Even opnieuw proberen (ergens in 2020)

Ik probeer een vertaling te vinden voor Reset, en dat is nog niet zo eenvoudig. Niet verwonderlijk dat Nederlanders snel Engelse termen importeren, het verzinnen van een alternatief van eigen bodem kost tijd en tijd is geld. Dan maar even snel "zo laten." Bij resetten denk ik aan de computer of modem even aan-en-uit-doen, in de hoop dat hij dan weer werkt. Zo is een reset van het mondiale geldsysteem iets nieuws verzinnen en het dan weer opnieuw proberen. Het blijft knutselen, dat is mijn eerste conclusie.
Reset-metafoor pas significant vanaf jaren '50

Laten we dus niet te theoretisch worden over de big reset. Toch was ik nieuwsgierig, in de letterlijke betekenis en dacht dat een gratis seminar of webinar me op de hoogte zou brengen van deze TBR. De geestelijk vader is Willem Middelkoop. Dat is iemand die het nodige respect verdient, niet alleen door zijn succesvolle boeken, maar vooral ook door zijn ondernemingszin die zeer lucratief is gebleken. Het is iemand zonder academische achtergrond, en daardoor misschien juist een succesvolle zakenman.

Zijn introductie op het webinar was zonder dat hij het zelf misschien helemaal bewust was, richtinggevend voor het verloop van het verdere verhaal. Hij vertelde:  ik ben gestopt als journalist omdat ik zakelijke kansen zag waar ik volop van wilde profiteren.
Met die gedachte in mijn achterhoofd luisterde ik naar zijn verhaal. Dat was zeker interessant, maar ik zocht niet naar de waarheid van de presentatie, maar vooral naar de zakelijke achtergrond.

Niet lang geleden ontving ik van iemand deze mail:

... Ik kijk wel eens naar RTL-7 – businessnews, en daar wordt veel over beleggen gesproken. Laatst werd daarin een uitgebreide analyse gegeven, waarin werd gesteld dat het heel goed zou zijn om in goud te gaan beleggen. Dat er een nieuw geldstelsel (een nieuw soort Bretton Woods (http://nl.wikipedia.org/wiki/Systeem_van_Bretton_Woods), begreep ik) in de maak was, met de het IMF in de regierol, en dat de dollar een andere rol zou krijgen. Ik heb het maar half gevolgd, omdat het al bezig was toen ik inschakelde, maar het was wél duidelijk, dat goud hierin een cruciale rol zou spelen, en dat daar in de komende jaren een enorme waardevermeerdering van verwacht wordt. Heb even voor je opgezocht: het was een analyse van Willem Middelkoop, die daar een boek over geschreven heeft: http://www.bol.com/nl/p/the-big-reset/9200000020980586/ Misschien heb je er wat aan...

Terwijl ik luisterde moest ik automatisch denken aan een presentatie van Mathijs Bouman die niet alleen een mening over goud gaf, maar in tegenstelling tot WM lichtpuntjes ziet in de wereldeconomie. Het doemscenario van deze presentatie is gestoeld op de schuldenproblematiek die vooral door de wereldreservemunt - de dollar - onhoudbaar is. Het aardige van de presentatie vond ik dat de fundamenten vooral journalistiek van aard waren.

Een journalist is iemand die nieuws interpreteert, een historicus is iemand die de waarheid uit die informatie probeert te destilleren. Als ik de Nederlandse Pauw-en-Witteman-cultuur probeer te begrijpen dan denk ik dat de historicus (Maarten van Rossum) hoger wordt gewaardeerd dan de journalist (... schiet me even geen naam te binnen).

De journalistieke focus van WM - logisch dat hij zijn professie niet verloochent - zorgt voor een verhaal dat wel overtuigend klinkt, maar waar een analyticus gewoon zijn schouders over ophaalt. Zijn voorbeelden zijn dat een Chinees bedrijf het pand van JP Morgan heeft gekocht en dat pand bevindt zich naast de Federal Reserve. Gazprom geeft een obligatie uit in Yuan, en Middelkoop zegt dan "jammer dat ik dat feit niet in mijn boek kon opnemen." Ook politieke duiding ontbreekt niet in het verhaal, zoals de mening dat Putin met China contact opneemt om de dollar-hegemonie tot stilstand te brengen. Het klinkt heel waarachtig, en hier steken de deelnemers zeker wat van op; je plaatst de crisis in de Krim in een financieel perspectief. Maar toch blijft het journalistieke verslaggeving van een enthousiaste reporter ...

De kern van het verhaal is voor de ingewijden onder ons redelijk herkenbaar. De premisse is dat de door het IMF gecreerde SDR's waarschijnlijk tot munt geslagen zullen worden en dat deze een mandje van dollar, Yuans en Euros zal bevatten. Deze nieuwe munt " de bancor, zoals die misschien zal heten," kan dan de dollar als reservevaluta vervangen.

Een teleurstelling was dat ik hoorde dat de fameuze "val van de dollar," niet al te letterlijk mag worden genomen.

Aan het eind komt de manipulatie van de goudprijs ter sprake, wat wederom een geloofwaardig verhaal is, ... er wordt zoveel gemanipuleerd, dus waarom ook niet de goudprijs. De argumenten zijn vernieuwend. De climax van het verhaal is dat China nu goudvoorraden aan het opbouwen is om als wereldmacht te kunnen meedingen met de andere twee of drie groot-goudbezitters; de EU, Rusland en de VS. Wanneer alle drie evenveel reserves hebben kan de SDR ingeroepen worden tot reservemunt. De timing van dat event is moeilijk in te schatten, maar de spreker denkt rond het jaar 2020.

Op het allerlaatste moment komt de CBR de index die basismaterialen vertegenwoordigt ter sprake in een zeer technische (analyse) sheet. Daar is niet de journalist, maar de technisch georiënteerde belegger aan het woord. E.e.e. zit in de buurt van "een reclameblok" van het CFD fund waar WM medeoprichter van is, en sponsor van het webinar. Daar is niets mis mee. Maar de boodschap is toch wel dat voor 2020 de goudprijs langzaam zal oplopen, tot ... ongekende niveaus.

En dat is een speculatie, hoe goed onderbouwd het betoog ook is.

Kortom ik was blij dat ik dat verhaal toch een keer goed heb kunnen volgen. Het alternatief was het boek kopen, maar ik koop uit principe enkel tijdloze boeken. Is een beetje een flauw argument dat besef ik me. 

--
Those who believe that gold is a hedge against the uncertainties of life do not understand
that the pursuit of eternity is not to be satisfied by gold, or by anything else we choose to
replace gold. Gold as an end in itself is meaningless. Hoarding does not create wealth.
Gold and its surrogates make sense only as a means to an end: to beautify, to adorn, to
exchange for what we need and really want. (The power of gold, THE HISTORY OF AN OBSESSION
PETER L BERNSTEIN)


-- 20 sept 2019.
Zes en een half jaar na het verschijnen van het boek meent de schrijver dat the big reset nu begonnen is omdat Mark Carney (Ex-BoE) gezegd heeft dat er een global cryptomunt moet komen...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?