Met recht op terugkeer

Dit gaat niet over het boek van Leon de Winter. Het gaat ook niet over DWDD, waar "Je weet binnen een minuut of iemand aan tafel bij De wereld draait door “het recht op terugkeer” krijgt." (de groene)

 Ik ben deze constructie zelf nog niet eerder tegengekomen, maar heb deze enkel van horen zeggen. Een bedrijf geeft werknemers de mogelijkheid om met onbetaald verlof te gaan, voor de periode van een jaar, en aan het einde van die termijn moet deze aangeven of hij of zij hier opnieuw van gebruik wil maken. 

[Een normaal sabbatical is wel bekend en veel bedrijven geven deze mogelijkheid. Maar onbetaald verlof en dat als een soort huurcontract jaren kan duren, is mijn nieuw.]

Dat leek me wel een mooie oplossing om meer ondernemersschap te promoten. Ga een jaartje iets voor jezelf ondernemer en mocht het niet helemaal lukken dan kan je terugkomen. De vraag is hoe de details precies werken, want die ken ik niet, maar het idee is krachtig.

Het is een soort navelstreng, die niet helemaal doorgeknipt wordt. Je mag altijd bij het moederbedrijf terugkeren.

Ik spiegel dit dan gelijk naar mijn eigen situatie. Zou ik hier, vooral op het recht om terug te kunnen keren, gebruik van hebben gemaakt? Ik zou ongetwijfeld minder stress hebben gehad, want zo'n valscherm geeft bepaalde - ongetwijfeld beperkte - garanties.

De andere vraag is ook, hoe lang zo'n regeling effectief kan zijn. Na tien jaar voor jezelf gewerkt te hebben is een terugkeer naar een groter bedrijf vrij lastig. Pas je dan nog in de bedrijfscultuur?

Terugkeren kan een verlies zijn, of voelen als een verlies. Is dit een goede deal voor bedrijven?

... 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?