Imtech scherpt strategie aan
“De orders ... die Imtech in Spanje heeft binnengehaald, bewijzen dat de strategie loont om klanten zowel mechanische als elektrische diensten te leveren, stelt Michael Roeg van KBC Securities. Volgens de analist is deze strategie ook in Duitsland effectief geweest en zal het ook in de Noordse regio gaan bijdragen aan groei. Roeg hanteert een buy-advies met een koersdoel van ...” Analisten zijn positief over Imtech. Imtech is samen met nog twee, drie bedrijven de voortrekker van de AMX.
De groei die het bedrijf doormaakt zorgt voor een positief vliegwiel-effect: analisten zijn positief, het imago verbetert en dat leidt tot nieuw vertrouwen en een toename van de orderportefeuille...
Onlangs heeft Imtech de groeistrategie bijgewerkt:
Realisatie van méér toegevoegde waarde
De markt vraagt om technische dienstverleners met een ‘life cycle’ benadering gericht op verlaging van de ‘total cost of ownership’. Imtech kan dat bieden. Positieversterking in bestaande Europese markten van buildings, industry, traffic & infra Imtech heeft sterke marktposities in een groot aantal Europese landen, waaronder de Benelux, Duitsland, Oost-Europa, Nordic, de UK, Ierland en Spanje. Hier gaat Imtech verder groeien.
Positieverwerving in nieuwe Europese landen (buildings, industry, traffic & infra)
Door acquisities zal Imtech groeien in landen als Denemarken, Frankrijk, (Noord) Italië, Portugal en Turkije, alsmede in Oost-Europa en de Baltische Staten. Invulling hiervan is afhankelijk van concrete ‘opportunuties’.
Uitbreiding activiteiten Europa en op de mondiale maritieme markt
Imtech beschikt over een sterke positie op de wereldwijde maritieme markt. Tot 2015 zullen de Imtech-servicelocaties wereldwijd (nu: ruim 70 locaties voor onderhoud, service en ‘spare parts’) groeien. Daarnaast zal Imtech groeien door versterken van bestaande productielocaties in onder meer China, in de regio Singapore en Turkije en door opening van nieuwe productielocaties, bijvoorbeeld in Canada en Brazilië.
‘Key-customers’ buiten Europa volgen, onder andere naar ‘emerging markets’
‘Key customers’ zijn speciale relaties waarbij sprake is van langdurige partnerships, intensieve samenwerkingsrelaties en kennisuitwisseling. Deze klanten vragen Imtech steeds vaker zijn dienstverlening internationaal aan te bieden. Dat gaat Imtech doen.
Sterke groei van groene technologie in de markt van energy & environment
Imtech haalt een kwart van zijn opbrengsten van 4,5 miljard euro uit groene technologie in duurzame kantoren, fabrieken, stadions, datacenters en schepen, maar ook uit bio-energie, energiecentrales, energy contracting, energie-efficiency en duurzame oplossingen voor de mobiliteitsmarkt. Imtech zal daarin verder groeien, mede door acquisities.
Groei in specifieke technologiedomeinen
Extra groei wil Imtech bereiken in:
• datacenters (Imtech biedt hierin unieke technologische totaaloplossingen);
• duurzame afvalwateroplossingen (Imtech beschikt over een unieke kennis van afvalwater en afvalwaterbehandeling);
• care & cure (Imtech laat door technologie de zorg efficiënter functioneren).
Internationale groei van traffictechnologie en in ICT niches
Imtech ziet goede mogelijkheden voor internationale groei in specifieke kennisdomeinen als traffictechnologie (mondiale export van mobiliteitsoplossingen) en in bepaalde ICT-niches, bijvoorbeeld industriële software-oplossingen in ‘emerging markets’.
Stabiel Management
Imtech heeft sinds 2002 een stabiel management (RvB) die bestaat uit de personen Dr. ir. R.J.A. (René) van der Bruggen (met een achtergrond in bouwkunde en werktuigbouw) en Mr. B.R.I.M. (Boudewijn) Gerner (met een achtergrond in Rechten en MBA).
Gedurende deze periode (2003 – 2009) is ook de business focus nauwelijks aangepast en zijn de kerncompetenties redelijk intact gebleven, te zien aan de piramide die qua uiterlijk met de tijd is mee veranderd. Energy Environment zijn nu de groeimarkten.
Het bedrijf sprak in 2003 over bepaalde kernwaarden (klantgericht, financieel krachtig, ruimte voor ondernemersschap, gedreven en integer), maar deze komen in het jaarverslag van 2009 niet meer terug. Misschien is het bedrijf bezig om deze opnieuw leven in te blazen.
De belangrijkste strategische succesfactoren uit 2003 gelden ook nog steeds, belangrijk is o.a: “het gecombineerd aanbieden van de technologieën informatie- en communicatietechnologie, elektrotechniek en werktuigbouw met één aanspreekpunt voor de klant; effectieve ‘cross selling’tussen deze technologieën; ...
In 2009 is multidisciplinair iets aangescherpt tot high-tech multi-disciplinair. De kracht van Imtech zit vooral in Integratie en Totaaloplossingen.
Risico’s zijn er ook, en die zitten in de traditie van de organisatiestructuur, die uit een groot aantal werkmaatschappijen bestaan. “Bij de KvK kunt u de volledige lijst van werkmaatschappijen opvragen,” lees ik in het jaarverslag van 2009. Ook de directieraad is nog niet helemaal voorbereid op een totaal en integrale aanpak:
De directie raad bestaat uit:
- Algemeen Directeur Imtech Marine Group
- Algemeen Directeur Imtech Nordic
- Voorzitter Directie Imtech Deutschland
- Algemeen Directeur Imtech Nederland
- Algemeen Directeur Imtech Infra
- Algemeen Directeur Imtech ICT
- Directeur Personeel & Organisatie
- Algemeen Directeur Imtech Spain
- Algemeen Directeur Imtech UK
Dit laat een combinatie zien van regionale en competentiegerichte aansturing. Zolang de projecten binnen de landen blijven is dat geen probleem.
Wat verder opvalt is de grote uitstroom van medewerkers. In 2009 was dat ca. 12%, maar in de voorafgaande jaren (2007 en 2008) lag dat percentage rond de 15%. Ter vergelijking: in 2003 was de uitstroom in Nederland slecht 4%.
Achter die schijnbare rust die Imtech uitstraalt gepaard met de groei die het laat zien, spelen (onder de oppervlakte) duidelijk grotere veranderingen die niet direct zichtbaar zijn voor de leek op afstand.
-- Update 22 augustus 2012, twitter: (@beursanalist)
Nieuwe CEO #Imtech Gerard van de Aast. Is nu nog CEO Volker Wessels. Bouwer met IT achtergrond.
-- Update 13 december 2012:Imtech reageert voor het eerst op een individueel analistenrapport, in dit geval van de ABN omtrent mogelijke cashflowproblemen met haar Duitse vestigingen. In eerdere berichten lazen we dat Imtech veel contracten afsluit tegen een hogere marge met grotere partijen zoals Siemens, maar daarvoor wel een tegendienst moet bieden: een later ontvangst van betaling. Dit kan cashflowproblemen opleveren.
... Volgens Imtech was het eerdere rapport van 20 november gebaseerd op 13 veronderstellingen die nu allemaal zijn ingetrokken. ABN Amro richt zich in het nieuwe rapport op de groep als geheel en niet meer alleen op de regio Duitsland en Oost-Europa. Het bedrijf is echter van mening dat ABN Amro voor de groep het gemiddeld aantal dagen dat debiteuren nodig hebben om hun rekeningen te voldoen, bekend als days sales outstanding (DSO), nog steeds te hoog inschat. ABN Amro schat dit nu op 128, van 140 eerst, maar volgens Imtech zijn het 83 dagen. Daarbij merkt het concern uit Gouda op dat dergelijke indicatoren als DSO betekenisloos zijn als leidraad voor het management in een bedrijf als Imtech wat door projecten wordt gedreven. (Bron: Dow Jones Nieuwsdienst)
-- update 18 juni 2013, in verband met de recente fraudezaken in Duitsland en Polen publiceerde het bedrijf vandaag haar definitieve onderzoeksrapport. Over de cultuur zegt ze daarin: "Ook de bedrijfscultuur was niet optimaal en te veel gericht op goed nieuws." (Bron: DJ nieuwsdienst)
De groei die het bedrijf doormaakt zorgt voor een positief vliegwiel-effect: analisten zijn positief, het imago verbetert en dat leidt tot nieuw vertrouwen en een toename van de orderportefeuille...
Onlangs heeft Imtech de groeistrategie bijgewerkt:
Realisatie van méér toegevoegde waarde
De markt vraagt om technische dienstverleners met een ‘life cycle’ benadering gericht op verlaging van de ‘total cost of ownership’. Imtech kan dat bieden. Positieversterking in bestaande Europese markten van buildings, industry, traffic & infra Imtech heeft sterke marktposities in een groot aantal Europese landen, waaronder de Benelux, Duitsland, Oost-Europa, Nordic, de UK, Ierland en Spanje. Hier gaat Imtech verder groeien.
Positieverwerving in nieuwe Europese landen (buildings, industry, traffic & infra)
Door acquisities zal Imtech groeien in landen als Denemarken, Frankrijk, (Noord) Italië, Portugal en Turkije, alsmede in Oost-Europa en de Baltische Staten. Invulling hiervan is afhankelijk van concrete ‘opportunuties’.
Uitbreiding activiteiten Europa en op de mondiale maritieme markt
Imtech beschikt over een sterke positie op de wereldwijde maritieme markt. Tot 2015 zullen de Imtech-servicelocaties wereldwijd (nu: ruim 70 locaties voor onderhoud, service en ‘spare parts’) groeien. Daarnaast zal Imtech groeien door versterken van bestaande productielocaties in onder meer China, in de regio Singapore en Turkije en door opening van nieuwe productielocaties, bijvoorbeeld in Canada en Brazilië.
‘Key-customers’ buiten Europa volgen, onder andere naar ‘emerging markets’
‘Key customers’ zijn speciale relaties waarbij sprake is van langdurige partnerships, intensieve samenwerkingsrelaties en kennisuitwisseling. Deze klanten vragen Imtech steeds vaker zijn dienstverlening internationaal aan te bieden. Dat gaat Imtech doen.
Sterke groei van groene technologie in de markt van energy & environment
Imtech haalt een kwart van zijn opbrengsten van 4,5 miljard euro uit groene technologie in duurzame kantoren, fabrieken, stadions, datacenters en schepen, maar ook uit bio-energie, energiecentrales, energy contracting, energie-efficiency en duurzame oplossingen voor de mobiliteitsmarkt. Imtech zal daarin verder groeien, mede door acquisities.
Groei in specifieke technologiedomeinen
Extra groei wil Imtech bereiken in:
• datacenters (Imtech biedt hierin unieke technologische totaaloplossingen);
• duurzame afvalwateroplossingen (Imtech beschikt over een unieke kennis van afvalwater en afvalwaterbehandeling);
• care & cure (Imtech laat door technologie de zorg efficiënter functioneren).
Internationale groei van traffictechnologie en in ICT niches
Imtech ziet goede mogelijkheden voor internationale groei in specifieke kennisdomeinen als traffictechnologie (mondiale export van mobiliteitsoplossingen) en in bepaalde ICT-niches, bijvoorbeeld industriële software-oplossingen in ‘emerging markets’.
Stabiel Management
Imtech heeft sinds 2002 een stabiel management (RvB) die bestaat uit de personen Dr. ir. R.J.A. (René) van der Bruggen (met een achtergrond in bouwkunde en werktuigbouw) en Mr. B.R.I.M. (Boudewijn) Gerner (met een achtergrond in Rechten en MBA).
Gedurende deze periode (2003 – 2009) is ook de business focus nauwelijks aangepast en zijn de kerncompetenties redelijk intact gebleven, te zien aan de piramide die qua uiterlijk met de tijd is mee veranderd. Energy Environment zijn nu de groeimarkten.
Het bedrijf sprak in 2003 over bepaalde kernwaarden (klantgericht, financieel krachtig, ruimte voor ondernemersschap, gedreven en integer), maar deze komen in het jaarverslag van 2009 niet meer terug. Misschien is het bedrijf bezig om deze opnieuw leven in te blazen.
De belangrijkste strategische succesfactoren uit 2003 gelden ook nog steeds, belangrijk is o.a: “het gecombineerd aanbieden van de technologieën informatie- en communicatietechnologie, elektrotechniek en werktuigbouw met één aanspreekpunt voor de klant; effectieve ‘cross selling’tussen deze technologieën; ...
In 2009 is multidisciplinair iets aangescherpt tot high-tech multi-disciplinair. De kracht van Imtech zit vooral in Integratie en Totaaloplossingen.
Risico’s zijn er ook, en die zitten in de traditie van de organisatiestructuur, die uit een groot aantal werkmaatschappijen bestaan. “Bij de KvK kunt u de volledige lijst van werkmaatschappijen opvragen,” lees ik in het jaarverslag van 2009. Ook de directieraad is nog niet helemaal voorbereid op een totaal en integrale aanpak:
De directie raad bestaat uit:
- Algemeen Directeur Imtech Marine Group
- Algemeen Directeur Imtech Nordic
- Voorzitter Directie Imtech Deutschland
- Algemeen Directeur Imtech Nederland
- Algemeen Directeur Imtech Infra
- Algemeen Directeur Imtech ICT
- Directeur Personeel & Organisatie
- Algemeen Directeur Imtech Spain
- Algemeen Directeur Imtech UK
Dit laat een combinatie zien van regionale en competentiegerichte aansturing. Zolang de projecten binnen de landen blijven is dat geen probleem.
Wat verder opvalt is de grote uitstroom van medewerkers. In 2009 was dat ca. 12%, maar in de voorafgaande jaren (2007 en 2008) lag dat percentage rond de 15%. Ter vergelijking: in 2003 was de uitstroom in Nederland slecht 4%.
Achter die schijnbare rust die Imtech uitstraalt gepaard met de groei die het laat zien, spelen (onder de oppervlakte) duidelijk grotere veranderingen die niet direct zichtbaar zijn voor de leek op afstand.
-- Update 22 augustus 2012, twitter: (@beursanalist)
Nieuwe CEO #Imtech Gerard van de Aast. Is nu nog CEO Volker Wessels. Bouwer met IT achtergrond.
-- Update 13 december 2012:Imtech reageert voor het eerst op een individueel analistenrapport, in dit geval van de ABN omtrent mogelijke cashflowproblemen met haar Duitse vestigingen. In eerdere berichten lazen we dat Imtech veel contracten afsluit tegen een hogere marge met grotere partijen zoals Siemens, maar daarvoor wel een tegendienst moet bieden: een later ontvangst van betaling. Dit kan cashflowproblemen opleveren.
... Volgens Imtech was het eerdere rapport van 20 november gebaseerd op 13 veronderstellingen die nu allemaal zijn ingetrokken. ABN Amro richt zich in het nieuwe rapport op de groep als geheel en niet meer alleen op de regio Duitsland en Oost-Europa. Het bedrijf is echter van mening dat ABN Amro voor de groep het gemiddeld aantal dagen dat debiteuren nodig hebben om hun rekeningen te voldoen, bekend als days sales outstanding (DSO), nog steeds te hoog inschat. ABN Amro schat dit nu op 128, van 140 eerst, maar volgens Imtech zijn het 83 dagen. Daarbij merkt het concern uit Gouda op dat dergelijke indicatoren als DSO betekenisloos zijn als leidraad voor het management in een bedrijf als Imtech wat door projecten wordt gedreven. (Bron: Dow Jones Nieuwsdienst)
-- update 18 juni 2013, in verband met de recente fraudezaken in Duitsland en Polen publiceerde het bedrijf vandaag haar definitieve onderzoeksrapport. Over de cultuur zegt ze daarin: "Ook de bedrijfscultuur was niet optimaal en te veel gericht op goed nieuws." (Bron: DJ nieuwsdienst)
Reacties