Stijlkenmerken: moedig (2)

- Ok. Hoe word ik moediger? “Dat heeft alles met gevoel te maken. Ik heb wel eens iets gelezen wat me erg heeft beïnvloed. Namelijk dat er een niveau in gevoelens bestaat. Als een soort hiërarchie.” - ja, en “Moed is dus een stadium dat je kan overwinnen. Maar alvorens dat te bereiken zal je een aantal barrières tegenkomen. Angst bijvoorbeeld.” - En als je het angst-stadium hebt overwonnen dan...?
 “Dan kom je nog drie andere niveaus tegen alvorens het stadium van moedig te bereiken.”


- Een beter voorbeeld van moed is er bijna niet. Vandaag in het nieuws: De World Press Photo van het jaar gaat naar de Turkse fotograaf Burhan Ozbilici van persbureau Associated Press. Ozbilici krijgt de prijs voor zijn foto van de dader van de aanslag op de Russische ambassadeur in Turkije, vorig jaar december. (Bron: NOS) 

Ik heb dat bericht niet gelezen.

- de fotograaf zegt in het interview, 'Ik moet mijn werk doen'. Dat lijkt meer op een plicht dan op een toonbeeld van moed.

Ik ken het verhaal te weinig om je daar iets over te kunnen zeggen

- Fotograaf Ozbilici vertelde vorig jaar dat hij eigenlijk per toeval aanwezig was bij het evenement waarbij de Russische ambassadeur werd neergeschoten. Toen de dader begon te schieten, besloot hij foto's te blijven maken in plaats van te schuilen.


Ja. Dat is knap.

- Hij had ook weg kunnen lopen, zegt hij, maar, ´als ze me dan hadden gevraagd waarom heb je geen foto gemaakt, wat had ik dan moeten zeggen?´

Wat zou jij zelf hebben gedaan?

- Ik was gaan schuilen. Maar ik ben geen fotograaf. Soms meng ik me in een ruzie of word ik boos op iemand die me iets gedaan heeft, maar als ik zie dat de ander sterker is, houd ik me toch in.

Ik denk dat je moet nadenken over de functie van moed. Niet elke situatie waarin je geen moed toont is functioneel. Denk aan je werk? Want wat heeft het voor zin om altijd maar moedig te willen zijn.


- In mijn werk mis ik ook moed. Daarom ben ik bij jou gekomen. Vorige keer had je het over het overwinnen van angst en stadia die je kan overwinnen om moedig te worden.

Macht versus Kracht. Dat boek dat gaat over energieniveaus. Schaamte is het laagste niveau. Verlichting het hoogste. Angst is voor de meeste onder ons - professionals - het meest bekende niveau. Als ziet niet iedereen het als een energieniveau.

- Welke niveaus komen na angst?

Verlangen komt als eerste. Dat is een hoger niveau, omdat je wel energie moet hebben om iets te willen. Zoals ik het zie, ik heb ook alleen maar het boek gelezen, kan een bepaald soort verlangen zorgen dat je je angst overwint. Door aan dat verlangen te denken.
Vervolgens gaat dat natuurlijk niet altijd goed. Je hebt het verlangen om een meisje te versieren en dat lukt niet direct. Boosheid komt dan ook na verlangen. Dit zijn beide hogere energieniveaus dan angst. Wanneer iets dan wel lukt bereikt je het stadium van trots. Dit herken je wel bij jezelf, wanneer je iets gedaan hebt dat je niet direct voor mogelijk had gehouden.

- Zou de Turkse fotograaf trots zijn?

Ik denk het wel. Maar zie je nu de logica van deze niveaus? Als de fotograaf niet had gehandeld zoals hij had gedaan zou hij nooit trots zijn geweest. Dus zoals ik hem interpreteer, wanneer hij zegt: wat had ik dan moeten zeggen als men vroeg waarom heb je geen foto gemaakt? zou ik zeggen, ben je trots op jezelf nu je geen foto hebt gemaakt?

- Ja. Ik zie ook een relatie met opportunities en kansen.

...

- Ik ga eens nadenken over die niveaus. Energieniveaus. Verlangen is wat mij betreft de eerste stap. Wat verlang ik precies?

Ga nadenken maar vooral doen.
 

--
2014/06/stijlkenmerken-moedig-1

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?