Rusland 2018

Behoorlijke negatieve berichten over Rusland en de FIFA: "beiden corrupt dus dat is een logische keuze," meende ik te horen.

Ik ben er een keer geweest en ik ben geneigd om er aan toe te voegen: nooit meer (maar dat behoeft wel een uitleg). Het was in ieder geval een hele ervaring, die begon met een lange periode van onzekerheid of de reis en het project wel door zou gaan, want ik zat met mijn bedrijfsformule bij de laatste .X. om uitgenodigd te worden voor het geven van een presentatie aan een voetbalclub in Moskou.

Vervolgens kwam de visum-aanvraag. Daar ging ongeveer alles fout wat er maar fout kon gaan. Toen ik eindelijk mijn visum in ontvangst had gekregen, zag ik dat het een dag te laat in zou gaan, en dus niet overeenkwam met mijn vliegticket. Ik waagde de gok, want het Russische consulaat in Madrid kon niets meer doen en het ticket veranderen was ook niet eenvoudig.
Via Oostenrijk vloog ik naar Moscow waar ik in juli 2007 aankwam. Op het vliegveld aangekomen zag ik de norse blik van de douanebeambte en op basis van dat profiel schatte ik in dat de doorgang wel eens moeilijk zou kunnen gaan worden...

------------- zaterdag 4 december, kijkend naar P& W op BVN -------------
Bij Pauw & Witteman waren er twee gasten die commentaar gaven op de diplomatieke overwinning van Rusland: Mediaondernemer Yves Gijrath... organiseert wereldwijd de Miljonair Fairs en sinds 2004 ook in Rusland. De andere gast was Oud-staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans, hij werkte jarenlang als diplomaat in Rusland.
-------------------------------------------------------------------------

Vervolg.

...over de FIFA (23 november 2011)
De Zwitserse professor Mark Pieth staat voor de zware taak de wereldvoetbalbond FIFA te hervormen. De 58-jarige Pieth, als criminoloog werkzaam op de universiteit van Basel, is aangesteld als hoofd van het onafhankelijke comité dat met plannen moet komen om de FIFA transparanter en betrouwbaarder te maken. ... De FIFA heeft de laatste jaren regelmatig te maken gehad met omkoopschandalen en affaires rond toewijzing van WK's.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?