De missie van het LSR: kwaliteit

Het doel van het LSR is om mensen met een beperking en mensen die gebruik maken van hulp-, zorg- en/of dienstverlenende organisaties, zeggenschap te geven over aspecten van hun leven. Het gaat daarbij om zorg en ondersteuning, wonen, vrije tijd, werk en andere vormen van dagbesteding. En om de kwaliteit van zorg, poliklinische en klinische behandeling, wonen en welzijn te verbeteren.

 Onlangs... Ok, eergisteren kwam ik geheel onverwacht met deze organisatie in aanraking die de kwaliteitsverbetering van de zorg tot missie heeft. Dan kan je niks fout doen, denk je dan al snel. Want wie wil nu niet de kwaliteit verbeteren?

Een cliƫntenvertrouwenspersoon voor de Wet zorg en dwang stelde zich voor

Ik begrijp dat ... vanuit de zorginstelling 1x per week op bezoek mag bij ... Ik begrijp ook dat ... [EN] Doordat ... heeft .... 

Ze wilde een gesprek voeren. Over deze hulpvraag.

Ik heb het overleg afgehouden, omdat ik de fundamenten niet vind kloppen. Je moet als vertrouwenspersoon neutraal staat tegenover elke vraag, en dat is de CVP blijkens haar entree zeker niet. Dus verwacht ik ook niets van een gesprek.

Maar veel belangrijk, wat betekent kwaliteit in de zorg? Of algemeen. Wat is kwaliteit? Daar zijn hele methodieken voor ontwikkeld. Het is een prachtig werkgebied. Maar hoe meet je het.

Wat ik weet van de Client is dat ze:

  • dat ze regels omtrent mondkapje dragen negeert.
  • al 12 maanden de dienstverlening saboteert, waar het LSR meer medezeggenschap voor bemiddelt. 
  • ze ernstig ziek is.

Meer contact met ... vind ik persoonlijk niet verstandig. Door alle varieteit aan contacten van de Client ben ik bang dat ze een virus meeneemt en daarmee DE KWALITEIT kan verlagen beneden een critisch niveau.  

Maar goed. Een intermediair die kwaliteit in haar missie draagt is zich van geen kwaad bewust. Iedereen heeft een verdediging nodig. En vertegenwoordiging.

Typisch een geval van Nederlandse cultuur. Medezeggenschap. Alles geinstitutionaliseerd. Mensen praten alleen nog met elkaar via een loket of bemiddellaar, of via de Rijdende Rechter. De Client regelt alles zelf, houdt zich - per definitie - niet aan de regels, maar zoekt hulp voor haar "cause." En in grote delen van de Nederlandse cultuur geldt nog, Moet Kunnen. Ik sta altijd open voor overleg, maar het liefst zonder tussenkomst van een agent die de kwaliteit van het gesprek in de gaten houdt.

Op zich dapper. En er is altijd wel een organisatie te vinden die deze client steunt. Ik vind deze client niet typisch een zwakkere in de samenleving. Ja, ze is ziek, maar ze vecht voor haar vrijheid en gerechtigheid. Als een leeuw.

Helaas is ze door haar ziekte, de band met de realiteit verloren. Ze denkt dat ze een betere verzorger is dan de verplegers en verzorgers,... En helaas weet ik dat dit een illusie is, die uit haar ziektebeeld voortkomt. 

De taak van het LSR is dan ook niet eenvoudig. Ze zeggen wel dat juristen qua organisatie het meest begaan zijn met uitzonderingen. Voor een jurist is er geen algemene regel. Alles is jurisprudentie. Zo is het met kwaliteit misschien ook wel. Er is geen definitie van kwaliteit. Het LSR heeft haar eigen definitie, missie en aanpak, en die heb ik ook als ook deze client. En we streven allemaal kwaliteit na. En we liggen allemaal met elkaar in conflict. Dat is wel bijzonder.

Twaalf maanden geleden mocht deze client meer op bezoek komen dan nu, en waar ze nu de LSR voor in heeft geschakeld, omdat opnieuw te bewerkstelligen. Maar in die tijd is veel veranderd. Niet zelden eindigt een conflict met deze Client met de tussenkomst van de politie. Dat is ook kwaliteit. Of het ontbreken ervan. Maar hoe leg je dat uit aan een ambtenaar van het LSR.


Ik dacht dat mijn mailtje voldoende was om te laten zien dat ze de zaak zou moeten laten rusten:

Dag mevrouw ...,

Helaas ben ik niet beschikbaar voor een dergelijk telefonisch overleg. Uw inleidende e-mail is zo partijdig en subjectief dat ik me sterk afvraag of u weet wat er allemaal aan de hand is, met mijn zus en met mijn moeder. 

Met vriendelijke groet,

Maar een week later gebeurt er dit:

Het is onmogelijk dat mijn moeder zelf gebeld heeft. Alleen een wonder zou dat mogelijk hebben gemaakt. Was het mijn manipulerende zus? Ligt voor de hand. Maar weten ze daar bij het LSR niet dat mijn zus een gevaar voor mijn moeder is? En is het ethisch - over kwaliteit gesproken - dat mijn moeder met ene longontsteking moet rusten, heel veel rust nodig heeft, en dan dat er iemand langs komt van het LSR, om te vragen of haar dochter meer op bezoek mag komen? De laatste keer dat mijn moeder mijn zus op bezoek kreeg, zei ze: "nee, jij bent mijn dochter niet," zo vertelde mijn zus behoorlijk aangedaan.

Maar los van ethiek, vind ik het onverantwoordelijk dat een wildvreemde vrouw, "Advocaat" mijn moeder die nog niet gevaccineerd is, kan besmetten. Als dat ook bij de missie van het LSR hoort, dan vrees ik het ergste. Hopelijk stopt dit. Maar soms denk ik dat een geesteszieke zus minder gevaar voor de samenleving oplevert dan mensen die hun "volle" verstand nog hebben...

--
Ook bijzonder: "Verzonden vanaf mijn GAlaxy," dat is ook kwaliteit. Even vanaf een terrasje nog even een mailtje sturen, voordat het weekend aanbreekt.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?