belangrijk is, de juiste dingen doen op de juiste manier. Dat betekent niet afgeleid worden door zaken in die wel leuk zijn, maar waar voor niet gekozen is. De juiste dingen geeft een visie aan, namelijk niet zomaar koffie produceren, maar enkel... en dan is de vraag, ja wat.

het bedrijf  JDE Peets bestaat zoals ze zelf aangeeft uit twee historische takken. Egbert Douwes uit Nederland sinds de 18de eeuw en Peets uit de VS. Ze hebben zoals iedere grote producent de merken verdeeld volgens het stramien van Global (brands, de grote spelers), Regional (heroes) en Local (jewels).

De visie is om voor elk "kopje" koffie en thee te kunnen aanbieden. Als je dan weer teruggaat naar de waarde discipline volgens bovenstaande omschrijving dan wordt het al veel moeilijker.

Eenvoud is een doel, simplicity. Dit geeft richting aan het keuzeproces in de organisatie. Je bent of een lokale speler of een global brand, en meer "smaken" zijn er gewoon niet. Hoe het nu precies op dat scheidingsvlak gaat is soms nog uitzoeken. Solidarity zou daar dan een aanvulling op kunnen geven. We willen uiteindelijk allemaal hetzelfde. koffie verkopen.
Accountability is een kernwaarde die even helder als praktisch en effectief is. Een organisatie kan alleen bestaan wanneer mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun acties.

Vooral wanneer dat ondernemerschap betreft. De uitdaging met deze waarde is dat ondernemerschap vaak fout gaat maar vooral leidt tot wildgroei en dit is dus een waarde die tegen discipline indruist. Dat geeft een mooi evenwicht voor deze organisatie...

... nu het nieuwe jaarverslag nog (22 feb 2023). In het jaarverslag van 2020 komt de termen discipline al vaak voor, maar worden de kernwaarden niet concreet toegelicht. in het verslag over 2021, wel. Daar komen vier werknemers - meestal de Barista, de koffieexpert - aan  het woord, die elk van de (set) kernwaarden toelichten.

Een zo'n verhaal is dit (PURPOSE AND ENTREPRENEURSHIP ACCOUNTABILITY):
“Ik herinner me het doorbraakmoment, ervaren in 2020 toen het me eindelijk lukte
om mijn persoonlijke doel te definiëren en te verwoorden: om ruimtes te creëren voor mensen om me heen, en voor mezelf, om me veilig te voelen, authentiek te zijn en kwetsbaar. 
Al snel werd duidelijk: mijn volgende stap was een manier vinden om mijn passie om te zetten in actie binnen het bedrijf, door de wereld van Diversiteit, rechtvaardigheid en inclusie (DE&I).
Door mijn innerlijke ondernemer aan te boren, begon ik dat te doen terwijl ik zoveel mogelijk over het onderwerp leer het bouwen en delen van voorstellen, met als doel uiteindelijk helpen om onze DE&I-richting vorm te geven en besluitvorming. Zoals het gezegde luidt: "kans danst met degenen die al op de dansvloer staan", en nog veel meer sneller dan verwacht kreeg ik de kans onze wereldwijde DE&I-agenda leiden. Ik ben degenen die hebben geholpen enorm dankbaar het gebeurt. Hun blijk van vertrouwen in mijn ideeën en doelen hebben me echt bewezen dat JDE Peet's is een organisatie waar alles mogelijk is. nog steeds organisatie die mensen omarmt en waardeert om zichzelf te zijn zonder de angst om te zijn beoordeeld of verkeerd begrepen en voor wat ze brengen.
Een organisatie die me in staat heeft gesteld om de grenzen van wat ik kan bereiken.” (— Global Diversity, Equity and  Inclusion Project Manage)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?