Employee to entrepreneur (Steve Glaveski)

How to earn your freedom and do work that matters. 

Van werknemer naar ondernemer, is alleen al qua titel interessant. Wil iedereen niet meer vrijheid (verdient niet iedereen meer vrijheid?) en wil niet iedereen werk doen "dat er toe doet?"

1. leer je aanpassen aan veranderingen, is fundamenteel in onze moderne wereld.

Terwijl de technologie zich via de Moore's wet snel ontwikkelt, lopen organisaties en hun cultuur achter de feiten aan, met overmatig plannen, onnodige meetings, kantoorpolitiek en budgetpraktijken. En het is dan ook geen verwondering dat veel werknemers ontevreden zijn met hun baan. Ondernemers daarentegen zijn goed gepositioneerd in deze economische en sociale veranderingen. De freelance economy is sinds 2014 drie keer harder gegroeid dan de jobmarkt. Dus leren omgaan met veranderingen is fundamenteel voor ondernemerschap.

2. Omarm falen en discomfort want dat zijn de drijvers van groei. Het verschil tussen een fixed en een growth-mindset is hier essentieel. Bij een growth-mindset kan je altijd iets nieuws leren, als je maar wilt. Frustratie en discomfort horen bij het leerproces, maar doorzetten en geloof in jezelf zorgt ervoor dat je op koers blijft. Ondernemen is geen sprintwedstrijd maar een marathon.

3. Begrijp je motieven alvorens je een ondernemingsreis start. Je hebt intrinsieke motivatie nodig en een doel, of purpose om door te kunnen blijven gaan in moeilijke tijden. Om je echte motieven te vinden kan je de auteurs' vijf-F-model gebruiken: Freedom, Financial independence, Fulfillment, Fitness en Friends & family.

4. Verzamelen en verbinden van ideeën: dat is het fundament van ondernemerschap. First  Principles Thinking. Daarmee ontleedt je producten tot hun essentie en bouw je met de delen nieuwe toepassingen.

5. Test je propositie voordat je je idee verder uitwerkt. Probeer klant motieven te achterhalen  met open eind vragen om zo hun wensen en nodigheden te vinden.

6. Je tijd is kostbaar. Houd je focus beperkt en verwijder afleidingen. Hoe kom je erachter welke taak waardevol is? Leer smarter te werken, niet langer!

Even een eigen feedback. Punt 1: leer je aanpassen aan veranderingen. Was dat in mijn tijd (ca. 20 jaar terug) anders? Misschien wat minder dan nu, de technologische veranderingen gaan hard. Maar sociaal en maatschappelijk mogelijk wat minder. Heb ik dit bereikt, of ben ik te weinig flexibel geweest? ik doe wel aan bloggen, maar niet aan twitter of facebook of andere media. In die zin ben ik niet meegegaan met de tijd..

2. Falen. Ja dat heb ik denk ik wel redelijk "gedaan." Sterker nog ik faal nog steeds. Net weer een boek geschreven dat weinig aandacht krijgt.
3. Begreep ik mijn motieven. Purpose? Ja wel degelijk. Ik wilde een nieuwe consultancy-formule in de markt zetten en online advies. In die tijd, 20 jaar terug ver voor de troepen uitlopend. Consultancy was nog: u vraagt wij draaien, ik wilde een uniforme methode. Motief: Ik was anders en dus moet ik dat onderscheid met de rest ook bij andere zien uit te leggen.
4. Fundamenteel ondernemerschap? In mijn wereld: modellen en deze laten aansluiten op modules die al te vinden zijn in de markt... Heb ik te weinig gedaan. Fundamenteel ondernemerschap was te weinig aan mij besteed mogelijk.
5. Testen? Misschien heb ik dat wel te veel gedaan.
6. Time = money. Focus. Ook hier ben ik mogelijk te breed bezig geweest...
Terugkijkend van employee tot ondernemer: dat is toch lastiger dan je denkt. Ergens zit er vooral in NL nog de ZZP'er tussen die meerdere employs moet hebben, als een soort tussenoplossing. Mijn advies aan nieuwe ondernemers, blijf zolang mogelijk werknemer, en let op je vaste inkomsten.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?