De urgentie om te veranderen - "de grootste verkoper ..."

Augustine "Og" Mandino werd geboren op 12 december 1923 en stierf op 3 september 1996. Hij was een Amerikaanse auteur van de bestseller 'The Greatest Salesman in the World'. Van zijn boeken zijn meer dan 50 miljoen exemplaren verkocht en zijn vertaald in meer dan vijfentwintig verschillende talen.

Mandino was ooit de redacteur van een middelbare schoolkrant en was van plan om naar de school voor journalistiek van de University of Missouri te gaan. Zijn moeder stierf plotseling aan een zware hartaanval in de zomer van 1940, voordat Mandino naar de universiteit kon gaan. Na het incident besloot Mandino tot 1942 in een papierfabriek te werken. Daarna trad Mandino toe tot het United States Army Air Corps, waar hij militair officier en bommenrichter werd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vloog hij voor dertig bombardementen boven Duitsland aan boord van een B-24 Liberator. Het was ook in deze tijd dat Mandino met collega-piloot en filmster James Stewart vloog. Mandino bewaarde een gepersonaliseerde 8 X 10 foto van Stewart. Deze foto hing aan de muur van zijn thuiskantoor waar hij zijn boeken schreef.

Na zijn militaire taken ontdekte Mandino dat bedrijven niet veel voormalige bommenwerperpiloten in dienst namen. Als gevolg daarvan werd hij een verzekeringsagent. Terwijl hij op de weg reisde en 's avonds in bars zat, werd Mandino een alcoholist. Hij kon zijn baan niet behouden. Als gevolg hiervan verliet Mandino's vrouw, samen met hun enige kind, hem. Op een winterse novemberochtend in Cleveland probeerde Mandino bijna zelfmoord te plegen. Maar terwijl hij verschillende boeken in een bibliotheek doorzocht, trokken delen van zelfhulp-, succes- en motivatieboeken Mandino's aandacht. Hij koos enkele titels uit, ging naar een tafel en begon te lezen. Mandino volgde zijn bezoek aan de bibliotheek met meer bezoeken aan vele andere bibliotheken in de Verenigde Staten. Hij las honderden boeken over succes, een tijdverdrijf dat hem hielp zijn alcoholisme te verlichten. Het was in een bibliotheek in Concord, New Hampshire, waar hij de klassieker van W. Clement Stone, Success Through a Positive Mental Attitude, vond, een boek dat Mandino ten goede veranderde. Mandino werd uiteindelijk een succesvol schrijver.

Zijn filosofie. Mandino schreef The Greatest Salesman in the World, dat de 'beproefde wijsheid van de ouden bevat, gedistilleerd in tien eenvoudige rollen' die, als ze gedurende de voorgeschreven tien maanden worden gevolgd, zoals Og zegt, 'in mijn andere geest zal sijpelen, die mysterieuze bron die nooit slaapt, die mijn dromen creƫert en me vaak doet handelen op manieren die ik niet begrijp. Als de woorden van deze rollen worden verteerd door mijn mysterieuze geest, zal ik elke ochtend wakker worden met een vitaliteit die ik nooit heb gekend Mijn kracht zal toenemen, mijn enthousiasme zal toenemen, mijn verlangen om de wereld te ontmoeten zal elke angst overwinnen die ik ooit bij zonsopgang heb gekend, en ik zal gelukkiger zijn dan ik ooit voor mogelijk had gehouden in deze wereld van strijd en verdriet.' De rollen hebben elk een principe dat is ontworpen om slechte gewoonten te vervangen die gedurende een leven zijn opgebouwd en die "mijn toekomst dreigen op te sluiten" met goede gewoonten die zijn ontwikkeld tijdens een proces van tien maanden van het bestuderen van de rollen. Het principe van elke Scroll is levensveranderend.

Hij was de oudste van drie kinderen (bron: wikipedia).

Enkele feiten:

 De geboorteplaats van Og is Framingham, Massachusetts. Zijn ouders, Margaret en Silvio, emigreerden vanuit ItaliĆ« naar de Verenigde Staten. Og werd geboren in Natick, Massachusetts, maar groeide op in Framingham, Massachusetts met zijn ouders en broer, Silvio, en zus, Jacquentine.

 Og hield van pasta en erg pittig eten. Zijn vrouw Bette droeg altijd een pot rode peper in haar tas voor Og.

 Og hield van golfen en genoot ook van atletiekevenementen.

 Og's favoriete kleur was groen. Hij probeerde altijd boeken te signeren met een groene pen.

 Og was kleurenblind. Bette zou zijn kleding zelfs voor hem labelen als hij op zakenreis ging. Og vond dit erg humoristisch en bij spreekbeurten liet hij zelfs de kaarten zien welke stropdas, broek en sportjas hij moest dragen aan zijn publiek. Bette daarentegen vond dit niet zo grappig (bron: ogmandino.com)

-- vooral bekend van zijn 10 principes: management_example_of_principle 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?