Economische thema's op professioneel niveau

Een kosten-baten-analyse is misschien wel de bekendste toepassing van het economisch denken in de economie of samenleving. Eenvoudig en voor iedereen toegankelijk. Maar er zijn meer thema's waarmee je een onderwerp economisch kunt fileren.

B.v. bij coaching. De factor economie 

De factor economie biedt een meer economische analyse van het fenomeen coaching. De economie is de laatste decennia sterk veranderd, en juist een historische blik op de ontwikkeling van de economie kan helpen om de coach in de economie beter te begrijpen.

Dan biedt de economie als theoretisch kader de nodige hulpmiddelen voor analyse. Belangrijk daarbij is het concept van competitief voordeel. De coach heeft een rol in het economisch proces die samenhangt met andere rollen. Vraag en aanbod zijn factoren die meer algemeen van belang zijn. Aanbod factoren spelen een rol bij een bepaalde ontwikkeling in de economie, maar met het aanbod kan ook een vraag gecreƫerd worden in de economie. Hier spelen ook structurele ontwikkelingen en meer conjuncturele ontwikkelingen een rol. In hoeverre is de coach vooruitlopend op de economische cyclus of juist meer na-ijlend?

Op macro niveau – waarvoor een apart hoofdstuk is gereserveerd – komt de vraag naar voren hoe coaching als aggregatie en sector zijn rol vindt in de economie. Maar ook de toekomst. Welke ontwikkelingen doen zich voor en hoe kan de professional hier mee om leren gaan. Artificial Intelligence (AI) is hier een belangrijk thema. De econoom en de economie gaat om verschillende thema's waarvan sommige ook op professioneel niveau een rol spelen..

Zoals:

INVESTEREN (versus AFSCHRIJVEN)

Investeren gaat over ergens voor kiezen, positie nemen, kosten-en-baten afwegend geld zetten op een idee of toekomst. Het gaat ook vraag en aanbod. Waarin investeert men, zou je als vraag kunnen zien, terwijl de markt andere zaken vragen? Wat wil de markt, of klant...

RUIMTE. Gaat o.a. over dat mythische gat in de markt. Die zijn er natuurlijk en de oprichting van een universiteit wanneer de gevestigde orde al lang en breed positie heeft genomen kijkt verbijsterd toe. Dit keer gaat het niet over een professional, maar het idee is hetzelfde: ondernemen, ruimte innemen, omgaan met schaarste en onderhandelen. Het idee van ruimte komt uit de architectuurwereld. Een econoom gaat anders om met het begrip ruimte dan een architect.

MARKETING: Niemand kan zonder marketing, bedrijven niet en professionals niet en ondernemers zeker niet. 

Een econoom moet net als een bedrijf of andere professional een imago opbouwen. Men moet weten waar je te vinden bent, en dat kan door een keer flink stelling te nemen, zodat je alle media haalt. Dat gebeurde bij deze econoom, die van af het begin aan loyaal is gebleven bij zijn specifieke deel in het vakgebied.

BIJZONDER. Er is een verschil tussen bijzonder en gewoon hoogleraar. Dat heeft o.a. met de positie in het veld te maken. De een staat dichter bij de theorie, de ander dichter bij de praktijk. 

ONDERNEMERSCHAP. 

Ondernemen gaat o.a. over risico nemen (naast innovatie).

Ondernemerschap en ondernemen is een divergerend proces.  

SCHAARSTE. Zou je kunnen zien als gemis. Iets dat je als professional moet compenseren. Schaarse middelen... Creatief zijn.

... Hier ontbreekt het nodige aan. Het is een lijstje die ik gebruikt heb voor mijn boek over de econoom. Wat me opviel, toen was dat men wel over investeren praat, maar veel minder over afschrijven. Beiden staan niet los van elkaar. De economie groeit weliswaar maar niet zonder dat soms hele sectoren verdwijnen. In vergelijking met professionele kennis en leren zal ieder van ons tijd moeten investeren in opbouw van kennis en kennissen, maar ook delen van die kennis en dat netwerk moeten afschrijven...

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?