Vloeken als indicator van de tijdgeest?

EEN

 Het is OK om te vloeken zegt ... want Jezus deed dat ook... Dominee Michael Land, zei dat de kerk moest moderniseren, zelfs als dat betekende dat er taal moest worden gebruikt die wenkbrauwen zou doen fronsen. Hij gaf zelfs toe dat hij het K-woord gebruikte terwijl hij zijn witte kraag droeg nadat hij betrokken was geraakt bij een verkeersongeval met een andere bestuurder.

De dominee, die jarenlang in East End in Londen heeft gewerkt, beweerde dat Jezus regelmatig vloekte en drong er bij kerkgangers op aan "hem niet op een voetstuk te plaatsen".

Hij zei: “De kerk moet meer streetwise zijn en de taal gebruiken die de meeste mensen tegenwoordig gebruiken.

“Mensen bekijken Jezus door een getinte bril en plaatsen hem op een voetstuk. 

“De realiteit is dat hij arm was, geen echte opleiding had en noch verbroederde met FarizeeĆ«n noch met geleerden.

"De mensen van vandaag zouden waarschijnlijk behoorlijk geschrokken zijn van de taal die hij destijds gebruikte."

De normaal gesproken zacht gesproken dominee leerde hard praten tijdens 28 jaar prediken in East End - de thuisbasis van de meest beruchte gangsters van Groot-Brittanniƫ, de Kray Twins in de jaren vijftig en zestig. De heer Land, die zou proberen om drugsverslaafden en gangsters in zijn Walthamstow-parochie te bekeren, vertelde hoe hij ooit zijn geduld verloor op de weg.

"Iemand stopte voor me, dus ik liet op mijn toeter klinken", zei hij. “De chauffeur stapte uit zijn auto en kwam naar me toe.

"Ik draaide mijn raam naar beneden en zei: 'Waarom leer je niet rijden'. Hij liep gewoon weg. Ik denk niet dat hij het kon geloven.

“Ik heb mijn kraag niet afgedaan, waarom zou ik? Ik deed het toen en ik zou het opnieuw doen.

“Ik ben niet bang om het te vertellen hoe het is, ook al betekent dat vloeken.

“De kerk moet moderniseren en dat betekent meegaan met de taaltrends.”

Mr Land verhuisde twee jaar geleden uit Walthamstow en predikt nu regelmatig in de St Mary's Church in het rustige dorpje Burghill, Herefordshire.

Leden van zijn Church of England-gemeente in Burghill waren gisteren geschokt door zijn opmerkingen en zeiden dat ze meer aandacht zouden besteden aan zijn preken.

Een vrouw van in de tachtig, die niet met naam genoemd wilde worden, zei: “Ik moet zeggen dat ik meer dan een beetje verbaasd ben. 'Dominee Land neemt af en toe een dienst en ik heb hem nog nooit op een van hen horen vloeken, maar misschien moet ik de volgende keer beter luisteren. Ik zou me ongemakkelijk voelen als hij tijdens zijn preken begon uit te sloven en te verblinden.”

Een andere kerkganger, Mark Paul, een 38-jarige bouwinspecteur uit Worcester, steunde de dominee echter.

Hij zei: “Is het controversieel om te zeggen? Ja, maar ik ben het eens met alles wat de dominee zegt.

"Te lang heeft de kerk dit beeld van iets pluizigs en vreemds met zich meegedragen, terwijl het in werkelijkheid zanderig en echt is en vloeken daar deel van uitmaakt."

Mr Land erkende overeenkomsten tussen hem en het personage in de nieuwe BBC2-serie Rev, waarin Tom Hollander de hoofdrol speelt als een dominee die regelmatig vloekt.

"Ik kan me echt identificeren met het personage in Rev", zegt meneer Land, die drie volwassen zonen heeft en samenwoont met zijn vrouw,

"Alleen omdat ik een dominee ben, ben ik geen zachte tactiek."

Nu hij zich aanpast aan het leven op het platteland, voegde hij eraan toe: “Het is hier heel anders, je hoeft er niet aan te denken om deuren op slot te doen.

'Als je de pastorie in Walthamstow open had gelaten, zou hij zijn gestript.'

In reactie op de opmerkingen van de heer Land stopte een woordvoerder van de Kerk van Engeland met het goedkeuren van vloeken door geestelijken.

Hij zei: “Predikanten van de Church of England zijn meestal erg goed in het reageren op de situaties waarin ze zich bevinden en waarin ze leven.

“Een achtergestelde parochie in de binnenstad heeft een heel andere benadering nodig dan iemand die in een zeer landelijk gebied werkt. Maar in beide situaties kan het zijn dat af en toe krachtige woorden nodig zijn, en hoewel we geestelijken niet zouden aanmoedigen om te vloeken, moeten we allemaal bedenken dat ook zij maar mensen zijn.”

(Bron: https://www.express.co.uk/news/uk/190232/It-s-OK-to-swear-says-F-word-vicar-because-Jesus-did)

TWEE 

Vloeken wordt meestal beschouwd als gewoon luie taal of een beledigend gebrek aan beleefdheid. Maar zoals Emma Byrne laat zien in haar boek Swearing Is Good for You: The Amazing Science of Bad Language, onthult nieuw onderzoek dat godslastering veel positieve deugden heeft, van het bevorderen van vertrouwen en teamwerk op kantoor tot het vergroten van onze tolerantie voor pijn.

Toen National Geographic Byrne bij haar thuis in Londen inhaalde, legde ze uit waarom mensen niet de enige primaten zijn die kunnen vloeken en waarom, hoewel vrouwen tegenwoordig meer vloeken dan voorheen, het door velen nog steeds als 'onvrouwelijk' wordt beschouwd.

Je schrijft: "Ik was een zekere trots op mijn talent voor kleurrijk en goed getimed vloeken." Vertel ons over uw relatie met grof taalgebruik, en in welke zin is het goed voor ons?
Mijn eerste herinnering dat ik werd gestraft voor vloeken, was dat ik mijn kleine broertje een vierletterig woord noemde, twat, waarvan ik dacht dat het een vreemde uitspraak van het woord twit was. Ik moet toen ongeveer acht zijn geweest; mijn broer zat nog op de kleuterschool. Mijn moeder verstijfde en bond me toen om mijn oor. Dat deed me beseffen dat sommige woorden aanzienlijk meer kracht hadden dan andere, en dat alleen de verschuiving in een klinker voldoende was om de emotionele impact van een woord volledig te veranderen.

Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar dingen waarvan mij is verteld dat ik er niet in geĆÆnteresseerd ben, en daarom kwam ik voor mijn carriĆØre terecht in een vrij door mannen gedomineerd gebied van kunstmatige intelligentie. Er is een zekere vloek in mijn persoonlijkheid die betekent dat zodra iemand zegt: "Nee, dat is niets voor jou", ik er absoluut van moet weten.

Mijn relatie met vloeken is daar zeker een voorbeeld van. Ik heb de neiging om het te gebruiken als een manier om mezelf te markeren als meer zoals mijn mannelijke collega's, zoals het hebben van praktische kennis van de buitenspelregel in het voetbal. Het is een goede manier om ervoor te zorgen dat ik niet wordt gezien als deze rare, andere persoon, gebaseerd op mijn geslacht.
Er komt geweldig onderzoek uit Australiƫ en Nieuw-Zeeland, wat misschien niet verrassend is, dat zegt dat schertsend geweld, vooral vloeken onder vrienden, een sterk signaal is van de mate van vertrouwen die die vrienden delen. Als je kijkt naar de transcripties van deze casestudy's van effectieve teams in sectoren als productie en IT, hebben degenen die grappen met elkaar kunnen maken op manieren die in strijd zijn met beleefde spraak, waaronder veel vloeken, de neiging te melden dat ze elkaar meer vertrouwen .

Een van de redenen waarom er waarschijnlijk zo'n sterke correlatie is, is dat vloeken zo'n emotionele impact heeft. Je laat zien dat je een uitgekiende theory of mind hebt over de persoon met wie je praat, en dat je hebt ontdekt waar de grens ligt tussen schokkend genoeg zijn om ze te laten giechelen of te merken dat je het hebt gebruikt, maar niet zo schokkend dat ze dodelijk beledigd zullen zijn. Dat is een moeilijk doelwit om precies in de roos te raken. Het gebruik van scheldwoorden die geschikt zijn voor die persoon laat zien hoe goed je ze kent; en hoe goed je hun mentale model begrijpt.

(bron: https://www.nationalgeographic.com/science/article/science-swearing-profanity-curse-emma-byrne)

-- aug 2022:
Vloeken helpt verdorie tegen de pijn | VRT NWS: nieuws, 17 juli 2009. Wie zich pijn doet, kan daarbij beter maar eens een welgemeende "verdomme", "miljaar" of "shit" ten gehore brengen. Vloeken verzacht immers de pijn, zo is gebleken uit een Brits onderzoek. vr 17 jul 2009 11:48. Onderzoekers van een Britse universiteit vroegen zich af of vloeken de pijn verzacht, geen ...



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?