Sociale verplichtingen. Moet ik dit boek (ook) lezen?

Een van de levensvragen waar ik mee zat, was of ik dit of dat nu wel of niet moet doen. Dat is een hele brede vraagstelling, en heeft natuurlijk te maken met focus. Waar wil ik mijn energie aan "geven?"
Ik zal wat voorbeelden geven. In de literatuur is er het fenomeen van de Canon. Boeken die 

literatuurkenners menen dat je ze gelezen moet hebben. Bij mij kwamen dan al direct twee schrijvers naar boven waarvan ik dacht, "oh jé, dan moet ik die boeken gaan lezen." Ik bedoel dan Ulysses van James Joyce en een willekeurig boek van Faulkner, waarvan ik overigens niet weet of deze in een Canon is opgenomen. Maar het zijn boeken van schrijvers waar ik niet doorheen kom.
Recent nog, begon ik aan een boek dat van mijn moeder was, en omdat ze zelf niet meer leest en haar boeken weg moest doen, bedacht ik me  om ze allemaal te gaan lezen. Maar ook dat stokte. Hoe aardig ook het verhaal van Anna, Hanna en Johanna, ik kom er niet doorheen. Niet omdat het te moeilijk is, zoals in het geval van Joyce, maar omdat het me te weinig aanspreekt. En ik continu iemand op mijn schouder hoor vragen, of dat nu wel nodig is. Moet dit? Kan ik mijn tijd niet beter besteden. Calvinistisch waarschijnlijk...

Niks moet. Maar dit terugkerende thema sluit ik nu af. Niet dat het verschil groot is, want de boeken van Joyce las ik toch al niet, maar het gaat verder dan lezen. Ik ben ik, en wat anderen vinden, dat interesseert me niet automatisch. Dat is het achterliggende principe.

Hetzelfde geldt voor Grieks leren. Toen die nieuwe taal-apps uitkwamen, zag ik ook een kans om iets nieuws te leren. Iets echt nieuws. Want dat trekt me dan toch aan. Het werd een taal die inderdaad echt anders is met een afwijkend schrijft. Maar geen Grieks. Dat zit trouwens niet in de taal-app, behoudens het nieuwe Grieks, maar daar voel ik te weinig een band mee.

En zo is het met veel zaken. De informatie-overload en de moet-kunnen-mentaliteit van nu, ten spijt. Ik kies zorgvuldig uit waar ik mijn tijd aan besteed. Vroeger was dat probleem toch kleiner, omdat de barrière om iets te doen, om iets nieuws te doen zeker, veel hoger lag. Dus was het minder een issue. Nu is alles mogelijk. Dus moet je wel zorgvuldig selecteren waar je je tijd aan besteed.

Vraagt onze tijd om een meer principiële houding? Komen principes weer in de mode?

--
2018/12/on-grand-strategy
2019/06/waarom-lees-ik-dit-of-dat-boek


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?