Culturele inflatie
Het begrip inflatie is primair afkomstig van het economische domein en geeft aldaar de stijging van het algemene prijsniveau aan in de macroeconomie, zonder - en het gaat vooral om deze toevoeging - dat er een productiviteitsverbetering bij zit. Voor de gewone consument is dit een bekend fenomeen dat vooral bij de introductie van de Euro als dagelijkse gesprekstof werd. De koffie werd duurder, zonder dat deze beter werd of dat er een koekje mij geleverd werd. Ook stegen de salarissen niet in dezelfde mate.
Duizenden of miljoenen woorden zijn er geschreven over dit economische fenomeen inflatie.
Dat inflatie ook buiten de economie voorkomt is veel minder expliciet bekend. Zo is er de functietitel inflatie die binnen organisaties heerst; vroeger was men gewoon projectleider, dat werd door de toenemende angelsaksische invloed: projectmanagement. Qua werk veranderde er weinig. Men voelde zich veelal beter met deze nieuwe titel; zowel de professional als de organisatie die dacht een kwaliteitsstap gemaakt te hebben.
In marketing is er het fenomeen inflatie door de toenemende beloftes die worden gedaan bij de verkoop van het product. Aan dat product verandert door de tijd nauwelijks iets, maar de aanprijzing is zo verheven geworden dat men meent dat het aankomende bezit in goud is uitgevoerd.
De teleurstelling is niet minder groot dan de koffie die alsmaar duurder wordt, zonder dat onze koopkracht in gelijke mate stijgt.
Op algemeen taalgebied is er ook inflatie. Men gebruikt de overtreffende trap al aan het begin van een redenering of blaast op andere manieren de taal op met gotische versieringen zonder dat er in het echte leven maar ook iets verandert.
Duizenden of miljoenen woorden zijn er geschreven over dit economische fenomeen inflatie.
Dat inflatie ook buiten de economie voorkomt is veel minder expliciet bekend. Zo is er de functietitel inflatie die binnen organisaties heerst; vroeger was men gewoon projectleider, dat werd door de toenemende angelsaksische invloed: projectmanagement. Qua werk veranderde er weinig. Men voelde zich veelal beter met deze nieuwe titel; zowel de professional als de organisatie die dacht een kwaliteitsstap gemaakt te hebben.
In marketing is er het fenomeen inflatie door de toenemende beloftes die worden gedaan bij de verkoop van het product. Aan dat product verandert door de tijd nauwelijks iets, maar de aanprijzing is zo verheven geworden dat men meent dat het aankomende bezit in goud is uitgevoerd.
De teleurstelling is niet minder groot dan de koffie die alsmaar duurder wordt, zonder dat onze koopkracht in gelijke mate stijgt.
Op algemeen taalgebied is er ook inflatie. Men gebruikt de overtreffende trap al aan het begin van een redenering of blaast op andere manieren de taal op met gotische versieringen zonder dat er in het echte leven maar ook iets verandert.
Reacties