Saxobank en klopjacht op ...

 Saxobank toch wat kanttekeningen... Ik dacht laat ik het netjes houden. En die jongens en meisjes een kans geven. Even aankijken hoe en wat en of mijn eerste indruk misschien iets overtrokken is.

Dat een bank met ambitie een strakke strategie en tactiek heeft kan alleen maar goed zijn. Maar is er niet een groto culturverschil met haar (nog steeds) handelsbedrijf Binckbank. Deze laatste wist ook niet altijd wat de juiste weg was, en slingerde tussen de bouw van een Order Machine voor wholesale-klanten en wist niet goed hoe retail werkte. Bij Saxo weten ze niet hoe de NEderlandse cultuur werkt, is mijn mening.

Saxo is duidelijk een bedrijf dat gericht is op productverkopen en handel en wil dus (handels)producten zoals die op bepaalde beurzen slijten aan klanten. Maar deze handelen niet beursgericht, maar aandeelgericht, of fonds of ETF.

 
Maar goed.. de organisatie heeft nu een jaar lang kunnen oefenen...

In diverse gevallen haal ik mijn wenkbrauwen op, zoals dat van die Support tickets. Dan krijg je na een dag of 4 een bericht terug, het kan wel sneller maar dan moet je een speciale klant zijn.

Maar goed. Ik heb een zakelijke rekening en ik kreeg al de indruk dat ze daar moeite mee hadden. Ik dacht omdat het niet past in hun strategie van rechtlijnigheid: Nederlandse klant, Nederlands bedrijf. GEEN Uitzonderingen, want dat kost geld. (In bedrijfskundig jargon: OPERATIONAL EXCELLENCE, )

Ik kreeg voortdurend informatieaanvragen "omdat onze toezichthouder eist dat..." , etc, etc. Al vrij snel ging mijn gratis koersen abonnement eraan en dat vond ik niet zo'n probleem. Ik had nog privé rekeningen en daar kon ik wel (real-time) koersen blijven ontvangen.

Maar dit weekend verdwenen die ook*. Helemaal begrijp ik de redenering niet, maar blijkbaar wanneer je een zakelijke rekening hebt, ongeacht of je daar ook werkt en wat daar precies gebeurt, je bent dan blijkbaar gepromoveerd naar de categorie professionele handelaar, o.i.d.

Ik heb nog een vierde rekening bij de Saxo, die hebben ze nog niet gevonden, maar die zal wel volgen. Ik word middeleeuws beschuldigd van het overtreden van de normen. gratis koersen zijn voor particulieren.

Ik dacht altijd dat ik dat voor 99% was zo niet voor 100%. Mijn bedrijf verkoopt productiviteitsgidsen en ondersteunt bedrijven met integraal - wederom productiviteitsgericht - advies en ik zie zelf geen relatie met professionele beurshandel.

Los al zou ik iets met handel doen, dan is dat een van de vele activiteiten, maar die moet je dan in Spanje wel eerst nog registeren. Wat je bedrijf doet is een ding, maar er is dan ook nog iemand die in of voor het bedrijf werkt. Die informatie staat niet in de jaarrekening. Je kan 5% besteden aan je bedrijf, zeven particulieren rekeningen hebben, een family-office runnen zonder beurselement, maar voor de Saxo ben je een professionele beurshandelaar.

Voor Saxo is de heksenjacht voltooid. Die hoeven maar een ding te weten: moet het hokje gratis koersen aan of uit.

...

Op zich vind ik het niet erg om te moeten betalen. Maar doe / vraag dat dan op een normale en eerlijke manier en niet via een omweg en met een fake argument dat de financiële toezichthouder gegevens wil weten.

En dan is er de hele vraag van hun koersen abonnement. Ik heb bij deze zakelijke rekening slecht twee (2) aandelen in portefeuille. Geef mij dan maar een abonnement voor die twee aandelen, en niet voor de 600 waar ik toch niet in zal beleggen / handelen. Dat is 89 euro per week x 52 = 4628 euro. Maar ik neem slechts 5% van de totale koersen af, dus zou ik moeten betalen 48 euro 71. Dat lijkt me al redelijker. Dus hier werkt Saxo volgens het PRODUCT INNOVATIE principe. hun bedrijfsvoering is product-matig ingericht en je kan als klant niet beleggen in 1 aandeel uit de China Index, 1 uit de EuroNext en 1 uit Nasdaq. Dat kost je drie abonnementen, terwijl je maar drie koersen volgt.

Al met al geen fijne dienstverlening.  Niet passend bij de eisen van de 21ste-eeuw. Zij denken dat ze met Support Tickets de klanten in een stramien kunnen persen. Netjes wachten op je beurt, de IT-er komt je zo helpen. We hebben vanochtend al 80% van de "klantproblemen" verholpen... Zo moet die cultuur werken daar. Echte Client focus gaat wel heel wat verder dan support tickets en een efficiente huishouding, al kan het daar best mee beginnen. 

Dat supportticket en wijzigingen omtrent de support krijg je via e-mail te zien, maar enkel met de boodschap, "er staat een nieuw bericht voor uw klaar." Als ik ergens een hekel aan heb is het wel aan dat soort proprietary oplossingen: alles zit opgeborgen in hun mooie systeem, daar gebeurt het en daar moet je naar toe, want zo denken ze dat als je maar inlogt dat je ook meer gaat handelen.

Saxo heeft volgens mij nog een lange weg te gaan. Die beursgang zou ik maar uitstellen.

* - reactie Saxo: door een technische fout, is uw koersabonnement per abuis gestopt...

... Terwijl Saxo zich zorgen maakt om betalende klanten voor koersinformatie, biedt een gewone bank, een functioneel superieure beleggingstool: de ABN Amro dealingroom, bv:

Dat is een state of the art, die Saxo nooit zal bereiken.

--

2021/12/saxobank-toch-wat-kantekeningen



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?