Maak goud van je leven (Geert Kimpen)

De titel had pakkender kunnen zijn, maar dat is een haast zinloos detail: dit boek maakte vanaf de eerste bladzijde (*) diepe indruk op me. Maak goud van je leven, is een boek van Geert Kimpen (GK), van wie ik tot dat moment (nu 31 mei 2020) niet eerder gehoord had. Maar al gaande begrijp ik dat zijn naam gevestigd is in meerdere landen waar zijn boeken vertaald zijn. Hij geeft het boek een oplopende biografie mee, die grote indruk maakt, en niet omdat hij met namen gooit, maar omdat er ongeslepen wijsheid uit spreekt. Met ongelezen refereer ik aan het laatste deel en tevens het laatste proces van de alchemie.

Ik heb op zich niks met Alchemie en vaak is het een begrip dat argwaan in me oproept, ik las eerder de Alchemie of Finance (Soros) en een boek van de bekende schrijver wiens naam me nu niet te binnen schiet. Maar alchemie, tja wat moet je ermee dacht ik bij / en voor het lezen. Maar ik besloot me daar niet te druk om te maken. Ik werd gegrepen door het (al)chemische proces dat de ruggengraat van het boek vormt. EN, dat aansluiting vond bij een liggende blogpost over twee verschillende chemisch processen die ik nooit afgemaakt heb. wat zou Geert Kimpen hier over schrijven, vroeg ik me af.

Naast deze chemische processen komen de drie wetten van Newton en een biografische blik op zijn leven, zonder de details te ontsluieren die in de specifieke roman over zijn leven ter sprake komen.

* - Waar ben je werkelijk goed in? met die vraag opent het toneelspel, in monoloog. De vorm van een toneel zou best wel als model hebben kunnen staan, wetende dat de schrijver ooit als acteur zijn leven wilde inrichtten. "Als je niks te zeggen heb, dan is acteur een prachtbaan, want de woorden krijg je op een dienblad aangeboden." Schrijft hij (niet letterlijk).

Ik neem hier de zeven processen over om deze korte samenvatting dezelfde houvast te krijgen. Dat begint bij calcinatie. Ik zal er direct bij zeggen dat ik dit proces niet kende. Het verkalken van metalen in een smeltkroes tot er poeder-achtige kalk overblijft. Dit staat symbool voor de oververhitting van de lezer als alchemist. Het ego staat in vlam. In tegenstelling tot mijn eigen visie tot op nu meent hij dat het hebben van een ego niks verkeerds is. Laat die er maar zijn. Het is het vuur dat je (levens)missie ontbrandt, want niemand is geboren voor de middelmatigheid.
Dissolutie is de ontbinding van overgebleven resten. De alchemist komt in een stroom van veranderingen terecht. Elke keuze heeft zijn prijs. Ook dat vind ik zelf. Je moet kiezen, maar dat is niet gratis. Maar hij schrijft ook - enigszins, voor mij nu nog tenminste, paradoxaal - dat meegaan met de stroom van het leven, veranderen is. Hij refereert hier ook aan de eerste (inertie) wet van Newton. "De meeste mensen doorlopen een langdurig proces voordat ze knopen durven door te hakken."
Inspirerend is het verhaal van Richard Bottram.

Separatie is het derde proces. Scheidt de waardevolle stoffen van het afval. Gaandeweg transformeert onze identiteit, maar zelfs de schrijver had en zetje nodig om hiermee een versnelling te maken. Het bekende verhaal van gezondheidsproblemen waardoor je ziet dat je levens anders moet. Waar wacht je nog op om je levensmissie in te zetten. In dit separatieproces verlies je vrienden. Mijn adressenboekje werd dunner, schrijft hij bewogen.
Conjunctie is het proces waar de losse delen die overblijven weer verenigd worden. De vrucht hiervan wordt het kind van de filosoof genoemd. Iets dat ik niet helemaal begrijp. Dit onderdeel gaat over seksualiteit, de basis van ons bestaan. En dit is typisch een onderwerp dat je niet altijd in veranderingsboeken tegenkomt. Het belang van sex op een eerlijke manier voorgeschoteld, want sex is het fundament van ons bestaan. De zoon van de mens werd een met zijn gezellin (Sophia).
De schrijver lamenteert het dat het seksuele "uit het christendom weggesneden is." Als opgave vraagt de schrijver hier welke vrouwen je bewondert. Dat geeft overigens wel een eerst indruk dat dit boek van de man voor de man geschreven lijkt. Lees de Kamasutra. Lees de drie delen en kijk niet naar de plaatjes uit deel drie, Kama... Newtons tweede wet komt hier ter sprake, waarin lichamen elkaar aantrekken.
Fermentatie. Het uur van de wolf. We hebben twee soorten mensen in onze omgeving, zij die ons energie voeden dan wel onttrekken. Om voluit te kunnen leven moeten we afscheid nemen van deze laatste groep. Ook Newton, schrijft GK heeft de donkerste spelonken van zijn ziel onder ogen gezien. Ook, of misschien wel juist de grootsten mensen maken grote fouten. [is de omvang van de fouten niet evenredig met de grootte van de mens?] Lilith is de scheppende vrouwelijke kracht, de vrouw van de nacht en zij staat symbool voor het fermentatie proces. Haar kracht is nodig om ons te manifesteren in de wereld: ze staat voor gedrevenheid, ambitie en assertiviteit. Vechten voor je dromen.
Dan is er ook de nieuwsgierige Pandora, die sprekend op haar Bijbelse zus Eva lijkt. Ze is de schuldige volgens de Bijbelse traditie maar ook die met honger naar kennis. En de appel van Newton? Die was verzonnen meent GK. In het fermentatie-stadium komen de zeven geboden van Noach naar voren. Deze geboden bespreekt GK in brede zin, verder dan de letterlijke betekenis, bv in het geval van gij zult niet moorden, moet je ook de figuurlijke betekenis nemen: bv wanneer heb je iemand gekwetst?
Vindt je focus in je leven in het Distillatieproces. Het gele ferment wordt gewassen tot er een pure oplossing overblijft. De alchemist komt in een toestand van flow en roes terecht. GK vertelt hier over zijn timide karakter, wat hij van zich af heeft kunnen werpen, toen hij zijn levensmissie begon te zoeken. Hij werd eerst acteur, toen regisseur van zijn eigen leven en uiteindelijke schrijver. Hij ontmoette - na een dodelijke recensie van het Parool, Kluun.
De tweede wet van Newton komt in werking: een voorwerp verandert van richting net zoveel als de kracht die op hem inwerkt.
Het laatste proces is coagulatie. De steen der wijzen. De versmelting en het huwelijk tussen hemel en hel. De verlichting. Dit is dat moment in je leven waar je tot een grote ontdekking komt. Ik herkende dit in mijn leven toen ik jong was en begon te denken en daar later van terugschrok. Toen heb ik lange tijd niet meer durven denken. Tot ik dat moment jaren later weer terugvond. niet bang zijn om te denken aan dingen die angstaanjagend zijn, zoals de vraag: kan het leven dan opeens afgelopen zijn?
Wederom Newton: actie = reactie. Elke actie veroorzaakt een tegenkracht. Wanneer we... moeten we wel in actie komen...

--
Biografische details: de opvoeding van Geert was er een waar de boeken van Wayne Dyer verplichte kost waren. De appel is dus in die zin, niet ver van de boom gevallen (ik weet niet of die ook van Newton is, maar de appel staat wel centraal in het betoog).

--




Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?