A-b-c van de missie

 Waarom doe ik de dingen die ik doe? Wat is mijn missie? In het boek .... (ik weet niet meer welk)  vond ik deze oefening, maak een a-b-c-tje van termen die je veel gebruikt en waarmee je je missie tot uitdrukking kan brengen, ik begon enthousiast: 


A. aandacht, actief zijn, assessment. Je begint een "onderneming" in de zin van iets dat je doet met een bepaald doel, omdat je aandacht voor iets wilt.

B. Bewust zijn. Zelfbewust zijn is nodig om te groeien. Ik heb geworsteld met mijn eigen ontwikkeling en bewustwording was daarin een belangrijke factor. Daarmee wil ik mensen helpen...

C. Cognitief bezig zijn. In deze wereld van kennis-intensiviteit probeer ik bij te dragen aan de cognitieve wedloop door kennis op een andere manier te presenteren. Eenvoudiger, via een model (M).

D. Doen en Denken. [hier kom ik al in de knoop, want wat is nu belangrijker? Doen of Denken?]

.. [misschien maak ik het lijstje toch een keer af..]

Zo begon ik, en zo maakte ik het niet af. Ik twijfel zeer sterk of het formuleren van een missie wil zin heeft. Natuurlijk bedrijven moeten daar aandacht aan besteden, maar zijn er voldoende missiestatements voor de professionals op deze wereld?

--

Om iets abstracts als een missie te begrijpen vond ik dit voorbeeld. "Als een der laatste oorlogsoverlevenden voel ik een plicht ervan te getuigen," zegt Evelyn Askolovitsch-Sulzbach, over Bergen-Belsen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?