(N)Ergens bijhoren (1)

 Beste, 


Uiteindelijk laat ik het zo als het is.

Natuurlijk ben ook ik gevoelig voor de druk van buiten, en wil ik ook ergens bij horen. Opgenomen worden in Managementboek is natuurlijk aardig los van of je boek daarmee ook beter verkoopt. Maar kunnen pronken met "daar zit ik ook," of "daar hoor ik ook bij" is waar menigeen het voor doet.

Dan is er nog het feit dat Philip ook uit Schiedam komt, of dat MB er zit, want daar heb ik wel een speciale band mee, wanneer je er zo lang gewoond hebt.

Maar goed, niet iedereen kan meedoen en precies daarbij horen waar hij of zij precies wil. En de impliciete keuze voor Amazon is in dit geval tegen de Nederlandse boekhandel.

Eerder schreef ik al dat het toch op een bepaalde manier pijn doet wanneer je boek niet gelezen wordt, en dat sommigen je zelfs geen schrijver noemen.

Maar aan de andere kant heeft het ook zo zijn voordelen. Je krijgt geen kritiek en je kan in je eigen tempo doorschrijven, gewoon omdat je dat van nature doet, en niet omdat iemand het moet lezen. Ik schrijf voor mezelf, las ik in een boek van Jan Pen. Ik kan me niet met hem vergelijken, zoals je doet binnen een competitie, maar hij is wel een voorbeeld voor me. Symbolisch ook: Jan.. Pen.

Dus ik vind het prima zo. Dan maar niet bij managementboek

En wanneer je dan zo hebt gedacht, sta je ook opeens een stuk neutraler tegenover de criteria van jullie bedrijf. Die 45% korting die vind ik nog tot daar en toe. Het is wel veel en je zou het asociaal kapitalisme kunnen noemen, maar schrijvers zijn niks zonder een publiek, dus ze moeten wel. Als het kan, in deze wereld van the winner-takes-all, why not. (Alles) "Moet kunnen." schreef ....

Maar het andere criterium van de retourpolicy daarmee heb ik meer moeite. Ja ik vind dat een niet-goed-garantie prima is, het is de basis van ons systeem, dat zonder garantie geen Goed product Welvaart.

Maar bij boeken moet je toch oppassen dat ze je boek terugsturen, zonder even te laten weten wat er dan precies mis mee is. Ik bedoel, met interviews, inhoudsopgaves, twee of drie duidelijke ... passages die je aan moet leveren die de essentie van het boek weerspiegelen. Welke lullo wil na het bestellen dan anoniem het boek teruggeven?

Dus - ik ben sowieso aanhanger van de goed-genoeg-psychologie van ik meen Winnicot, ik vind het wel prima zo. Niet gelezen worden heeft ook zo zijn voordelen. Volledige vrijheid. Het is net als fietsen. Sommigen gaan veel sneller in of met de auto, maar de vrijheid die je geniet als fietser is onbetaalbaar. Heel de Nederlandse cultuur draait op die vrijheid. En op je bestemming komen, tja, wat is dat precies...

met dank,


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?