Microsoft heeft ons gevraagd om contact met u op te nemen

 Een gevalletje fraude?

Ik werd gebeld op mijn mobiel, en de man aan de andere kant gaf duidelijk zijn naam, toen ik die vroeg te herhalen, Daniel... (ik had de achternaam ergens opgeschreven, maar die ben ik toch verloren) en dat Microsoft een probleem bij hun had uitbesteed. Mijn computer was namelijk geïnfecteerd met een virus en zij zouden het wel even oplossen.

Hij belde vanuit Engeland +44 kon ik zien, maar diezelfde dag had ik al vele andere keren zo'n buitenlands nummer gezien, ook uit Nederland.

Hoe komt het dat ik me toch laat intimideren? Een virus in je computer. Wat had ik gedaan, dat er een virus was binnengekomen. toch een soort schuldgevoel dan wel een slecht geweten... maar ik kon me niets indenken, maar ondertussen was ik aan de lijn met iemand en kon ik dat soort overwegingen niet snel genoeg maken. Rationeel gezien weet je dat een bedrijf als MS geen contact met klanten opneemt en al helemaal niet met klanten waarvan ze geen adresgegevens hebben.

Eenmaal uit het gesprek vind ik op de site van MS dat dit een bekend en omvangrijk probleem is.

Toen ze me terugbelden, kwamen ze er na een tijdje achter dat ik ze aan het lijntje hield door steeds maar weerinformatie te vragen. Zoals: hoe heet jullie bedrijf dan precies? Kan je me niet eerst een e/mail sturen met...?

Blijkbaar is er een hele business aan het groeien rond internet, en nu door Corona dat er nog eens meer mensen thuis werken kan dit business model aan populariteit toenemen.

-- er gaat tegenwoordig ook geen dag voorbij dat ik niet op mijn mobiel gebeld wordt. Het nummer wordt door de operator al gemerkt als verdacht van Spam.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?