(N)ergens bijhoren (2)

Waar horen we allemaal niet bij? Meer of minder Officieel? 

Zo ben ik ouder, vader, zoon van, broer, een heel familienetwerk zit om me heen. Onzichtbaar maar het is er toch. Je familienaam is wel het meest bekende symbool van ergens bijhoren. 

Dan ben je je baan, hoor je nog wel eens. Of student, op de universiteit kan je bij een studievereniging aansluiten, sporters horen bij een club, en wanneer je jong bent of net begint zijn die clubs niet zo aanzienrijk, maar een club als Ajax of Bayern, geeft ook status.

Na je achtiende mag je stemmen en dan hoor je bij het fenomeen kiezer. Al dan niet lid van een politieke partij, hoor je toch ergens bij. Wat eer een VVD'er dan een Groenlinkser. VRoeger was er de boerenpartij, nu is er oiets als Denk. De partijen groeien en bewegen mee met de tijd.

Iedereen hoort bij een generatie al is dat al minder stringent. Ik zou niet weten welke generatie precies. Boomers? Of de verloren generatie, maar er is niet één duidelijk omlijnde definitie van elke generatie. 

Zelfstandigen horen bij de groep ZZP'ers. Professionals die voor een bedrijf werken horen automatisch bij hun werk, zijn al dan niet aangesloten bij een vakbond, of andere professionale groepering, en ondernemers zijn een categorie op zichzelf. En elke professional hoort bij de bloedgroep van professionals, de auteur bij auteurs, schilder bij schilders, architect bij architecten, etc.

Economen zijn onder te verdelen in stromingen, en waarschijnlijk geldt dit voor alle academici. Binnen het vakgebied geschiedenis zal er ook wel een indeling zijn. Psychologen zijn of aanhangers van behaviorisme, cognitivisten, etc, je bent bijna nooit neutraal.

En zelfs de Lone-Wolfs horen bij de club van einzelgängers. Dan zijn er de feministen, de Incels, activisten op allerlei vlakken, en de diverse officiele netwerken, zoals de rotory-clubs van deze wereld. Bilderberg. Aangelsoten bij LInkedIn of juist niet, FAcebook-gebruiker of juist niet...

Het is haast onmogelijk om niet ergens bij te horen.

Ik ben bijvoorbeeld Nederlander. Maar ik ben ook Expat, of geëmigreerd. Dus ik hoor niet bij de Nederlandse Ingezetenen, daar begint al een verschil. Ik hoor er wel bij, maar ook weer niet helemaal. Ik mag niet (overal voor) stemmen bijvoorbeeld.

...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?