Toward a Psychology of Being (Maslov, 1968)

Dit boek bracht Blinkist recent onder de aandacht en de reden is denk ik om aandacht te vestigen op waar het fenomeen positieve psychologie begon. Bij welke psycholoog. Zonder Blinkist zou ik dit boek waarschijnlijk niet gelezen hebben. Een kopie vn het boek is op het internet beschikbaar.

Maslov ging er van uit dat de menselijke natuur wetenschappelijk onderzocht kon worden. Ieder mens heeft een innerlijke natuur, die deels uniek is en deel gedeeld wordt met de mensheid op zich. In een proces van zelf-actualisatie zou die innerlijke natuur ontwikkeld moeten worden gedurende een mensen leven. Die drive omdat te doen is bij elk mens aanwezig. 

De tijd voor Maslov betekende voor de psychologie de focus op ziektes en in die zin was Maslov (en met hem anderen) een vernieuwer. Wat nu positieve psychologie heet, werd toen ontdekt als het ware. Hij liet echter ok zien dat weinig mensen toe zouden komen aan deze zelf-actualisatie.

Dat komt door decifiencies. Meestal worden deze in de jeugd ontwikkeld, en daar blijft een mens mee leven, zonder zich te kunnen richten op zelfontwikkeling. Deze tekorten moeten dus eerst opgelost worden. Je kan hier denken aan een kind dat afhankelijk blijft van zijn moeder, wel op pad gaat, maar steeds bang is en terugkeert naar een veilige haven.

Persoonlijke groei gaat over doelen (ends) en niet om middelen (means). mensen met een growth-mindset kunnen langs hun behoeftes heen kijken naar een groter en verderaf gelegen doel. dat is nodig voor zelfactualisatie. De eerste persoon is afhankelijk van zijn omgeving, van goedkeuring, diegene met de groei-mindset kan zich losweken van zijn omgeving. Maslov heeft het hier over B-love en D-love.

"Self-actualiziing people," (Sapper) ervaren frequente peak-ervaringen. Zijn komen vaak in een Staat van zijn (Being) omdat hun cognitieve leven en motivatie anders zijn dan de rest van de mensen. 

Ook creativiteit is anders onder SAPpers. SA-creativity . Deze creativiteit lijkt op de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Onschuldig en expressief. [zijn minder creatieve mensen hun onschuld verloren?]

De maatschappij kan een waardesysteem afleiden van de keuzes van de Sappers. SAPpers kunnen de nieuwe helden van de maatschappij worden volgens Maslov. Helden als symbolen van cultuur. Maar hoe zouden SAppers betere keuzes maken dan andere mensen die minder ontwikkeld (SA) zijn? TE denken valt hier aan keuzes zoals het kiezen voor goede voeding, een goed dieet ipv "troep"...

... 

Inhoudsopgave:

Part i. A LARGER JURISDICTION FOR PSYCHOLOGY
1. Introduction: Toward a Psychology of Health
2. What Psychology Can Learn from the Existentialists
Part ii. GROWTH AND MOTIVATION
3. Deficiency Motivation and Growth Motivation
4. Defense and Growth
5. The Need to Know and the Fear of Knowing
Part iii. GROWTH AND COGNITION
6. Cognition of Being in the Peak-Experiences
7. Peak-Experiences as Acute Identity-Experiences
8. Some Dangers of Being-Cognition
9. Resistance to Being Rubricized
Part iv. CREATIVENESS
10. Creativity in Self-Actualizing People 135
Part v. VALUES
11. Psychological Data and Human Values
12. Values, Growth and Health
13. Health as Transcendence of Environment
Part vi. FUTURE TASKS
14. Some Basic Propositions of a Growth and Self-Actualization Psychology 189

...

Specfiek Over cultuur (die term komt vaak terug in het boek):

-  Sick people are made by a sick culture; healthy people are made possible by a healthy culture.

- Practically every serious description of the “authentic person” extant implies that such a person, by
virtue of what he has become, assumes a new relation to his society and indeed, to society in general. He not only transcends himself in various ways; he also transcends his culture.
- In most cultures those revolutionaries who defied the gods by seeking out their secrets were punished heavily, like Adam and Eve, Prometheus and Oedipus, and have been remembered as warnings to all others not to try to be god-like - Many cultures and many religions have kept women from knowing and studying, and I feel that one dynamic root of this action is the desire to keep them “feminine” (in a
sado-masochistic sense); for instance, women cannot be priests or rabbis.
-  I have elsewhere reported my finding (97) that truth, goodness and beauty are in the average
person in our culture only fairly well correlated with each other, and in the neurotic person even less so. It is only in the evolved and mature human being, in the self-actualizing, fully functioning person that they are so highly correlated that for all practical purposes they may be said to fuse into a unity. I would
now add that this is also true for other people in their peak experiences
- Aldous Huxley (68a) has called it “The Perennial Philosophy.”
- Let us avoid this confusion. A teacher or a culture doesn’t create a human being. It doesn’t implant
within him the ability to love, or to be curious, or to philosophize, or to symbolize, or to be creative. Rather it permits, or fosters, or encourages or helps what exists in embryo to become real and actual. The same mother or the same culture, treating a kitten or a puppy in exactly the same way, cannot make it into a human being. The culture is sun and food and water: it is not the seed.
- In other words, we must grapple with “instinct” theory or, as I prefer to call it, basic need theory, that is to say, with the study of the original, intrinsic, in part heredity-determined needs, urges, wishes and, I may say, values of mankind. We can’t play both the biology game and the sociology game simultaneously. We can’t affirm both that culture does everything and anything, and that man has an inherent nature. The one is incompatible with the other
- Why do so many people have no real identity, so little power to make their own decisions and choices? ... 
2. There has been a special tendency in Western culture, historically determined, to assume that these instinctoid needs of the human being, his so-called animal nature, are bad or evil.
As a consequence, many cultural institutions are set up for the express purpose of controlling, inhibiting, suppressing and repressing this original nature of man.
- Behavior that our culture calls evil can also come from ignorance and from childish misinterpretations and beliefs (whether in the child or in the repressed or “forgotten” childin-the-adult). For instance, sibling rivalry is traceable to the child’s wish for the exclusive love of his parents. Only as he matures is he in principle capable of learning that his mother’s love for a sibling is compatible with her continued love for him. Thus out of a childish version of love, not in itself reprehensible, can come unloving behavior.
- 39. From this point of view, a society or a culture can be either growth-fostering or growth-inhibiting. The sources of growth and of humanness are essentially within the human person and are not created or invented by society, which can only help or hinder the development of humanness, just as a gardener can help or hinder the growth of a rosebush, but cannot determine that it shall be an oak tree. 

en de laatste, is in het aansluitende item te vinden (39):

-As soon as we speak of “good” or “bad” cultures, and take them as means rather than as ends, the concept of “adjustment” comes into question. We must ask, “What kind of culture or subculture is the ‘well adjusted’ person well adjusted to?” Adjustment is, very definitely, not necessarily synonymous
with psychological health.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?