Wat nu Ruzland? (#Dag 201)

Het nieuws dat de Speciale Militaire Operatie veel meer weerstand oproept en de russen zelfs terrein dat in 2014 al ingenomen werd, aan het terugverliezen is, doet de situatie veranderen. Vooral in Rusland zelf: 

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1569070513909022720 


Op de tv zie je een debat over hoe het verder moet et de oorlog. De ene kant wil de "Nazis" in Oekraïne verslaan en de andere kant wil vrede proberen te onderhandelen.

De SMO lijkt niet succesvol, maar wat betekent dat, in het licht van de sociale media waar je maar de helft van de informatie krijgt en de rest is of fake of niet duidelijk?

In een gesprek met iemand die in die regio woont, vroeg ik: het lijkt dat dit een oorlog is die alle russen steunen, in ieder geval meer dan 70% zoals een onderzoek toonde. En juist nu lijkt dat te kloppen. Toen Rusland leek te winnen hoorde nauwelijks kritiek, nu staat het leger op verlies en nu pas komt de rus in actie.
Russen willen een sterke leider, en Poetin staat nu op verlies. Hij staat niet sterk.

Maar Russen geven ook niet op, en verlies, gezichtsverlies is nieuw voor hen. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze zich nu gewonnen geven.

Iemand op twitter suggereerde juist dat Rusland nu Oekraine Echt de oorlog gaat verklaren. En op die lijn zit mijn gedachte ook. Ik denk dat Rusland eerder meer dan minder geobsedeerd gaat worden met deze oorlog en alles zal doen om te winnen of door te gaan tot het bittere einde.

Wat betekent dat - als deze hypothese klopt? Ik denk dat de oorlog maar op twee manier kan eindigen. Door een "ongeluk," in een van de kerncentrales in Oekraïne geinitieerd door de Russen, als wraak voor de situatie die er nu is. Of de inzet van kernwapens, dat het westen wel moet ingrijpen, of lange afstandwapens waarin Kiev en dergelijke het gaan ontgelden en Oekraïne in chaos komt.

Ik zie persoonlijk geen oplossing voor dit conflict. Daarom schrijf ik dit. Dit loopt volgens mij niet goed af.

-- 14 sept, twitter:
One of the best pieces I have read lately, and I’m honored @djrothkopf
 took the time to include me in this august group of Russian watchers.
https://twitter.com/MarkHertling/status/1569667828931756035

-- 1 okt, twitter
Setting aside his brief comments on the recent "referendums", he spends most of his speech discussing the West. His primary complaint isn't NATO expansion, which gets only a cursory mention. The West is greedy and seeks to enslave and colonise other nations, like Russia.
...
That's the end of the speech. As I said from day 1, the purpose of what Putin is doing in Ukraine is to throw the West off its pedestal. This isn't about NATO or Ukraine, this is the big play to replace the current world order.
https://konstantinkisin.substack.com/p/putin-the-end-of-western-hegemony


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?