Terug van vakantie

Voor iedereen betekent vakantie iets anders. Voor de een is het ontspanning voor de ander ook maar lijkt het middel wat spannender. Reizen kan door het lezen van een boek, weten de VK-lezers.
Ben je uitgerust en wil je wil terug aan het werk, dan is het vaak een goed teken dat de vakantie zijn nut heeft gehad.
Zelf ben ik dit jaar en vorig jaar niet echt op vakantie geweest zoals ik gewend was. Altijd betekende vakantie op reis, en meestal was er zon en niet zelden ook strand. Vakantie mag graag anders zijn dan thuis en het weer is dan een factor die bepalend is bij de keuze. Zo is het maar een stap naar een (verre) reis.
Nu was het in Nederland ook goed weer, al met een beperkt tijdsbestek. Aangezien waar ik woon het weer automatisch een vakantiesfeer oproept was dat voor mij geen factor. Toch kostte het me moeite om zomaar thuis te blijven, los van de logistieke zaken die ervoor zorgden dat thuis blijven logisch was.
Het werd dus thuis blijven en het aardige is dat ik toch uitgerust "terugkwam." Daartoe heb ik mijn mindset gericht op een vakantiestemming. Dat betekent wat minder aandacht voor verplichtingen, zoals in mijn geval een maand lang niet bloggen.

Zonder alle details te beschrijven is het voldoende te weten dat dit duidelijk een andere vakantie was dan wat ik gewend was. Vooral dus door dat thuis blijven. Wat me hierbij enigszins mijn ogen heeft geopend is het volgende.

Vakantie en op vakantie gaan is duidelijk een veranderingsproces. Je stopt je reguliere leven, maar letterlijk of figuurlijk een uitstapje en je komt weer terug. Door thuis te blijven verandert niet alleen je vakantie maar vooral ook die terugkeer. Normaal - maar dit kan iedereen anders beleven - is die terugkeer moeilijk. Je "moet" op een bepaalde manier moeite doen om weer je plek in het reguliere leven te vinden. Net als het ritsen op de rijksweg bij het invoegen, moet je je aanpassen aan het doorgaande verkeer. Mensen hebben maar even respect voor het feit dat iemand terugkeert (van een verandering). het gewone leven gaat namelijk gewoon door. Dat doet niets af aan die vakantie anekdotes die volgen bij terugkeer. Dergelijke rituelen zijn bedoeld om de verandering aangenaam te maken en de transitie te vereenvoudigen - zowel voor de achterblijvers als de vakantiegangers.
De essentie van thuis blijven lijkt te zitten in het gemak van de terugkeer. Dit gaat misschien ten koste van leerzame of puur onderhoudende anekdotes, maar dat is een winst. Die verhalen over de vakantie - hoe het was - zijn een pure last en benadrukken dat het reguliere leven helemaal zo leuk niet is. Dat merken we wanneer we op vakantie zijn. Hoe leuk we het ook denken te vinden om terug aan het werk te gaan.

/2009/08/op-vakantie-in-eigen-land.html
/2009/07/vakantiebeest.html
/2009/08/onvoorbereid-op-de-terugkomst.html

Wetenschappelijk, het PVS:
http://www.bestdoctorsblog.com/nl/post-vakantie-syndroom/


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?