Hoofd, Hart, Lef en Geluk

HEART, SMART, GUTS and LUCK, What it takes to be an entrepreneur and build a great business (2012). Een boek van Anthony K. Tjan (Goede Mensen), Richard J. Harrington, Tsun-Yan Hsieh.

Ik kwam op het boek na verder gezoek naar een van de auteurs, en vond het boek als ook de test voor ondernemers (www.hsgl.com). Die test schotelt een aantal vragen voor omtrent het maken van organisatiekeuzes.
Bijvoorbeeld op de vraag waar je denkt dat je succes ten grondslag aan ligt:
door intellectuele kracht, initiatief nemen waar andere voor terugdeinzen. De openheid om nieuwe dingen te proberen, of door een krachtig netwerk dat je opgebouwd heb. Komt het eerder door de passie die je ervaart, of mensenkennis, of door het hebben van grote ideeën?

Een tweede set van vragen gaat meer in op stijlaspecten, zoals: ik doe continue aan zelfontplooiing, het is belangrijk dat ik anderen inspireer, ik ben enthousiaster op mijn werk dan anderen, of gelukkiger, ik leer veel van anderen, ik ben een doorzetter, ik neem risico's, ik ben een optimist, ...

Dan vragen over, "Hoe zien anderen je?" Zoals: ik heb meer dan gemiddeld een visie en een passie. Of, Ik heb het gered tegen alle verwachtingen in. Ik zie mezelf als competent, of: ik ben briljant, ik ben stoutmoedig, of: ik heb de beste verkoop en onderhandelaar skills...

In de test zit een soort van zelfkennis check, want verderop moet je aangeven of je ...
  • meer pragmatisch, of een strategische denker bent, meer analytisch dan wel dat je goed met mensen kan omgaan, straatwijsheid, versus out-of-the-box denken, etc..
In het laatste onderdeel moet je jezelf beschrijven in kernmerken die ook al eerder in vragen teruggekomen zijn, zoals: passie, visionair, analytisch, vertrouwend, moedig, conceptueel, enthousiast, creatief, tactisch, nieuwsgierig, risico-zoekend, doelgericht, perceptief, geduldig, nederig, etc, etc.  

De test is voor het bedrijf een middel om ook direct onderzoek te doen, naar ondernemerschap. Hier krijg je na afloop extra inzichten voorgeschoteld, zoals dat 70% van de succesvolle oprichters van een nieuw bedrijf geen business plan had. 60% van de oprichters is Hart-gedreven. 25% zijn "luck-dominant" (zie verder). En als laatste 65% van de ondernemers heeft een "childhood venture," dit betekent een situatie die van hulp gebleken is, zoals een familie die al in de business zit.

De opbouw van het boek is als volgt. Het begint met, Eigenschappen en profielen van grote ondernemers.
Dan vervolgens met de vier typeringen, te beginnen met Hart. Hart-overheersende individuen zijn de kunstenaars van de zakenwereld. Je bent waarschijnlijk voorbestemd om een ​​amalgaam van oprichter, iconoclast en visionair te zijn (of bent het al). Misschien ben je koppig als het op jouw idee aankomt, maar dat komt omdat je het verhaal al met drie akten uitgewerkt, in je hoofd staat te barsten om op het toneel te verschijnen. En het is een authentiek verhaal met nuance, gevoel en redenen voor al haar bijzonderheden. Je geeft heel veel om wat je aan het doen bent en je kunt je visie perfect uitleggen aan iedereen die wil luisteren. De drijvende honger is om die passie te vertalen naar de werkelijkheid en een grotere verandering aan te brengen die dat van het product overtreft. De reis naar het bereiken van je doel is een lonende ervaring op zich en je neigt ernaar het intrinsieke (zoals het gevoel van zingeving) net zo goed te waarderen als het extrinsieke (zoals geld). Of je nu aan het starten bent of aan het doen bent, je bent geïnspireerd door een diep doel dat je besluitvorming voorop stelt ten opzichte van al het andere.
De uitdagingen voor je als een door hart overheersend individu kunnen komen tot een kritisch omslagpunt van bedrijfsgroei, meestal wanneer het tijd is om een ​​idee op te schalen. Op dat moment wordt hard werken soms verward met vooruitgang en kunnen systemen en processen op gespannen voet staan ​​en/of als bureaucratisch gezien worden en conflicteren met de leiderschapsstijl die in het begin zo effectief was.
De markt-realiteit verandert en loopt niet meer synchroon met je passie, en je hebt een team van andere verantwoordelijkheden en kwaliteiten nodig om verder te starten en te groeien.

Dan de "Smarts". IQ is pas het begin. Het profiel van de Smart-dominante leider, hiervan is als volgt:
Je bent altijd licht en intellectueel gedreven geweest en mensen beschrijven je als een zeer getalenteerd persoon. Terwijl je Smarts in de vorm van boeksmart, straatsmart, of mensen of creatieve smart kan komen, is de onderscheidende factor dat je rationeel en analytisch beslissingen neemt, niet alleen vanuit het hart of uit je buik. Uiteindelijk heb je een beter dan gemiddelde capaciteit en vermogen om patronen te herkennen. Je hebt de neiging om deze patronen van feiten in overweging te nemen, sommige van ervaringen uit het verleden, samen met de meningen van anderen, voordat je kritische beslissingen neemt. Dit is omdat, terwijl je diep van hart en passie voor een idee kunt zijn, je voldoende pragmatisme hebt om je niet gek te laten maken door externe (markt of tehcnologie) omstandigheden om je heen.
Sommige Smarts-dominante mensen zijn anders en zeldzamer: zoals de echte innovator, de technische of creatieve genie. Hoewel niet voorgelegd voor de meeste Smarts, kan je patenten winnen of revolutionaire producten bedenken, of gewoon totaal anders nadenkt over het werk. Dit soort hyper-vaardigheden vergroten je kans op succes aanzienlijk.
Helaas, hoor ik de schrijvers denken, kan de analytische geest zich soms ook troost vinden in academische wereld. Toepassingen van technologie moet voor de smart altijd de technologie zelf overtroeven. Ten slotte kunnen intellectueel gedreven individuen onbewust anderen intimideren, en een aantal van de zachtere aspecten van het bouwen van een bedrijf of cultuur afwijzen. Daarom moeten Smart-prominenten zelfbewust genoeg zijn om hun vaardigheden aan te vullen, de bruikbaarheid ervan te testen, en niet bang te zijn om de wijzerplaat op andere aspecten van zichzelf te draaien wanneer de bedrijfssituatie er om vraagt.

Lef (Hoe beginnen, doorzetten en uitrollen). Voor mensen wiens pad naar voren daadkracht of risicovolle actie vereist. Je hebt geen problemen om een ​​moeilijke oproep te doen of vast te houden aan een impopulaire beslissing. Je hebt het vermogen om "te zeggen waar het op staat," om een ​​slopende werkethiek te volgen en om risico's te initiëren en vol te houden wanneer dat nodig is. Als een Lef-dominant ben je een starter (je hebt het lef om te starten) en heb je het vermogen om te verduren tijdens uitdagende tijden (de moed om door te zetten). Deze "get things done"-houding vult je stoïcisme aan - een eigenschap die mensen in je bewonderen. Je vermogen om dit te doen, is gedeeltelijk afhankelijk van je vermogen om risico's te beheersen en te beperken en een doel te houden, waar anderen meer reactionair kunnen zijn afhankelijk van de omstandigheden veranderen. Uiteindelijk is het vermogen om met verandering om te gaan een van je sterkten en het is om deze reden dat je het potentieel hebt om een ​​goede oprichter, "pivoter" of opschaler van bedrijven te zijn.
Soms echter, kunnen Lef-dominanten te veel risico nemen. Bovendien is de neiging om altijd met actie vooruit te gaan, zonder Hart-gestuurde waarden, het grotere geheel of de nuances van een visie nog steeds volledig te omarmen, de moeite waard om op te passen. Een openheid om gas terug te nemen en wat afstand te nemen, met name voor strategische overwegingen, en open te staan ​​voor complementaire manieren van denken door Hart- en Smart-gedreven personen, zal helpen om Lef-gedreven leiders succesvol te maken.

Als laatste speelt geluk een rol. Maar hoe precies? De onvermijdelijke rol van geluk in business opbouw. Sommige mensen vragen zich af hoe je zoveel geluk kunt hebben. Dingen hebben gewoon de neiging om voor je te werken - hetzij door een toevallige relatie, een onverwachte gelegenheid, of puur toeval. Of je het nu weet of niet, je hebt waarschijnlijk je geluk beïnvloed. In ons onderzoek is het duidelijk dat de meeste Geluk-dominante individuen worden gedefinieerd door een vergelijkbare reeks kernattributen.
Geluk is een combinatie van een Geluks-houding en een geluks-netwerk. Er zijn veel dingen die deze gelukshouding uitmaken, maar het belangrijkste is de trifecta van nederigheid, intellectuele nieuwsgierigheid en optimisme. Nederigheid gaat over het besef van je eigen beperkingen; waardering voor de bredere inspanningen van de mensen om je heen; en een onbevooroordeelde houding. Je hebt waarschijnlijk genoeg zelfvertrouwen om het respect van anderen te winnen, maar dat vertrouwen wordt gecompenseerd met de erkenning dat er zoveel meer is dat je niet weet. Intellectuele nieuwsgierigheid is een actief antwoord op je nederigheid. Je hebt een vraatzuchtig verlangen om meer te weten te komen over zo ongeveer alles, misschien boeken verslinden, naar suggesties luisteren of onvermoeibaar nieuwe ideeën ontdekken. Op het einde, dankzij je bereidheid om nieuwe mensen te ontmoeten, nieuwe vragen te stellen en naar nieuwe plaatsen te gaan, heb je een grotere kans om door Geluk te worden blootgesteld en beloond.
Als nederigheid de basis is voor intellectuele nieuwsgierigheid, geeft optimisme je het geloof, de inspiratie en de energie om nieuwe mogelijkheden te realiseren. Je bent van nature een optimist. Het is een enigszins self-fulfilling prophecy: meer geluk neigt naar die mensen te komen die in mogelijkheid geloven.
Je koppelt deze houding met een Geluksnetwerk. Dat wil zeggen, het deel van uw relatienetwerk dat meer serendipiteit lijkt, minder voorspelbaar en meer orthogonaal dan een reeks 'krachtige' netwerkcontacten. Anders gezegd, je relatienetwerk wordt minder gecreëerd door netwerken en eenvoudigweg het bijproduct van je tijd doorbrengen met mensen die je leuk vindt. Kenmerken die je kijk op relaties bepalen, zijn onder meer een wil om kwetsbaarheid, vrijgevigheid, authenticiteit en openheid te uiten. Hierdoor heb je soms het geluk gehad om mensen te kennen die je kunnen helpen met je doelen - in feite is het waarschijnlijk dat je verschillende "wilde kaarten" hebt. (deze vier beschrijvingen zijn afkomstig uit de test)

Na de vier typeringen volgt er een hoofdstuk waarin de delen samengevoegd worden (Putting it all together) en twee afsluitende onderwerpen als mede de test waarmee ik begon.

Dit boek komt op mijn #toreadlist. Bijzonder nieuwsgierig ben ik naar de combinatie en volgorden. Net zoals De Bono's denkpetten: eerst met het HART iets opstarten, dan met Lef uitbouwen, bij de eerste problemen goed SMART nadenken en hopen op een dosis GELUK.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?