Scheringa (is geen partij) tegen DNB


Ondanks al dat getwitter wordt de wereld niet slimmer. Dat is mijn stelling.
Maar daar gaat het niet over. Toch heb ik door twitter nieuwe mensen gevonden. Vandaag heb ik naar #PenW gekeken omdat iemand vanuit twitter vertelde dat zij daar aanwezig zou zijn.
Ik begrijp nu dat het een politiek strateeg is die nu eerder de rol van politiek-activist lijkt aan te nemen. Zulke productieve verschuivingen zijn niet zonder risico...

De schrijfster van het boek "Project Homerus" over de ondergang van DSB vertelde bij #PenW over de aanklacht die Scheringa ging neerleggen en hoe zij daar overdacht; ik kreeg de indruk dat zij vond dat Scheringa gelijk heeft. De politiek activiste was aan het woord en niet de onafhankelijke schrijver.

Maar hoe weet ik of Scheringa met zijn aangifte tegen de DNB gelijk gaat krijgen? Moet ik nu juist (extra) respect hebben voor Scheringa of niet? Of laat hij me onverschillig... of maakt hij het erger omdat hij niet tegen zijn verlies kan? Dat zijn op dit moment de vragen die me bezighouden.

Over de ondergang van DSB denk (of geloof) ik het volgende:
Ik acht het aannemelijk dat de DNB - als schoothondje van de traditionele banken in Nederland, de DSB een zetje in de verkeerde richting heeft gegeven.

Goed. Maar dan wat nog? Zou DSB zonder dat zetje en de duw van Lakeman toch niet failliet gegaan zijn?

Ik vind persoonlijk de DSB te vergelijken met Icesave. Soortgelijke instellingen die te makkelijk dachten dat ze met een positief economisch klimaat een nieuwe business naar zich zouden kunnen toetrekken. Hoeveel succesvolle managers wilde ook niet op het laatste moment nog even op deze rijdende trein meeliften?

Het zou beter geweest zijn voor Nederland als er een DSB en een Icesave waren gebleven. Ik denk dat we die diversiteit net zo nodig hebben als destijds Fortuyn en de jongen met het Havo-diploma uit Venlo nu. Die jongen die wordt uitgelachen door de intellectueel die geschiedenis gestudeerd heeft in Utrecht... Het is goed voor de diversiteit en het traditionele netwerk in Nederland, het traditionele bankennetwerk, mag wel wakker geschud worden.

Maar de tijden veranderen zo snel en terwijl we praten is het al weer een jaar geleden dat de DSB failliet is gegaan. De traditionele banken zijn overeind gebleven. SNS heeft het nog moeilijk, maar in het algemeen werkt alles naar behoren.

Wat hebben we nu geleerd? Volgens mij niets. De volgende keer gaat het op een detailpunt weer (bijna) fout. Mensen leren niet. Het enthousiasme van twitter ten spijt.

Maar het ging om de figuur Scheringa. Wat moet ik nu van hem denken. Zonder dat ik al die boeken heb gelezen?

Enige jaren geleden reed ik in de auto in Nederland met de radio aan. Daarop hoorde ik een interview met Scheringa. De interviewer vroeg zich af waar dat succes nu vandaan kwam. En toen vertelde - ik hoop dat ik me niet vergis, want ik kan dit detail nergens meer terugvinden op het internet - toen vertelde Dirk:
"mijn ouders (of voorouders) waren boeren en werkten hard, en dat harde werken heb ik van hen overgenomen. Maar alleen met hard werken kom je er niet. Ik heb ook geleerd dat ze op de markt stonden en dat je de producten moet verkopen. De marktkoopman is even zo noodzakelijk..."
Dat fragment uit het interview is me altijd bijgebleven. Succes komt nooit door Ć©Ć©n enkele variabele. Er liggen altijd meerdere zaken aan ten grondslag. Niet alleen hard werken, maar ook weten hoe je de dingen moet verkopen.

Zo zie ik DSB en Scheringa. Ik heb respect voor wat hij heeft opgebouwd in een intellectueel Nederland waar het je niet makkelijk gemaakt wordt. Maar soms denk ik dat de marktkoopman in hem te veel op de voorgrond is gekomen ten koste van de (eerlijke) harde werker.

Als hij de DNB aanklaagt "voor die 7000" gedupeerden, dan denk ik dat de marktkoopman aan het woord is. Diezelfde marktkoopman heeft gezorgd dat er een positief boek Project Homerus over zijn DSB is geschreven.
Laten die 7000 man (m/v) nu maar eens net als de "ex-icesavers" hun les leren en hun verlies nemen. De aanklacht tegen de DNB zou betekenen dat de rol van dat schoothondje bovenwater gaat komen. En dat gelooft natuurlijk niemand. Dan kennen ze de kracht van de heersende macht nog niet. Maar dromen mag altijd... Ze is het tenslotte ook allemaal begonnen.

-- 31 januari 2024. Oorspronkelijke foto bestaat niet meer op de site van refdag.nl, deze foto is van 2012. Of het eerherstel gekomen is, is nog niet duidelijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?