Ontzag voor Predikers, maar ...

Ik heb ontzag voor predikers. Overigens kan ik me voorstellen dat mensen hier moeite mee hebben met deze term. Maar ik gebruik het met alle respect voor zowel de echte dominees als meer de predikers die met volle overtuiging op een ander vlak hun verhaal houden. 

Mijn grootste voorbeeld als prediker was overigens een echte dominee. Wat kon die man vertellen, en wat achteraf niet bijzonder was, was zijn enorme zware stem. Ik schrijf dit nu, maar ik heb het over een tijd toen ik jong was. Ik kan sommige passages nog letterlijk voor me halen... en die laat ik hier voor wat ze zijn, want hij was ook nog eens progressief.

Iemand met een passie voor het woord.

Martin Luther King. Is ook zo iemand. Was Dominee, maar ook een politiek leider. Mandela, Ghandi. Maar predikers, meer in de zin van pre-dicere, vind je ook bij ondernemers. Elon Musk, is een mooi voorbeeld. Doet voorspellingen, gelooft ergens in, en maakt het waar.

De predikers waar ik ook wel ontzag voor heb, maar die ik desalniettemin gebruik als symbool voor het kwaad, zijn die opereren in de financiƫle markt.

Ook hier begint het met ontzag, maar misschien wat minder eerbied dan eerder genoemde. De beurspredikers laat ik ze maar zo noemen, hebben ook een sterke overtuiging. We kennen ze allemaal, zonder namen te noemen,

Adviseurs en ondernemers die de eindtijd van het financiƫle systeem aankondigen. Ik begrijp het wel, en ik denk dat ze ook deels gelijk hebben, maar... GELIJK HEBBEN EN GELIJK KRIJGEN...daar zit nog wel een wereld tussen.

Een ander voorbeeld van een prediker is een vrouw, nog niet zo lang belegger, maar heeft toch een reputatie en daar luisteren mensen naar. Haar vorm van prediken is bijvoorbeeld dat ze Galapagos aanprijst, om diverse redenen, maar ook omdat ze met "Onno," heeft gesproken. Dan wordt het al dubieus. Want wat is daar nu precies verteld tegen elkaar, dat wij niet mogen weten?

Maar los van de inhoud, ik denk dat je op de beurs uit moet kijken met predikers. En dat je voor jezelf moet uitkijken als je predikers-gedrag gebruikt of volgt. Dat is dat je een idee of visie hebt, en je gaat erin geloven. Je gaat er zo in geloven dat je denkt dat het de waarheid is.

En van het een komt het ander. Je bouwt vertrouwen op, je publiek gaat je volgen, en wat de consequentie is, is dat je niet meer kan wijzigen. Prediken is de dood voor onafhankelijkheid en flexibiliteit. Twee essentiƫle ingrediƫnten voor beleggers.

Predikers en predik-gedrag in de beursarena is eenvoudig te signaleren.

Ik denk dat prediken een soort valkuil is, van professionals die heel slim zijn, maar doorslaan, of... dezelfde soort professionals of ondernemers, net niet het laatste stukje van hun bewijs kunnen vinden, maar het verhaal goed genoeg vinden om te verkopen. Dat is ook de laatste of in ieder geval een andere categorie: die predikers die echt alleen maar financieel gewin zoeken. Die zijn er ook...

Heb ik zelf niet gepredikt in mijn leven? Ja, ik ben natuurlijk ook een prediker. Ik geloof in het belang van overtuigingen. Iedere ondernemer moet ook wel in grote mate prediker zijn. Maar wel bewust. Dat maakt het zo moeilijk.

Een ondernemer moet geloven in zijn verhaal en investering. Een belegger moet - wanneer hij zo'n verhaal hoort - altijd zelf blijven denken...

-- 5 juni 2021, NRC:

Een talent dat zich bij ... (30) vroeg manifesteert, is zijn overtuigingskracht en vermogen iets voor elkaar te krijgen. Met zijn vlotte babbel, kennis van details en gevoel voor timing weet hij al op zeer jonge leeftijd dingen in beweging te zetten. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?