Wat weten we na FF: (De) mens = massa

 Het faillissement van FTX (FF) geeft ons weer heel wat informatie. Nieuwe systemen en oplossingen lijden vaak onder kinderziektes en als iets toch een groot succes is dan zit er niet zelden een vertrouwenskwestie bij.

Los van alle details omtrent deze Crypto Exchange, na Binance een van de grootste meen ik, valt mij dit detail het meeste op, en dat geeft mij het meeste inzicht in hoe mensen zijn, en doen.

De Mens = Massa. 

Dat hele idee van BTC, blockchain en Fintech was om het oude centrale gecontroleerde systemen niet te vertrouwen waren. Men kan met Peer-to-peer netwerken alle centrale organisaties omzeilen en dat geeft veel meer vertrouwen. je houd dit bitcoin gewoon thuis aan, in je portemonnee (wallet).

Maar dan komt de exchange en bij de val ervan blijkt dat al die leden van crypto's toch weer centraal hun muntjes opslaan?

Nieuwe wijn in oude zakken, denk ik dan, of hoe weinig vernieuwend is het allemaal echt. of gewoon, werkt dat blockchain en alles wel zoals de theorie stelt? Of de crypto's. Ik ben als oudere jongere natuurlijk niet bekend en niet enthousiast vanaf day 1, sceptisch en dan volg ik met extra interesse dit soort ontwikkelingen.

Nieuw of oud geld heeft alles met vertrouwen te maken.

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?